فرهنگ و هنر

دوازدهمین سوگواره ملی “شعر عاشورایی اقوام و عشایر” در شیراز برگزار می‌شود

کا 118/فارس دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر اعلام کرد که دوازدهمین دوره این سوگواره ملی روز دوشنبه هفتم شهریور و به میزبانی شیراز، با حضور ادیبان و شعرای مطرح، برگزار می‌شود.

امین‌الله قربانی کشکولی یکشنبه ۶ شهریور در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی بودن حوزه‌های فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگواره‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود و می‌تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر در این راستا باشد.

او خاطرنشان کرد: سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر ادامه داد: برپایی سوگواره ملی شعرهای عاشورایی اقوام و عشایر ایرانی و استقبال شایسته از آن، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را در این برنامه به نمایش می‌گذارد.

قربانی کشکولی خاطرنشان کرد: از این سوگواره همنوایی راهی است به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های کم نظیر مغفول مانده و بدون مسئول اقوام وعشایر ایرانی و از مؤثرترین راه مبارزه با توطئه گران در کمین نشسته است. 

او اظهار کرد: از یک نگاه، جدا کردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری چندان پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به کار گیری مناسب اشتراکات فرهنگی، قبیله‌ای و قومی هم از عواملی هستند که برای تقویت و ارتقای اتحاد و انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه‌های نظام اسلامی ضروری به نظر می رسد. و متأسفانه تا کنون آنطور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداخته‌ایم و بیشتر نمادهای غیردینی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر اضافه کرد: در تمام دوران‌های تاریخی گذشته، همه اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومت‌ها قیام کرده و همیشه برای آنها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده‌اند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اینکه خالصانه سر تسلیم فرود آورده‌اند، مدافعانی واقعی و جانفدا برای اسلام، روحانیت و کشور بوده‌اند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند.

قربانی کشکولی گفت: با توجه به ضرورت معرفی مناسب و برجسته فرهنگ اقوام و جوامع عشایری از سال ۱۳۹۰، برگزاری سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر را شروع کردیم و با گذشت زمان ضرورت تداوم کمی و کیفی این سوگواره با استقبال شعرای دلسوخته از اقوام مختلف استان‌ها بیشتر احساس شد، به طوری که بیش از ۴۰۰ شاعر ارزشی و نویسنده والامقام، بیش از ۱۳۰۰ آثار متناسب با فراخوان‌های مربوطه جمع آوری شده است.

او افزود: در دوازدهمین سوگواره ۵۶ شاعر، ۱۱۶ آثار عاشورایی، از (استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران، مرکزی و فارس) برای دبیرخانه سوگواره ارسال کرده‌اند که با تفکیک و تقسیم بندی، تیم داوری از بین شعرهای ارسالی در نهایت تعداد ۱۴ شاعر برای ارائه در این سوگواره را معرفی کردند.

به گفته دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر؛ در موضوعات فرهنگی اجتماعی و دینی جامعه هدف، خلاءها و کمبودهای محسوس و مهم فراوانی وجود دارد و نسبت به گذشته بیشتر، عمیق تر و حساس تر است اما علیرغم این نیازها، متأسفانه متولی مشخص و پا به کاری ندارد و هیچ یک از ادارات عشایری هم مأموریتی در این راستا ندارند. 

قربانی کشکولی اضافه کرد: از سوی دیگر با کمال تأسف بیشتر کارهای اجتماعی و فرهنگی به صورت ناقص و جزیره‌ای کم عمق و نمایشی انجام می‌گیرد و تبعات منفی آنها، بیشتر از نتایج مثبت شان است. 

او با بیان اینکه زندگی بیشتر جوامع اقوام و عشایر بگونه‌ای است که نیازشان بیشتر، ولی دسترسی کمتری به برنامه‌ها و خدمات اجتماعی فرهنگی و خدمات حاکمیتی دارند و عشایر ساکن شده در حاشیه شهرها هم از امکانات فرهنگی مورد نیاز محروم هستند، تاکید کرد: با توجه به اینکه نمادهای اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی عشایر و اقوام به نحو مطلوب معرفی نشده و خلاءهای زیادی هم در این باره وجود دارد که بسیاری از آنها در حال منسوخ شدن هستند، لازم است برای رفع و حل این معضلات اقدامات گسترده و سریع انجام شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا