فرهنگ و هنر

یک درصد شرکت های دانش بنیان کشور در بخش گردشگری فعالیت دارند

به گزارش کا 118، محمد جواد تقی پوریان روز سه شنبه در نشست تخصصی نوآوری در گردشگری و بازاندیشی گردشگری به مناسبت هفته جهانی گردشگری در سالن اجتماعات دانشگاه چالوس افزود: شرکت فناور گردشگری در کشور در پنج حیطه فعال از جمله ۱۹ شرکت در حوزه حمل و نقل و اقامت ، شش شرکت در حوزه اطلاعات گردشگری ، ۶ شرکت در خدمات بازدید ، ۱۴ شرکت در حوزه فروش بلیط و راهنمای سفر و ۱۴ شرکت در بخش خدمات پشتیبان گردشگری فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار هفت هزار و ۴۵۹ شرکت های دانش بنیان تایید شده در کشور ثبت شد که از این تعداد حدود چهار هزار شرکت تولیدی ، حدود ۲ هزار شرکت نوپا یعنی به درآمد زایی نرسیده و یکهزار و ۷۰۹ شرکت های نیز خلاق دانش بنیان است.

وی با توجه به شعار امسال هفته جهانی گردشگری که باز اندیشی است بر ضرورت بازنگری ارزیابی مجدد آموزش ها و مهارت ها در این صنعت شد.

به تاکید تقی پوریان باید تلاش شود تا گردشگری تبدیل به محرک اصلی سه اقتصاد دیجیتال، اقتصاد آبی و اقتصاد سبز شود.

رییس سرای نوآوری گردشگری کشور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی مازندران جنگل های هیرکانی از اقتصاد سبز  و وجود دریا و رودخانه ها از اقتصاد آبی برخوردار است و حلقه متصل این ۲ اقتصاد می تواند اقتصاد دیجیتال باشد.

ضرورت تشکیل کمیته تسهیل روند دانش بنیانی شدن شرکت های فعال گردشگری

وی برای توسعه و پیشرفت گردشگری  راه اندازی کمیته تسهیل روند دانش بنیانی شدن شرکت های فعال گردشگری را خواستار شد و گفت: شرکت های آموزش گردشگری داریم که می توان به عنوان شرکت های خلاق ثبت شوند تا مشاوره تخصصی در حوزه گردشگری به فعالان این بخش ارائه کنند.

تقی پوریان از برگزاری نمایشگاه ملی در هفته کارآفرینی در ۲۵ آبان ماه بنام “داس” مخفف گردشگری دیجیتال، آبی و سبز خبر داد و افزود: با برگزاری این نمایشگاه تخصصی شرکت های فعال فناور در گردشگری می توان آینده گردشگری فراتر از وضع موجود گام برداریم.

در این پیوند ، استاد رشته گردشگری دانشگاه علامه تهران در این نشست از ضرورت حرکت تمامی دست اندرکاران حوزه گردشگری از جمله دولت، کسب و کارها ، جوامع محلی و گردشگران به سمت گردشگری پایدار، تاب آور و فراگیر تاکید کرد.

مرتضی خزایی ادامه داد: ابعاد و شاخص های مختلفی در حوزه گردشگری مطرح است که موضوع نوآوری با رویکرد کارآفرین های نوآور در صنعت گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 وی با اشاره به وجود ۱۱ فرصت های گردشگری از جمله اقامت، خدمات گردشگری، حمل و نقل، ماجراجویی، تفریح ، رویدادها، بهداشت، فرهنگی ، ارتباطات و اطلاعات، غذا و نوشیدنی، محیط زیست و آموزش گفت: از این فرصت ها کارآفرین های گردشگری می توانند استفاده کنند و با خلق فرصت و ریسک دست به نوآوری برای توسعه گردشگری بزنند.

وی اظهارداشت: بررسی های صورت گرفته براساس تمایز محصول کارآفرین گردشگری می توانند متفاوت بوده و در سه دسته کارآفرین گردشگری از جمله کارآفرین مبتکر، تقلیدی و کارآفرینی گردشگر نوآور است که با خلاقیت و نوآوری روی محصولات و خدمات موجود به ایجاد افزایش ارزش می پردازد. 
استاد گردشگری دانشگاه علامه تهران از وجود ۵۰ گونه های مختلف گردشگری در دنیا اشاره کرد و گردشگری دریایی نوآوری ویلاهای شناور که سازگار با محیط زیست است، استراحتگاه زیرآب زیستگاه شناور، شهرها شناور ، ورزش های آبی گردشگری را از جمله آن برشمرد.

وی به ضرورت نگاه نوآورانه در گردشگری کشور تاکید و گفت: امروز در دنیا خیلی از فرصت های موجود گردشگری را شناسایی و از آن استفاده می شود همچون پل های شیشه ای در چین، گردشگری مجازی در ژاپن ، گردشگری خلاق تجربه محور و گردشگری روستایی در اندونزی.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا