اقتصاد

دستور وزیر نیرو برای افزایش ۱۰ درصدی تامین برق مصرفی صنایع سیمانی

دستور وزیر نیرو برای افزایش ۱۰ درصدی تامین برق مصرفی صنایع سیمانی

به گزارش کا 118 از وزارت نیرو، در جلسه مشترک وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان که به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد، نحوه تأمین و توزیع برق صنایع سیمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه اعضای انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به تولید سالانه ۸۹ میلیون تن سیمان در کشور، از اهتمام وزارت نیرو نسبت به برنامه‌ریزی برای تأمین حداکثری برق صنایع در فصل گرم سال تشکر کردند.

امیر فرمانی رئیس انجمن سیمان در این جلسه با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به صنعت سیمان به واسطه نقش مهم این صنعت در اجرای پروژه‌های ساخت و ساز مسکن تاکید کرد: مجموع صنایع سیمانی در حال حاضر و در ساعات اوج مصرف تابستان ۵۷۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند و در ایام غیر پیک نیز مصرف برق این صنایع به ۶۷۰ مگاوات می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی مطلوب وزارت نیرو برای تأمین برق صنایع در تابستان سال گذشته نسبت به تابستان ۱۴۰۰ از وزیر نیرو درخواست کرد، با توجه به اینکه فصل گرم سال با ایام اوج مصرف سیمان کشور مصادف است، نسبت به افزایش سهمیه برق صنایع سیمانی در مقایسه با تابستان سال گذشته مساعدت لازم را به عمل آورد.

بر این اساس اعضای انجمن در ادامه و در قالب یک طرح پیشنهاد کردند تا مدیریت نحوه توزیع و تقسیم سهمیه برق تابستان واحد‌های تولیدی صنعت سیمان کشور در اختیار انجمن قرار گیرد تا نسبت به مدیریت آن بر اساس نیاز بازار و منافع اقتصادی هر واحد اقدام کنند.

آن‌ها در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه معمولاً واحد‌های سیمانی ۲ ماه در سال به واسطه انجام تعمیرات اساسی غیر فعال هستند، افزودند: در صورت واگذاری مدیریت نحوه تقسیم برق صنایع سیمان به این انجمن، امکان تغییر نوع توزیع برق از محدودیت ساعتی به روزانه با توجه به برنامه زمان بندی واحد‌ها برای تعمیرات اساسی سالانه فراهم خواهد شد و این موضوع امکان افزایش حداکثری بهره برداری از سهمیه برق موجود را ایجاد می‌کند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این نشست با بیان اینکه در سال گذشته وزارت نیرو تلاش کرد با حداکثر ظرفیت ممکن نسبت به تأمین برق صنایع اقدام کند، افزود: افزایش تولید صنایع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر تلاش می‌کنیم صنایع با کوچکترین آسیب فصل گرم سال جاری را سپری کنند.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه ویژه وزارت نیرو به صنایع سیمانی کشوراضافه کرد: با اینکه حرکت در مسیر خود تأمین شدن صنایع در حوزه تولید برق برای صنایعی مانند فولاد و یا آلومینیوم اجبار است، اما ما در این حوزه برای صنایع سیمانی اجباری نداریم و اینکه واحدهای صنعت سیمان به سمت احداث نیروگاه بروند، یا نروند کاملاً اختیاری است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو تلاش می‌کند با حداکثر ظرفیت ممکن نسبت به تأمین برق صنایع سیمانی اقدام کند، بیان کرد: البته اگر صنایع سیمانی خودشان اقدام به احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در هر نقطه از کشور کنند، وزارت نیرو از این اقدام استقبال می‌کند و معادل برق تولیدی را برای واحد‌های مختلف بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای این صنایع تأمین خواهد کرد.

محرابیان در ادامه با استقبال از ایده انجمن صنایع سیمانی مبنی بر تغییر نحوه مدیریت برق گفت: در صورت موافقت کلیه واحد‌های سیمانی با ایده انجمن وزارت نیرو همه واحد‌های سیمانی را یک مشترک تلقی خواهد کرد و مدل تحویل برق به این صنایع را به صورت هفتگی یا ماهانه بر اساس پیشنهاد انجمن پیش خواهد برد.

وزیر نیرو همچنین با پیشنهاد دیگر اعضای انجمن صنایع سیمانی ناظر بر افزایش سهمیه برق این صنعت نسبت به سال گذشته نیز موافقت کرد و در همین باره به مدیران ارشد مدیریت شبکه برق ایران دستور داد تا زمینه افزایش ۱۰ درصدی برق صنایع سیمانی در مقایسه با سال گذشته را فراهم کنند.

محرابیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه تنها دغدغه واحد‌های سیمانی باید افزایش تولید باشد و نباید نگران تأمین برق خود باشند، افزود: علاوه بر افزایش ۱۰ درصدی برق تحویلی به صنایع سیمانی و امکان تحویل برق بر اساس مدل پیشنهادی انجمن، همچنین این صنایع می‌توانند در ساعات ۲۴ الی ۸ صبح به صورت نامحدود نسبت به مصرف برق در واحد‌های تولیدی خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا