اقتصاد

شدت مصرف انرژی ایران ۲ برابر متوسط جهانی است

شدت مصرف انرژی ایران ۲ برابر متوسط جهانی است

به گزارش کا 118 از وزارت نیرو، “عبدالصاحب ارجمند” درباره آخرین وضعیت مصرف برق در ایران گفت: ایران در حوزه تولید انرژی رتبه چهاردهم را در جهان دارد که این امر نقش مهمی در فرایند توسعه اقتصادی، افزایش رفاه و نیز امنیت جامعه در بخش‌های مختلف داشته است.

وی افزود: بر اساس آمار‌های منتشر شده توسط سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر ۹۹.۹ درصد مردم ایران به انرژی برق دسترسی دارند و از دو سال گذشته نیز توزیع پنل‌های خورشیدی قابل حمل به عشایر در دستور کار قرار گرفته و تا کنون در این حوزه بیش از ۲۰ هزار پنل خورشیدی میان عشایر کشور توزیع شده است.

مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو با اشاره به تدوین یک برنامه راهبردی و میان مدت در وزارت نیرو برای حرکت در مسیر گذار انرژی بیان کرد: در وزارت نیرو اقدام به تدوین یک برنامه بلند مدت کرده‌ایم که بر اساس آن تا سال ۱۴۲۰ شمسی باید سهم برق ایران از ۱۰ درصد انرژی نهایی به ۲۰ درصد برسد.

ارجمند با انتقاد از بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ ایران در حوزه مصرف برق، بالا بودن شدت انرژی است که در حال حاضر ۴ برابر متوسط کشور‌های توسعه یافته و ۲ برابر متوسط جهانی است که در صورت اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف می‌توان شدت انرژی ایران را نیز تا یک چهارم کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: در صورت سرمایه گذاری و اجرای برنامه‌های هوشمندانه با هدف کاهش شدت انرژی در ایران در آینده نزدیک می‌توانیم با یک چهارم انرژی برقی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم، همین مقدار رفاه و تولید خالص را فراهم کنیم ضمن اینکه میزان آلاینده‌های زیست محیطی از محل تولید برق را نیز به میزانی که شدت انرژی کاهش یافته است، کاهش خواهیم داد.

ارجمند ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری پروژه‌های برقی سازی در کشور گفت: در همین راستا پروژه برقی سازی کشور در حوزه‌های مختلف در دستور کار است که بخش عمده‌ای از انرژی مورد نیاز این حوزه باید از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود.

وی در همین باره افزود: برقی سازی شهری یکی از مفاهیم جزئی است که در چارچوب مفهوم کلانتری به نام گذار انرژی تعریف می‌شود و لازم است در سال‌های آینده روی موضوع گذار انرژی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو در ارتباط با مفهوم گذار انرژی توضیح داد: منظور از گذار انرژی جایگزینی سوخت‌های فسیلی با منابع انرژی کم‌کربن است که یک بخش از این مفهوم سمت مصرف کننده قرار دارد و معنای آن لزوم بهینه سازی بخش‌های مختلف مصرفی است. به طور مثال همه ساله و در فصل گرم سال چیزی حدود ۴۰ درصد از کل انرژی برق کشور در بخش سیستم‌های سرمایشی مصرف می‌شود که ما می‌توانیم از طریق بهینه سازی لوازم سرمایشی تا ۲۰ درصد این میزان مصرف را کاهش دهیم.

وی با اشاره به لزوم ارتقای استاندارد‌ها در حوزه لوازم برقی با هدف جلوگیری از تولید محصولات با بازدهی پایین، اضافه کرد: انرژی ذخیره شده از طریق بهینه سازی مصرف را می‌توان در بخش‌های مختلف دیگر همانند برقی سازی حمل و نقل بکار گرفت و ضمن افزایش رفاه عمومی و ذخیره سازی انرژی‌های فسیلی نقش موثری در کاهش آلاینده زیست محیطی ایفا کرد.

ارجمند ادامه داد: یک بخش دیگر از مفهوم گذار انرژی در سمت تولید کننده قرار دارد که معنای آن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است که با توجه به ظرفیت بالای کشور در حوزه توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و نیز نیرو‌های انسانی توانمند دست یابی به این سطح از توسعه کار دشواری نیست.

وی با اشاره به اینکه عمده منابع مورد نیاز در فرایند گذار انرژی از محل سوخت صرفه جویی شده قابل تأمین است، افزود: تحقق این اهدف میان مدت نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مختلف دولتی است و همچنین لازم است در فرایند اجرای آن از ظرفیت‌های بین المللی همانند سازمان ملل متحد نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا