فرهنگ و هنر

نفوذ نبود، تخلیه تلفنی اطلاعات بود

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه کا 118، حجت الاسلام محمدمحمدی ری شهری در این باره نوشته است:  سازمان منافقین در این مقطع، تاکتیک تخلیه‌های تلفنی را به کار بردند که در موارد زیادی موفق بود. من در مصاحبه هفته دولت در این خصوص هشدار دادم و گفتم: «آخرین شیوه‌ای که سران ضدانقلاب در پیش گرفته‌اند این است که از طریق تماس با مسوولان و معرفی خود به عنوان یکی از شخصیت‌های معروف، درخواست اطلاعات می‌کنند و سپس این اطلاعات را به رژیم عراق می‌فروشند. به همین منظور کلیه مسوولان ما باید در تماس‌های تلفنی با اشخاص ناشناس، مراقبت لازم را در گفتار خود داشته باشند.»

فروش اخبار عملیات های ایران

تا پیش از سال ۱۳۶۴، نوع همکاری بین سازمان منافقین و دولت عراق موردی و مقطعی بود و سازمان اطلاعات خود را به عراق می‌فروخت؛ به این معنا که در مقابل دادن اطلاعات، امتیازهایی را می‌گرفت. اما از سال ۱۳۶۴ موضوع کاملا فرق کرد چرا که از این سال به بعد حتی یک عملیات نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی در جبهه ها را نمی توان سراغ گرفت که اطلاعات مربوط به آن، قبلا از سوی سازمان منافقین به عراق رد نشده باشد.

نفوذ نبود، تخلیه تلفنی اطلاعات بود

از این تاریخ در واقع سازمان مذکور به صورت دربست در خدمت صدام و جنگ تحمیلی وی درآمد. صدام نیز امتیازات قابل توجهی به منافقین داد. در نقشه متعلق به منافقین در سال ۱۳۶۴ که به دست ما رسید و مربوط به قبل از استقرار کامل رجوی و منافقین در عراق بود، حدود ۲۰ پایگاه اهدایی صدام به منافقین در حوالی جدار مرزی با ایران مشخص شده بود. از سال ۶۶ پایگاه ها متمرکز و تعدادشان کم شد ولی وسعت آنها بسیار و امکاناتشان زیاد شد.

صدام حاضر نبود به راحتی این همه امکانات را به منافقین بدهد. در آن برهه، هدیه منافقین به رژیم عراق بسیار حیاتی بود و آن اطلاعات مربوط به  جنگ بود از هر نوع و در هر موضوعی.

نفوذ نبود، تخلیه تلفنی اطلاعات بود

ادعای نفوذشان دروغ بود

همان طور که اشاره کردم سال ها یکی از شیوه های رایج منافقین برای جمع آوری اطلاعات، تخلیه تلفنی بوده است. این امر در تمامی ارگان های جمهوری اسلامی نسبت به همه امور و موضوعات جاری صورت می گرفت و از آن بهره برداری می شد.

وزارت اطلاعات به شکلی وسیع آموزش های مربوط به حفاظت تلفنی را در همه ارکان اداری، نظامی، اطلاعاتی، خدماتی و غیره تسری داد و تلاش وسیعی انجام شد تا همه افراد و دستگاه ها نسبت به این امر توجیه شوند. ولی متاسفانه در موارد متعدد با پیچیدگی خاصی که منافقین داشتند و با استفاده از ساده اندیشی و کم تجربگی نیروهای نظام، این حفاظت‌ها شکسته می شد و تخلیه تلفنی صورت می گرفت.

عمده اطلاعات منافقین از این طریق بود ولی آنها وانمود می‌کردند که در همه جا نفوذ دارند تا از این طریق بتوانند (از عراق) امتیاز کسب کنند و خود را به عنوان یک نیروی قابل محاسبه جا بیندازند.

محورهای کلی تخلیه تلفنی منافقین

در آن دوران، فعالیت منافقین در حوزه تخلیه تلفنی عمدتا روی جنگ متمرکز شده و روی سه محور کلی استوار بود:

۱. تخلیه تلفنی در موارد آنی و خطوط مقدم جبهه؛ از قبیل زمان و مکان عملیات‌ها و کیفیت آنها، آمار شهدا و مجروحین، میزان و کیفیت نیروها و نقاط استقرار آنها. بر اساس این اطلاعات، توان جمهوری اسلامی در حفظ موقعیت محورها و امکان بازپس گیری یا حمله و اشغال توسط عراق به طور دقیق برآورد می‌شد و ارتش عراق دست به عمل می‌زد. حمله عراق موسوم به دفاع متحرک ( از سال ۱۳۶۵ به بعد) مبتنی بر اطلاعات تخلیه شده مربوط به محورهای ضعیف بود.

علاوه بر این، تعیین و تشخیص موقعیت مراکز ارسال و صدور نفت و شناخت مختصات دقیق اماکن مهم اقتصادی نیز از همین طریق صورت می‌گرفت که حملات شدید هوایی ارتش صدام به این مراکز را در پی داشت. در این محور، اغلب تلفن های مورد استفاده منافقین جهت تخلیه تلفنی، تلفن اف. ایکس در جبهه ها بود.

نفوذ نبود، تخلیه تلفنی اطلاعات بود

۲. تخلیه روی موارد درازمدت و کلی و تعیین نقاط قوت و ضعف نظام از جمله خریدها و تدارکات تسلیحات جنگی از بازارهای دنیا و میزان و کیفیت این تدارکات و تسلیحات (به منظور اخلال در روند مزبور یا تعیین میزان تدارکات و نوع آنها جهت بررسی توان جمهوری اسلامی در جنگ)، تدارک تسلیحات جنگی در سطح داخلی و کارخانجات صنعتی مرتبط با آن و میزان توان این مراکز برای تولید یا مونتاژ و نیز آمادگی پدافندی آنها، مشخص کردن بودجه جنگ و کسب اطلاعات درباره توانایی نظام در تامین آن، میزان نیروهای نظامی اعزامی به جبهه ها در محورهای مختلف مربوط به آن و در نتیجه برآورد آمادگی و استعداد جمهوری اسلامی در بسیج برای جنگ در مقاطع مختلف، کسب اطلاعات مرتبط با آمادگی تیپ‌ها و لشکرها و محورهای استقرار نیروها در جبهه ها، تشخیص محورهای عملیاتی آینده و دیگر موارد. تماس های تلفنی سازمان منافقین در این محور بیشتر با تلفن های پشت جبهه و مستقر در شهرها و مراکز سپاه و ارتش و همچنین ادارات و ارگان های نظامی بود.

 ۳. تخلیه روی بررسی خط مشی و استراتژی نظام و نظرات مسوولان جمهوری اسلامی درباره جنگ، اختلاف عقیده های مسوولان در امر جنگ، بررسی نقاط قوت و ضعف تحلیل ها و موضع گیری های داخلی و بین المللی نظام در امر جنگ، بررسی نظرات مردم و میزان نارضایتی های آنها از جنگ به خصوص درجریان بمباران و موشک باران شهرها.

منبع: خاطرات محمدمحمدی ری شهری، جلد سوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا