اقتصاد

«سد چمشیر» افتتاح شد

«سد چمشیر» افتتاح شد

به گزارش کا 118 از وزارت نیرو، این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعب و دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر است که مساحت دریاچه آن ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است.

عملیات اجرایی سد و نیروگاه چمشیر با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های ذیربط با اعتباری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از سال ۹۱ آغاز شد.

همچنین نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای ۳ واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵ مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات جمعا ۱۷۶ مگاوات است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود. نیروگاهی که قرار است سالانه و به طور متوسط ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

سد چمشیر تنها سازه کنترلی است که بر روی رودخانه زهره احداث شده و در صورتی که این سد ساخته نمی‌شد تمام آورد آب رودخانه ناشی از سیلاب‌های مخرب و در عین حال با کیفیت یعنی آب شیرین که بیش از ۷۰ درصد از حجم آب رودخانه در طول سال است، در مسیر رودخانه زهره به دریا سرازیر می‌شد.

از جمله مهمترین اهداف احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های‌ تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه دربازه زمانی خرداد تا مهر ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی ازسیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود.

تأمین آب کشاورزی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان، تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی پاک برق‌آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه و اشتغال‌زایی از دیگر اهداف این طرح اقتصادی است.

بنا بر تیم گزارش آبگیری سد چمشیر ۲۷ دی ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین دست دارد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا