فرهنگ و هنر

نقش آفرینی رسانه‌ها در اعتراضات اخیر بررسی شد

به گزارش کا 118محسن مهدیان امروز دوشنبه در نشست «از اعتراض تا اغتشاش؛ نقش آفرینی رسانه‌ها در حادثه مهسا امینی» که به همت دانشگاه صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: در یک میدان جدیدی قرار گرفتیم که مسئولان طراز اول نسبت به آن اشراف کافی ندارند و این مساله منجر به خطای تشخیص و تصمیم گیری شده است.

وی با طرح این پرسش که چرا معترضان ما دچار نفرت و خشم می‌شوند؟ ادامه داد: در این چهل سال مسائل تغییری نکرده است و حرکت ما رو به جلو بوده است. عدلیه ما و نظمیه ما حرکتش رو به جلوست و اگر رفتارش را با ۷۸ و ۸۸ مقایسه کنید رشد پیدا کرده است. در یکی از اعتراضات دیدیم که فراجا ایستاده بود و مراقبت می کرد که مردم بتوانند حرکت کنند و شعار بدهند. پس چرا این میزان نفرت ایجاد می شود؟ اعتراضات چه سهمی از واقعیت را دارد؟ چرا مدل انتقادی ما تبدیل به نفرت و خشم می شود؟

نقش آفرینی رسانه‌ها در اعتراضات اخیر بررسی شد

این خشم و نفرت از کجا آمده است؟

مدیرعامل موسسه همشهری ادامه داد: یک وقتی من نقد دارم و می‌گویم تعیین استانداردهای حجاب نباید با فراجا باشد. این چه تکلیفی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر دوش فراجا گذاشته است؟ چرا فراجا باید تبعیض آلود برخورد کند؟ چرا باید ضعیف کشی کند؟ چرا برخوردهایش را متناسب با فناوری جدید نمی‌کند؟ من می‌توانم نقد کنم ولی سوالم این است که این خشم و نفرت از کجا آمده است؟ معتقدم یک چیزی این وسط دارد بازیگردانی می کند.

وی با بیان این که در این دوره ماجرای مان با همه دوره ها فرق می کند توضیح داد: این سری فتنه‌ای نمی‌بینید و همه چیز روشن است. می گویند مساله ما مهسا نیست و مهسا اسم رمز است. اصلا مساله‌شان حجاب و گشت ارشاد هم نیست. الان اگر حجاب هم بردارید چیزی حل نمی شود. به جهت این که فتنه نیست، مردم را هم ندارند و از همان ابتدای کار مردم را در سیستم نمی بینید. این جریان از ابتدا با نامردمان مواجه است.

رسانه برای پروژه خودش رویداد می سازد

مهدیان ادامه داد: زمانی یک اتفاقی در بیرون می افتاد و رسانه ها پوشش می‌دادند. الان رسانه طراحی می کند و برای پروژه خودش رویداد می سازد. در واقع نمی‌خواهد تصویری از رویداد ارائه کند. رخداد را طراحی می کند تا پروژه ذهنی خودش را جلو ببرد.

وی با بیان این که پلتفرم ذهن شما را به گروگان می گیرد توضیح داد: اصلا حوزه کار پلتفرم حوزه اطلاع رسانی و سرگرمی نیست. شما در پلتفرم زندگی جمعی می‌کنید و در عصر شبکه با یکدیگر مرتبط می شوند. ما با معناسازی رخدادها مواجه هستیم که متفاوت از کف خیابان است. وقتی اینستاگرام را بالا و پایین می‌کنید احساس می کنید شهر را تروریست ها گرفته اند. در حالی که واقعیت این طور نیست.

مهدیان ادامه داد: برخی فکر می‌کنند در این ایام باید پلتفرم را به خاطر قرار و مدار ببندند. ولی این نگاه ساده انگارانه و قصه خیلی عمیق تر است. دشمنان سالیان سال است که دارند برای امروز برنامه ریزی می کنند. پلتفرم آسیب ها را به شما نشان می دهد و دروغ هم نمی‌گوید. از موش و سگ و قیمت میوه می‌گوید تا شما به تعمیم شتاب زده برسید و نتیجه بگیرید که با ناکارآمدی ساختاری مواجه هستید. مصداق ها و خرده روایت‌ها را کنار هم می‌چیند و ابر روایتی می سازد که کل حاکمیت فاسد است و این است که خشم ایجاد می کند. معترضان وقتی احساس کردند حاکمیت مثل هیولا می ماند، تنفر خودشان را کف خیابان خالی می کنند.

وی با بیان این که عصر پلتفرم عصر تغییر اراده شما از طریق تغییرات شناختی است اظهار داشت: نظریه انسجام می‌گوید وقتی وارد یک جایی می شوید که همه یک جور فکر می کنند شما شبیه دیگری می شوید. این اعتراضاتی که تلنبار شده ساخته عصر شبکه و پلتفرم است. پلتفرم هیچ قاعده ای را نمی پذیرد و برای شما از واقعیت معنا می سازد. اصلا نمی گذارند رقابتی شکل بگیرد و به تو اجازه نمی‌دهند حرف بزنی که مردم تو را انتخاب کنند.

آنچه در ذهن ها می گذرد برآمده و برساخته از پلتفرم هاست

مدیرعامل موسسه همشهری با تاکید بر این که باید به این پدیده های جدید و نوظهور نگاه عمیق معرفتی داشته باشیم ادامه داد: آنچه امروز در ذهن ها می گذرد برآمده و برساخته از پلتفرم هاست که برای شما تصویر را می سازند. بنابراین با اقتدار ناجا قضیه جمع نمی شود. چون ذهن گروگان است. مهم تر از آزاد کردن خیابان‌ها آزاد کردن ذهن ها از گروگان گیری  پلتفرم هاست. با فیلتر کردن تنها هیچ کمکی نکرده‌ایم. چون کاربران فیلتر را با فیلترشکن دور می زنند. باید سمت اصلاح وضعیت رسانه‌های شبکه ای که پلتفرم هستند برویم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا