اقتصاد

تعمیرات پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا؛ بزودی

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، فرهاد احمدی در نشست حاشیه ای بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه دریافت دانش فنی واحدهایی که تاکنون ازسوی شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا صادر می‌شد هم‌اکنون این دانش فنی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: امروز این همت و هدف در بزرگ‌ترین پروژه پتروپالایشگاهی شهید سلیمانی تجمیع شده است و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، طراحی بنیادی واحدهای لیسانس و غیرلیسانس این پروژه را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه گام‌های اولیه خوبی در طراحی بنیادی این پتروپالایشگاه برداشته شده است، گفت: دی‌ماه پارسال طراحی را آغاز کردیم و در کمتر از سه ماه نخستین بخش این پروژه به مرحله مناقصه رسید.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ابراز امیدواری کرد که تا نیمه نخست امسال بخش دوم و تا پایان سال طراحی بنیادی آن تکمیل و فازهای اجرایی یکی پس از دیگری عملیاتی شود.

وی بیان کرد: پارسال در تأمین منابع مالی پروژه‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بودیم، اما چند رکورد هم داشتیم و در حوزه احداث خطوط لوله و مخابرات نفت پیشرفت ۵۰ درصدی در اجرای پروژه‌ها رقم خورد. رکورد دفن ۱۳ کیلومتر خط لوله در یک روز را ثبت کردیم، همچنین در اجرای ابرپروژه‌های پالایشی، رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی در یک سال بی‌سابقه بود که در دولت سیزدهم به‌دست آمد.

وی گفت: در صورت تأمین به‌موقع منابع مالی پروژه‌ها، توان کافی در مشاوران ما برای اجرای به‌موقع پروژه‌ها وجود دارد.

وی اساسی‌ترین چالش در اجرای پروژه‌های پالایشی را تأمین به‌موقع منابع مالی پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: در پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ونزوئلا چند گام اساسی برداشتیم که مهم‌ترین آن این بود که با وجود استاندارد مورد استفاده طراحی آمریکا در این پالایشگاه، استانداردهای خودمان را پیاده کردیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم خدمات سازندگان و تولیدکنندگان داخلی خود را صادر کنیم. در گام سوم، فنون صدور خدمات و معاملات بین‌المللی بر تجربه و دانش ما اضافه شد.

احمدی با اشاره به اجرای عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو در آینده نزدیک، افزود: در پروژه‌های خارجی در آغاز راه هستیم که امیدواریم آیندگان در این مسیر هموار حرکت کنند و از صدور خدمات فنی – مهندسی به دیگر کشورها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت تأمین منابع مالی ۹ پروژه خطوط لوله را امسال به بهره‌برداری خواهیم رساند، افزود: تا تیرماه امسال ۷ واحد فرآیندی پیچیده طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: همچنین واحد پیچیده و تخصصی هیدروکراکر این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه به ظرفیت ۴۲ هزار بشکه به‌زودی عملیاتی شود، با راه‌اندازی این واحد همه محصولات ال‌پی‌جی، نفتا، نفت سفید، گازوئیل با استاندارد یورو ۵ اروپا تولید خواهد شد.

 

خبر در حال تکمیل می باشد…

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا