اقتصاد

صنعت؛ ناترازی برق را کم می کند/برنامه وزارت صمت برای کاهش مصرف سوخت/ تنها نگرانی برای واردات خودرو تامین ارز است

صنعت؛ ناترازی برق را کم می کند/برنامه وزارت صمت برای کاهش مصرف سوخت/ تنها نگرانی برای واردات خودرو تامین ارز است

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، عباس علی آبادی در حاشیه بازدید و افتتاح پروژه های صنعتی استان سمنان و همچنین عملیات اجرای فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان؛ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رشد صنعتی کشور به نحوی است که نیازمند این هستیم صنایع به تامین برق کمک کنند.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته صنایع تشویق شدند که در حوزه صنعت برق سرمایه گذاری کنند، گفت: با قاطعیت عرض می کنم در ۲ سال گذشته باتوجه به مسئولیت امروز و قبل با کمک صنایع توسعه خوبی را در بخش برق داشته ایم.

وزیر صمت با بیان اینکه امروز ۴واحد نیروگاه گازی کلنگ زنی شده و تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد، گفت: مهمترین اتفاق اینکه نیروگاههایی که امروز کلنگ زنی شدند؛ بدون مصرف سوخت می توانند نیاز صنایع را تامین کنند.

وی با بیان اینکه منابع مالی احداث این‌واحدها توسط صنایع و اجرای آن را هم گروه مپنا به عهده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صنایع می توانند اطمینان داشته باشند در یک‌ برنامه جامع تامین برق شوند.

وی تصریح کرد: بزودی نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و بلافاصله نیروگاه المهدی را آماده بهره برداری کردیم، مهمترین اتفاق اینکه تمامی تجهیزات ایرانی ‌و توسط صنایع خود ایران ساخته شده است.

علی آبادی با اشاره به ناترازی برق در کشور گفت: این ناترازی برای کشور هزینه دارد، که البته این وضعیت مربوط به پیک تابستان است، ضمن اینکه رشد صنعتی هم اتفاق افتاده و تقاضای بیشتری وجود دارد.بنابراین برای تامین این تقاضا باید اقدام کرد.

وی ادامه داد: امسال چند واحد جدید صنعتی اضافه کردیم، علاوه بر آن واحدهای صنعتی در شهرکها نیز اجرایی شده اند بنابراین ۲ واحد ۱۸۵ مگاواتی جدید اضافه کردیم، یک واحد ۳۰۰ مگاواتی جدید در فولاد مبارکه اضافه می شود، همچنین ۲ واحد ۱۸۵ مگاواتی المهدی را در دستور کار داریم و در مجموع این برنامه ریزی تا ۱۰ هزار مگاوات ادامه دارد که نهایتا به تامین برق پایدار در صنایع خواهیم رسید. 

وزیر صمت با اشاره به میزان سرمایه گذاری در این بخش گفت: برای هر ۱۰۰۰ مگاوات حدود ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می شود و مجموعا برای ۱۰ هزار مگاوات ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری خواهد شد که تماما توسط صنعت تامین‌خواهد شد.

وی درباره واردات خودرو‌ گفت: صادرات و واردات خودرو دو‌ اهرم برای توازن تولید هستند که این سیاست در این دوره برای تنظیم بازار اتفاق خواهد افتاد. تنها نگرانی ما تامین ارز مورد نیاز برای واردات است، در بخش تولید بیشتر ارز مورد نیاز ریالی است ولی امیدواریم با توسعه مبتنی بر صادرات بتوانیم موضوع ارز را حل و نیاز کشور را تامین کنیم.

علی آبادی در پاسخ به کا 118 درباره برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو با راندمان بالا و کاهش مصرف بنزین گفت: بزرگ‌ترین برنامه ما در بخش خودرو همین موضوع کاهش مصرف سوخت است که اوج آن خودروهای برقی است که اساسا سوخت مصرف نمی کنند و انرژی مورد نیازشان را می توانیم از نیروگاه خورشیدی، بادی و یا نیروگاههای حرارتی با راندمان بالا و سیکل ترکیبی تامین کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص بهبود راندمان خودروهای بنزینی برنامه اساسی داریم، اتفاقی که در خودروهای جدید افتاده نیز همین را نشان می دهد یعنی ما به سمت این می رویم که مطابق استانداردهای روز دنیا تولید داشته باشیم.

وزیر صمت بیان داشت:  اتومبیل‌های سایز اقتصادی می توانند مصرف بنزین را تا ۴ لیتر کاهش دهند، اما مصرف اتومبیل‌های بزرگ‌تر فرق می کند.در هر حال مهم  این است که متناسب با نیاز و تقاضا استانداردها را رعایت کنیم.

وی درباره مصرف آب صنایع نیز گفت: در استان‌هایی مثل سمنان باید بهره وری را بالا ببریم یکی از کارهایی که صنایع آماده هستند انجام دهند؛ مشارکت در افزایش بهره وری در مصرف آب کشاورزی است و این آب صرفه جویی شده را به صنایع اختصاص دهیم،ضمن اینکه باتوجه به اینکه استان صنعتی است سهم بیشتری از آب را به صنایع اختصاص دهیم.

همچنین در حاشیه این بازدید محمد اولیاء ضمن ابراز خرسندی از خوشفکری کارفرما ‌و سرمایه گذاری در اجرای پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه گفت: ابتدا ۲ واحد اول که ورژن و مدل جدیدی که راندمان بالاتری دارد ارتقا پیدا کرد و بلافاصله تحت قراردادهای صنایع دو واحد بعدی احداث شد و اکنون هر ۴ واحد نسبت به سیکل گازی معمول دارای راندمان بالاتری هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح پروژه سیکل ترکیبی و تامین مالی که انجام‌ می شود، به پروژه سرعت داده شود و  ظرف ۲ سال آینده بخش سیکل ترکیبی کامل و احداث شود. به طوری که بهترین راندمان انرژی را داشته باشیم که برق آن برای صنایع کشور استفاده می شود.

مدیر عامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: امیدواریم پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

به گزارش کا 118، عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تأمین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته MGT-۷۰ (۳) به ظرفیت نامی ۳۶۶  مگاوات در شرایط ایزو اجرایی شده است.

این پروژه تنها ۱۲۰ روز از زمان شروع نصب تجهیزات تا سنکرون اولین واحد آن به طول انجامیده است. از دیگر دستاوردهای این پروژه ثبت رکورد سنکرون یک واحد گازی در کمتر از شش ماه از ابلاغ پروژه است. همچنین این واحد نیروگاهی اولین واحد سنکرون شده با انجام crossing بین زیمنس و MAPCS گروه مپنا است. 

کارفرمای پروژه، شرکت مولد برق نیروگاهی سامان سمنان است و شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا (توسعه یک) به عنوان نماینده گروه مپنا، پیمانکار پروژه محسوب می‌شود. 

قرارداد ساخت فاز دوم نیروگاه سمنان، نخستین قرارداد از مجموعه قراردادهای امضا شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های برق توسط صنایع داخلی است. 

قرارداد اجرای فاز دوم نیروگاه سمنان، روز دوشنبه بیست و نهم آذر ماه ۱۴۰۰ میان گروه مپنا و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به امضا رسید.

فاز نخست نیروگاه گازی سمنان شامل دو واحد گازی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات (مجموعا ۳۲۰ مگاوات) در شرایط ایزو (ISO) در کیلومتر ۱۰ جاده سمنان دامغان جای گرفته است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا