کارگری

کارکنان گوگل در اعتراض به قرارداد با اسرائیل و اخراج همکاران تهدید به اعتصاب کردند/ تهدید تلویحی گوگل به اخراج!

کارکنان گوگل در اعتراض به قرارداد با اسرائیل و اخراج همکاران تهدید به اعتصاب کردند/ تهدید تلویحی گوگل به اخراج!

حدود ۸۰۰ کارمند گوگل برای تدارک یک رویداد عمومی و ایجاد فضای اینترنتی اختصاصی ابری برای ارتش اسرائیل توسط این شرکت، اعتراض خود را عمومی کردند.

به گزارش خبرنگار کا 118 به نقل از بلومبرگ، اعتراض کارگران گوگل به قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری دولت رژیم صهیونیستی با این شرکت بزرگ اینترنتی جهان همچنان ادامه دارد. 

طبق این گزارش، حدود ۸۰۰ کارمند گوگل برای تدارک یک رویداد عمومی برای مخالفت با معامله ایجاد فضای اینترنتی اختصاصی ابری برای ارتش اسرائیل توسط این شرکت تدارک اعتراض و اعتصاب کرده‌اند. 

این تهدید در پی فشار برای استعفای آریل کورن (کارمند معترض ارشد گوگل) که به قرارداد اخیر گوگل اعتراض کرده بود، شکل گرفت. کورن در مصاحبه‌ای گفته است: «متاسفانه، در حال حاضر ما در جایی هستیم که تنها مسئولیت واقعی فناوری‌های بزرگ در قبال مردم، که حفظ اسرار در مقابل گروه‌های خشونت طلب است، رعایت نمی‌شود. گوگل باید تأیید کند که کارکنان آن حق دارند تا نسبت به این رفتارهای غیر اصولی در محل کارشان معترض باشند.»

بنابر گزارش مجله بلومبرگ، تعدادی از کارمندان فعلی و سابق گوگل روز چهارشنبه هفته گذشته در کنار فعالان حقوق فلسطینی در سانفرانسیسکو تجمع و سخنرانی برگزار کردند. آنان در اعتراضات خود از بخش آلفابت گوگل خواستند تا قرارداد موسوم به «نیم‌باس» را که به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با ارتش اسرائیل منعقد شده، فسخ کند. 

مشابه این قرارداد را شرکت بزرگ اینترنتی آمازون آمریکا نیز با ارتش اسرائیل و سرویس‌های امنیتی آن در سال گذشته منعقد کرده بود. این قراردادها با ایجاد فضای ابری بزرگ اینترنتی جهت فعالیت هوش مصنوعی نظامی، امکانات خاصی را در فضای مجازی و حوزه جنگ الکترونیک برای رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. 

این قرارداد هفت‌ساله از هم اکنون اجرایی شده است و به گفته یکی از سازمان دهندگان اعتراضات در مصاحبه با بلومبرگ، طوماری در اعتراض به این توافق، با ۸۰۰ امضا از کارمندان گوگل منتشر شده است. 

گوگل می‌گوید انتقام‌جویی از کارمندان معترض را به عنوان یک اتهام نمی‌پذیرد اما سابقه اخراج یا استعفای اجباری و طرد خاموش نیروی کار، در سوابق این شرکت وجود دارد. 

خانم نیوبری، سخنگوی گوگل، در اظهارنظری دو پهلو و خطرناک گفته است: «ما به طور کامل ادعای کارمندان معترض را بررسی کردیم و در صورت ایجاد نگرانی از سوی کارکنان، هر اقدام لازمی که تشخیص دهیم، انجام خواهیم داد!» 

در سال‌های اخیر، گوگل با موجی از فعالیت‌های کارکنان خود برای انواع مطالبات صنفی مواجه شده بود. رفتار اخلاقی و مالی خاص شرکت با کارکنان قرارداد موقت و پروژه‌ای، رسیدگی به ادعای آزار جنسی مدیران علیه همکاران زن، همکاری اطلاعاتی و امنیتی با دولت‌ها و سایر مسائل از جمله موارد مورد اعتراض کارکنان گوگل در چهارسال اخیر بوده است. 

در سال ۲۰۱۹، گوگل در نتیجه برخی از این اعتراضات پنج کارمند را که در سازماندهی اعتراض شرکت مشارکت داشتند، اخراج کرد و علیرغم حکم دادگاه مورد تایید وزارت کار آمریکا درمورد غیرقانونی بودن این اخراج‌ها، تنها راضی به بازگشت به کار دو نفر از این کارکنان با اخذ تعهد شده بود. 

طبق گزارش بلومبرگ، واکنش شدید به مشارکت گوگل در پروژه Nimbus فراتر از آن چیزی است که کارمندان گوگل تصور می‌کردند. هیات مدیره شرکت در ماه ژوئن از مدیران خواسته بود جزییات قرارداد با دولت صهیونیستی را منتشر کنند اما مدیران آن را محرمانه دانسته و از این اقدام سر باز زده‌اند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا