فرهنگ و هنر

شگفتی‌های شهر«زیرزمینی کُرد علیا»

کا 118/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون گفت: شهر زیرزمینی کُرد علیا با توجه به اینکه نظام مهندسی خاصی در آن به کار نرفته است، یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی ایران است.

محسن مظاهری در گفت‌وگو با کا 118 درباره شهر زیرزمینی کُرد علیا، اظهار کرد: شهر زیرزمینی کرد علیا بیش از ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد و در زیر روستای کُرد علیا قرار دارد که ۸۰ ورودی و ۸۰ حلقه چاه دارد و شامل تونل‌ها و دست کن‌های بسیاری است که از دوران قبل اسلام در آن ایجاد شده و برای روزگار سخت و زمستان‌های سرد و زمان‌هایی که احساس نا امنی می‌کردند به زیرزمین می‌رفتند و یک پناهگاه مطمئن محسوب می‌شده است.

وی افزود: ۱۳ ورودی شهر زیرزمینی بازگشایی شده است و آماده بازدید گردشگران است. چند مورد باستان‌شناسی انجام شده در دستکن‌ها نشان می‌دهد که قدمت این شهر زیرزمینی به دوران اشکانی و طبق نظر برخی کارشناسان به دوره هخامنشان بر می‌گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون، گفت: با توجه به اینکه منطقه غرب اصفهان زمستان‌های سختی داشته و به لحاظ برف سنگین و سرما این شهر زیرزمینی به وجود آمده است و بعدها که مسلمانان جایگزین ارامنه در این روستا شدند محدوده شهر زیرزمینی را در زیر خانه‌های خود دیوارچینی کردند که بعد از پیگیری‌ها این دیوارچینی‌ها برداشته شد و شهر به حالت اولیه خودش در زمان قدیم بازگشت.

شگفتی‌های شهر«زیرزمینی کُرد علیا»

مظاهری تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار متر مربع شهر زیرزمینی برای بازدید گردشگران باز است. شهر زیرزمینی کُرد علیا با توجه به اینکه نظام‌مهندسی خاصی در آن به کار نرفته است یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی ایران است. این شهر در عمق ۵ تا ۱۰ متری زمین ایجاد شده که به ورودی‌های پلکانی مجهز است و دشمنان به راحتی نمی‌توانستند وارد راهروهای این شهر شوند.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان به دلیل چاه‌هایی که در شهر زیرزمینی کُرد علیا وجود دارد و نوع معماری که در آن وجود دارد استدلال می‌کنند که این شهر به دوران اشکانیان بر می‌گردد. این شهر زیر زمینی در حال طی کردن مراحل پرونده ثبت ملی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون، گفت: در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰ هزار نفر از این شهر زیرزمینی بازدید کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا بازدیدها به شدت کاهش یافت و حتی مدتی تعطیل شد که به دلیل کاهش کرونا مجدداً بازگشایی شده است. چنین شهرهایی اصولا نیاز به مرمت ندارند و چون در زیر کوه دالان کوه قرار دارد و این احتمال هست که تونل‌های این شهر به بیرون روستا هم راه دارند و فعلاً ۲ هزار متر از ۲۰ هزار متر مساحت این شهر قابل بازدید است.

شگفتی‌های شهر«زیرزمینی کُرد علیا»

مظاهری خاطرنشان کرد: فعلاً مالکیت این شهر زیرزمینی اوقافی است و در تلاشیم بخش خصوصی را برای مالکیت این مکان وارد کنیم تا بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری لازم را ایجاد کنیم تا بتوانیم گردشگران بیشتری را به این مکان جذب کنیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا