اقتصاد

هر روز یک در میان، بخشنامه جدید صادر می‌شود/ به جای قیمت‌گذاری، فرمول‌گذاری خواهیم کرد

هر روز یک در میان، بخشنامه جدید صادر می‌شود/ به جای قیمت‌گذاری، فرمول‌گذاری خواهیم کرد

یه گزارش خبرنگار کا 118، سید احسان خاندوزی در نشست با جمعی از کارآفرینان گفت: درباره موضوع برنامه هفتم ورود تفصیلی نمی‌کنم اما باید توجه داشت که هر برنامه‌ای، نقاط ضعفی دارد و بر برنامه هفتم نیز انتقاداتی وارد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدا قرار بر این شد که در لایحه برنامه هفتم همه موارد مطرح نشود، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه مصر بود که متن مفصل ۴٠٠ صفحه‌ای نداشته باشد و در متن، تنها موضوعاتی ذکر شوند که از جمله موارد مهم هستند و نیاز به این داشته باشند که مجلس درباره آن نظر دهد. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: برنامه هفتم کاستی‌هایی دارد که باید لحاظ شوند اما قرار بر این بود که برنامه هفتم حداقل مصوبات لازم از سوی مجلس را داشته باشد و بقیه موارد را سایر دستگاه‌‌ها در این حوزه اختیار دارند، درباره این موارد اقدامات لازم را انجام دهند. 

خاندوزی با بیان اینکه جهت‌گیری وزارت اقتصاد آن است که تلاش کنیم این منطق را گسترش دهیم که همه دسترسی به تولید و سرمایه‌گذاری را پیدا کنند و موانع برداشته شود، تصریح کرد: سیاست این است که مزاحم تولیدکننده‌ها نباشیم تا بتوانند با توسعه تولید، شغل بیشتری ایجاد کنند و شواهد هم می‌گوید سرمایه‌گذاری رشد پیدا کرده است. 

وی افزود: در شرایطی که در سال ١۴٠٠ رشد سرمایه‌گذاری صفر بود، این عدد در سال گذشته به ۶.٧ درصد افزایش پیدا کرده است. البته همچنان وضعیت به هیچ وجه مطلوب نیست اما نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

به گفته وزیر اقتصاد، بهترین کار دولت انجام پروژه‌های عمرانی به جای خرج درآمدها در بودجه جاری است که این اقدام را هم به بخش خصوصی واگذار کردیم.

خاندوزی با اشاره به یکی از دغدغه‌های مهم بخش خصوصی و صادرکنندگان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی، ممنوعیت یکباره صادرات یک کالا است و با این اقدام، آنها اعتماد شریک تجاری خود را از دست می‌دهند. ما معتقدیم اگر دولت می‌خواهد تنظیم‌گری کند، باید با ابزار بازاری تنظیم‌گری کند. 

وی با بیان اینکه روند نشان می‌دهد در بحث قوانین و مقررات خلق‌الساعه وضعیت بهتر است، ابراز داشت: از اول امسال فشار آوردیم تا در گمرک جلوی اجرای مقررات خلق‌الساعه گرفته شود. آمارها نشان می‌دهند که در حالی که در سه ماه سال گذشته، ٩٧ بخشنامه صادر شده، این عدد در سه ماه اول امسال به ۵۵ بخشنامه رسیده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حالی که سال گذشته هر روز یک بخشنامه صادر می‌شد اما امسال صدور بخشنامه‌ها به هر یک روز در میان رسیده است، عنوان کرد: باید توجه داشت که این بی‌نیازی و بی‌توجهی به بخش خصوصی یک عادت چند ساله بوده که یک‌شبه حل نمی‌شود، هر چند روندها به سمت بهبود حرکت می‌کند اما همچنان مشکلاتی وجود دارد.

خاندوزی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در ماه‌های آینده پیش‌رو است، یادآور شد: در مسأله قیمت‌گذاری که جزو دغدغه‌های بخش خصوصی است؛ تصمیماتی گرفته شده که پیش‌نویس آن در کمیسیون اقتصادی مطرح شده و قرار بر این است که در مورد قیمت‌گذاری به جای تعیین یک عدد ثابت به سمت فرمول‌گذاری برویم. 

وی اضافه کرد: این فرمول‌ها حداقل پنج سال باید ثابت بمانند و تلاش داریم این موضوع در برنامه هفتم که ذات آن ثبات پنج ساله است، مطرح شود. 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا