فرهنگ و هنر

پرویز پرستویی: فقط برای دیدن ما نیایید

تالار وحدت این شب‌ها میزبان قهرمانی است نادیدنی، قهرمانی که با دستان بریده هم همچنان حقیقت را دستگیری می‌کند. قهرمانی که علمدار حماسه عاشوراست و راوی این حماسه پرویز پرستویی بازیگر سینما و تئاتر ایران است که خطاب به تماشاگران می‌گوید:«فقط برای دیدن ما نیایید بلکه به خاطر انسان‌های شریفی که در دورترین نقاط کشورمان چشم‌انتظار کمک ما هستند، کنارمان باشید.»

به گزارش کا 118، موسیقی نمایش «علمدار» امسال نیز به سیاق سال گذشته در آستانه اربعین امام حسین (ع) در تالار وحدت روی صحنه است، این اثر به کارگردانی حسین پارسایی اجرا می‌شود و بردیا کیارس رهبری ارکستر آن را بر عهده دارد و پرویز پرستویی هم راوی آن است.

موسیقی نمایش «علمدار»، همان گونه که از نامش پیداست، روایتی است از آنچه بر حضرت ابوالفضل (ع) در حماسه عاشورا گذشته است.

پرویز پرستویی: فقط برای دیدن ما نیایید

آنچه پیش‌رو دارید، گزارشی است کوتاه از دومین اجرای این اثر.

جای جای صحنه تالار وحدت نوازندگان و خوانندگان مستقر شده‌اند. لحظاتی بعد از شروع موسیقی، صحنه بالا می‌آید و گروه حرکت را نظاره می‌کنیم.

و حالا پرویز پرستویی، راوی این روایت شورانگیز پشت میکروفن قرار می‌گیرد.

قصه، قصه قهرمانی است ناپیدا که از کودکی با نامش آشناییم. مردی که نماد جوانمردی است، مردی که هرگز حقیقت را به مصلحت نفروخت. مردی که قدرت دنیا را بی‌ارزش دانست و از جاه و مقام دنیوی گذشت تا قهرمان همیشه تاریخ بماند. مردی که کنار مردم ایستاد تا از دل اعصار و تاریخ بگذرد و همیشه جاوید باشد که دنیا با همه شکوه و وسوسه‌هایش می‌گذرد و آنچه از آدمی بر جای می‌ماند، تنها نامی نیک است.

تک‌خواننده این اجرا با نوای آرام موسیقی از شهیدان کوی عشق می‌گوید.

صحبت ماهی است که از آسمان بر زمین غلتیده و کودکی که پدر دستانش را بر چشمان خود نهاده است.

پرویز پرستویی: فقط برای دیدن ما نیایید

و حالا گروه حرکت، دست‌ها را به نمایش می‌گذارند، دست‌ها… دست‌های آدمی به چه کار می‌آید اگر که سراپرده ظلم را نشکافد، دست‌های آدمی به چه کار می‌آید اگر که از درماندگان دستگیری نکند، چه تفاوت است میان دست‌های آدمی با هر دست دیگری اگر که این دست‌ها تقدیر بهتری برای جهان رقم نزند.

و دست‌های این مرد حتی وقتی از تن جدا شده‌اند، همچنان در جدال با تاریکی و ظلم و جور هستند.

حکایت این دست‌ها را از زبان پرویز پرستویی (بازیگر سرشناس) می‌شنویم، بازیگری که صدایش در تالار وحدت طنین‌انداز است.

دنیا وسوسه‌های بسیار دارد و آنان که شیفته قدرت هستند، می‌کوشند این قهرمان را نیز با خود همراه کنند. پیشنهاد امان‌نامه را بر زبان می‌آورند و آزمونی بزرگ در پیش است؛ یک سو رفاه و آرامش و آسایش و سوی دیگر جانی که باید بر آستان جانان ببخشایی، تشنگی و گرمای بی‌امان. اما این قهرمان تردیدی ندارد در انتخاب راه دوم. او امان‌نامه خویش را از حسینی گرفته است که می‌گوید اگر دین ندارید، دست‌کم آزاده باشید و این رود فرات است که بر جان خشکیده این قهرمان بوسه می‌زند و او را طواف می‌کند.

فرات با همه گستردگی‌اش با همه خنکایش، او را می‌خواند تا دمی بیاساید و خستگی و تشنگی را از تن و جان خود دور کند، اما در گرمای دهشتناک فقط خنکای حقیقت است که جان این قهرمان را در بر می‌گیرد.

پرویز پرستویی: فقط برای دیدن ما نیایید

صحبت شمر که می‌شود، نور قرمز بر جای جای صحنه می‌پاشد، قهرمان حالا دیگر دست از جان شسته و سربلند همیشه تاریخ گشته و حالا همه مادران سختی کشیده، غمگین‌ترین لالایی‌های زمان را بر آسمان می‌خوانند تا قهرمان آسوده بیارامد و «علمدار» جاویدان می‌شود.

پرویز پرستویی: فقط برای دیدن ما نیایید

اجرا که به پایان می‌رسد، پرستویی از همه حاضران قدردانی می‌کند و بیش از همه از حضور ورزشکارانی که همواره حامیان موسسه خیریه علی ابن ابی‌طالب بوده‌اند.

قهرمان‌های کشتی آسیا و جهان، چهره‌هایی همچون منصور برزگر سرمربی اسبق تیم ملی کشتی، حسین رحیمی، مصطفی حسین‌خانی، هادی حبیبی، محمد مشهدی آقایی و جمعی دیگر از قهرمانان و پیشکسوتان کشتی، به تماشای دومین شب از اجرای موسیقی- نمایش «علمدار» نشستند.

او که بنای صحبت نداشت، اما به بیان این چند جمله بسنده کرد که اجرای این برنامه برای حمایت از مناطق محروم سیستان و بلوچستان است و خطاب به تماشاگران گفت: فقط برای دیدن ما نیایید بلکه به خاطر انسان‌های شریفی که در دورترین نقاط کشورمان چشم‌انتظار کمک ما هستند، کنارمان باشید.

موسیقی نمایش علمدار تا سه شب دیگر هم میزبان تماشاگران است. این اثر هر شب ساعت ۲۱ و به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا