اقتصاد

همکاری در زمینه توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت

همکاری در زمینه توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت

به گزارش کا 118 به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در نشستی مشترک با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی با محور تصمیم‌گیری پیرامون پروژه‌های مشترک با حضور مدیران ارشد دو مجموعه در محل دفتر مرکزی این نهاد با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی مسیر تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و صنعتی را برای همه مردم ایران به‌ویژه قشر متخصص و دانشگاهی باز کرده است، گفت: این نهاد زمانی این کار را آغاز کرد که بحث تحقیق و توسعه (R&D) در کشور وجود نداشت و قشر کمی از متخصصان به بحث علم و تولید علم، انتقال فناوری و ساخت داخل توجه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری پیشرو است و این مسیر باید ادامه یابد، افزود: این نهاد تا مرزهای فناوری پیشرفته حرکت کرده است، اما باید مرزهای داخلی را کنار بزنیم و وارد فضای بین‌المللی شویم و کارهایی را که از عهده دیگران برنمی‌آید جهاد دانشگاهی انجام دهد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ما هم در شرکت نفت دوست داریم به کمک پژوهشگران و فناوران جهاد دانشگاهی گام‌هایی برای چالش‌های صنعت نفت برداریم و آن را به مسائل فناورانه تبدیل کنیم، تصریح کرد: اما همین‌ که در این مسیر بر ریل قرار گرفته‌ایم خوب بوده و مهم فرهنگ این موضوع و داشتن باور به توان نیروی ایرانی است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در طرح‌ها و پروژه‌ها باید از تحقیقات صرف و تئوری عبور کنیم و وارد میدان عمل شویم و پس از انجام آزمایش آن را تجاری کنیم، افزود: در شرکت ملی نفت ایران اقدام‌های متعددی انجام دادیم و علاقه‌مندیم کارهای مهمی را با جهاد دانشگاهی انجام دهیم و از فعالیت‌های آن حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های متعددی را با مجموعه جهاد دانشگاهی در حال انجام داریم، گفت: امروز در این نشست نیز تصمیم گرفته شد درباره توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود و ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز با جهاد دانشگاهی همکاری کنیم که امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت از فعالیت‌های جدی استقبال می‌کند، گفت: در تلاش هستیم با برگزاری این نشست‌ها و همکاری این دو مجموعه، موانع پیش روی طرح‌ها و پروژه‌ها برداشته شود تا در حداقل زمان شاهد دستاوردهای مناسب باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون اینکه اقتدار ما با رشد و شکوفایی در زمینه‌های علمی و فناوری است، گفت: به هر میزان که علم و فناوری پیشرفته داشته باشیم به همان اندازه می‌توانیم از مؤلفه‌های اقتدار اقتصادی در کشور بهره‌مند شویم. مردم نیز به صنعت نفت که جهاد دانشگاهی نیز در آن اقدام‌های ارزشمندی دارد، حس خوبی دارند، زیرا شاهد موفقیت‌های کشور هستند.

 جهاد دانشگاهی نماد نهادی توانا در داخل و خارج کشور

حسن مسلمی نائینی نیز در این نشست با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از مولودهای مبارک انقلاب اسلامی است، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی تواناست که تاکنون بسیاری از ظرفیت‌های خود را نشان داده و در داخل و خارج کشور تشویق قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این نهاد در حوزه پزشکی با موضوع سلول‌های بنیادی، پرچم کشور را در دنیا برافراشته است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه مهندسی نیز پیشرفت‌های خوبی دارد و خوشبختانه این نهاد با همکاری شرکت ملی نفت موفقیت‌های مؤثری داشته است و با وجود تحریم‌ها توانسته انجام پروژه‌هایی همچون طراحی و ساخت دکل‌های حفاری نفت، ساخت مته‌های حفاری و… را به سرانجام برساند که در نشست امروز نیز تأکید شد این پروژه‌ها به‌سرعت استفاده شود.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: همچنین در این نشست درباره با طرح توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود و ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز کشور و احیای چاه‌های نفت نکات خوبی مطرح شد تا در آینده قرارداد همکاری امضا شود.

در ادامه این نشست محمدرضا توکلی، سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه و فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی به ارائه گزارشی از قراردادهای جاری جهاد دانشگاهی با شرکت نفت پرداخت و گفت: یکی از قراردادها، خرید و ساخت سه دستگاه دکل حفاری ۲ هزار اسب بخار است که تا پایان مردادماه دکل سوم برای آزمایش تحویل داده می‌شود.

وی همچنین گزارشی در زمینه خرید مته‌های حفاری Rock Bits مربوط به پروژه‌های ده‌گانه ارائه داد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا