فرهنگ و هنر

گنجی: بین حوزه امنیتی و رسانه شکاف جدی داریم/ قوچانی: روزنامه‌نگار و روشنفکر را که حذف می‌کنید، آدم‌های بادکنکی می‌آیند

به گزارش خبرنگار رسانه و مطبوعات کا 118، نشست واکاوی عملکرد رسانه‌های داخلی در تنش‌های اجتماعی اخیر با حضور عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری و محمد قوچانی، مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو، امرروز یکشنبه -۲۴ مهر ماه – در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات برگزار شد.

در روایت اول عقب هستیم

گنجی در این نشست با بیان این که در کشور همه ما ۸۵ میلیون نفر منتقد هستیم و پیشنهاد هم نداریم، اظهارداشت: بعضی‌ها فکر می‌کنند با کم اهمیت کردن یا پنهان کردن موضوع مشکل حل می‌شود. من نزدیک‌تر به نیروی انتظامی هستم. فهم از رسانه‌ای شدن موضوعات در سیستم امنیتی ما یک معضل جدی است. در بحث اطلاع رسانی در روایت اول عقب هستیم. فیلم آمدن مهسا امینی به سالن را کی پخش کردند؟ صحبت مقام های نظامی با پدر مهسا امینی در بیمارستان سه روز پیش پخش شد. کلیپ تعرض پلیس به خانم را که دیدم من تماس گرفتم و گفتم چرا درباره این موضوع با مردم حرف نمی‌زنید؟ بعد از آن بود که بیانیه را دادند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری با اشاره به بازخوردش در توییتر بعد از ماجرای مهسا امینی توضیح داد: موضوع خانم امینی را من توییت زدم و گفتم ضرب و شتم نشده است. در صورت تخلف با دو سه نفر از نیروی انتظامی اگر برخورد کنند ما اعتراضی نمی‌کنیم. کسی نگفته این موضوع رسیدگی نشود. اگر ظلمی صورت گرفته است دو سه نفر که این کار را کرده‌اند باید دادگاه ببرند و حتی در صورت لزوم اعدام کنند. ما اعتراضی نمی‌کنیم. آیا کسی در جمهوری اسلامی گفته است به این موضوع رسیدگی نشود؟ اولین مصاحبه با پدر ایشان را فارس انجام داد و بقیه به او گفتند چرا منتشر کردی. از این پدیده‌ها در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. اگر پلیس ما سیلی بزند خبر اول دنیا می‌شود. ولی در جاهای دیگر نمی‌شود. روی ما تمرکز کرده‌اند.

سه نگاه درباره مهسا امینی وجود دارد

گنجی با بیان این که سه نگاه درباره مهسا امینی وجود دارد گفت: یک نگاه این است که باید رسیدگی شود و اگر نشود فلسفه جمهور اسلامی زیر سوال رفته است. یک نگاه که برای اصلاح طلبان است این است که اجرای شرعیات متوقف شود. یک نگاه هم برای دشمن است که  جمهوری اسلامی باید برود.

ایران اینترنشنال شاخه و بازوی رسانه‌ای موساد است

وی افزود: تردید نکنید که ایران اینترنشنال شاخه و بازوی رسانه‌ای موساد است. چون خبرهای امنیتی را اولین بار آنجا می‌زنند. یک بار خواستند سایت همشهری را هک کنند نتوانستند ولی خبرش را زدند. در واقع ما با یک پروژه امنیتی مواجه هستیم.

این فعال رسانه‌ای با بیان این که باید به تخلفات رسیدگی شود و کلیدواژه ما رسیدگی است گفت: شعارهای کف خیابان درباره رسیدگی نیست. اردیبهشت که دولت، چهار قلم کالا را گران کرد، برخی در ۲۱ شهر بیرون آمدند. من شعارها را آنالیز کردم.‌ هیچ شعاری برای معیشت داده نشده است.

موضوع ما سرعت است و نه سانسور

گنجی با تاکید بر این که موضوع ما سرعت است و سانسور نیست، اظهار داشت: به عنوان مدیر رسانه شهادت می‌دهم که در این حوادث یک نفر از هیچ جا به من زنگ نزد که سانسور کن. یک مورد هم نداشتم.  ولی ذهن اجتماع این است که بیخ گلوی رسانه دست گذاشتند و فشار می‌دهند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری با بیان این که بین حوزه امنیتی و رسانه ما یک شکاف جدی وجود دارد توضیح داد: خبر وقتی مربوط به حوزه امنیت است، نشرش به این راحتی نیست. شما به عنوان روزنامه نگار پشت پرده‌اش را نمی‌دانید که روایت کنید. خبر تا به رسانه برسد زمان می‌برد. چون در سیستم خودشان چند مرجع باید تایید کنید. در آبان ۹۸ رویترز  ۱۵۰۰ کشته را اعلام کنید. من سرمقاله نوشتم که آمار درست را بگویید. یقه من را گرفتند که تو برای بی بی سی سوژه ساخته‌ای. متاسفانه آن روایت‌های هزار و پانصد نفر نشست. در سالگرد آبان ۹۸ رحمانی فضلی در تلویزیون آمار می‌دهد. این بار در ماجرای مهسا امینی از روز اول تلویزیون آمار کشته‌ها را داد. استاندار سیستان و بلوچستان آمار داد. روایت آمارهای فعلی آمار حاکمیت است.

وی با اشاره به سرعت انتقال اخبار امنیتی به رسانه‌ها گفت: بین حوزه امنیتی و رسانه ما یک شکاف جدی است. آدم وقتی خودش می‌خواهد وارد بشود اعتماد به نفس ندارد، چون ممکن است خبری بزند که اشتباه باشد و به عذرخواهی و بی اعتبارسازی رسانه ختم شود. قتل‌های زنجیره ای سال ۷۷ را رسانه می توانست بزند؟ هنوز نمی دانند پشتش چه خبر است. رسانه چطور بزند؟ وقتی نمی‌زند هم می گویند رسانه سانسور کرده است.

غلبه نگاه امنیتی و پلیسی بر فضای رسانه کشور

در ادامه این نشست محمد قوچانی مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو با بیان این که مشکل ما غلبه نگاه امنیتی و پلیسی بر فضای رسانه کشور است اظهار داشت: امنیت رکن جامعه است. وقتی نیروی امنیتی از کار خودش وارد کار دیگری شود بحران به وجود می‌آید. این ماجرا روز اول امنیتی نبود و می‌توانست خیلی بهتر مدیریت شود. به شرط این که با اهل رسانه مشورت می‌کردند. در ماجرای بنزین مدیران روزنامه‌ها را اعلام کردند و به آنها گفتند. رسانه‌های ما امنیت ملی را می‌فهمند. چرا به آنها اعتماد نمی‌کنیم؟ آقای حاتمی‌کیا وقتی فیلمش را سپاه سانسور کرد، گفت من هم یک سردار هستم ولی قبه(درجه) ندارم. ما هم در کار خودمان می توانیم متخصص باشیم. در کشور آمریکا مدیرمسول واشنگتن پست در حد یک وزیر است رییس جمهور با او صبحانه می‌خورد.  آیا در کشور ما این اتفاق می‌افتد؟

صداوسیمای دولتی فایده ندارد  

قوچانی با بیان این که سال هاست می گویم صداوسیمای دولتی فایده ندارد اظهار داشت: ۳۵ هزار کارمند داریم که آنجا کارت می زند. شما در مقابل شبکه ای که یک ساختمان چهار طبقه دارد بازی را می‌بازید. این شبکه ها از بین نیروهای شما یارگیری می کنند. عادل فردوسی پور چرا باید مساله امنیتی کشور شود؟ از بس صداوسیما در حالت اعتراف سراغ آدم‌ها رفته کسی مصاحبه‌ فارس را باور نمی‌کند. روش کلاسیک این است که طرف بگوید من چه اشتباهاتی کرده ام. چرا یک خبرنگار مطبوعاتی در صداوسیما با پدر مهسا مصاحبه نکرد؟

چرا یک نفر در پلیس عذرخواهی نکرد؟

مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو با طرح این سوال که چرا یک نفر در پلیس عذرخواهی نکرد؟ اظهار داشت: یک جایی گفتند چرا آقای روحانی سنت عذرخواهی را بنا نهاد؟ وقتی اشتباه کردید باید عدرخواهی کنید.

قوچانی با اشاره به موضوع سلبریتی ها بیان کرد: مهران مدیری ۴ سال علیه روحانی حرف می‌زد و مدام مسخره می کرد. روزی رسیده که مهران مدیری علیه نظام صحبت می کند. خبرگزاری فارس می گوید قمارباز است و صداوسیما چک های ایشان را پاس کرده است و برنامه هایش را اجرا کرده است. آیا نمی دانسته که دارد نظام را افشا می کند؟ آیا نظام پول یک قمارباز را پرداخت کرده؟ یک زمانی چون به آقای روحانی فحش می داده از او خوشمان می آمده و الان بدمان می آید. این فقدان نظام رسانه ای است. شما روزنامه نگار و روشنفکر را حذف می کنید. وقتی نخبگان را حذف می کنید جایش آدم های بادکنکی می آیند که امروز چک هایشان را پاس می کنید و به نفع شما حرف می زنند. فردا فکر می کنند انقلاب شده و برای رژیم بعدی کار می کنند.

ارائه سه پیشنهاد مشخص

مدیرمسئول فصلنامه آگاهی نو با ارائه سه پیشنهاد مشخص گفت: پیشنهاد اول این است که روزنامه ها را تقویت و آنها را در صداوسیما تبلیغ کنیم. روزنامه هنوز اعتبار دارد. تیراژ اسفناک ما ناشی از توزیع و ایرادات فنی است. پیشنهاد دوم این است که شبکه خصوصی تلویزیونی داشته باشیم. اجازه بدهید فیلیمو و نماوا خبر و سرگرمی پخش کند. باید این‌ها را گسترش دهیم. من اگر جای مدیر صداوسیما بودم، همزمان با برنامه شصت دقیقه بی بی سی یک برنامه جذاب پخش می‌کردم. ولی در تلویزیون هیچ چیزی برای تماشا نداریم.  

قوچانی با بیان این که در طول زمان باید پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنید اظهار داشت: برای بستن اینترنت ممکن است اعتراضات جدی‌تر بشود. چون شما دارید به کسب و کارهای خصوصی ضربه می‌زنید. 

(خبر در حال تکمیل است) 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا