فرهنگ و هنر

سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو که رهبر انقلاب برایش تقریظ نوشت

«مهاجر سرزمین آفتاب»، کتابی‌ دربردارندۀ خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی)، یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تقریظی نوشته است.

«همین که پا به اتاق گذاشتم، برادرم، هیداکی، با توپ پُر به سراغم آمد و، درحالی‌که پدر و مادرم می‌شنیدند، سرم داد زد و با صدای بلند گفت: «تو هیچ می‌فهمی زندگی با یک مسلمان چه سختی‌هایی دارد؟! آن‌ها هر گوشتی نمی‌خورند! شراب نمی‌خورند! اصلاً تو می‌دانی ایران کجای دنیاست که می‌خواهی خاک آبا و اجدادی‌ات را به ‌خاطرش ترک کنی؟!» هیداکی رگ غیرت برادری‌اش می‌جوشید و صورتش مثل کوره سرخ شده بود. بغض کردم و رفتم توی اتاقم؛ همان‌جا که اتسوکو نشسته بود و با غیظ و غضب نگاهم می‌کرد. ناامیدی و دلتنگی بر سرم آوار شد. دوست داشتم از خانه بیرون می‌زدم و صاف می‌رفتم مقابل شرکت مرد ایرانی و از او خواهش می‌کردم درِ خانه ما را نزند و مرا فراموش کند.» (بخشی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»)

به گزارش کا 118، «مهاجر سرزمین آفتاب» به کوشش حمید حسام و مسعود امیرخانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و ناشر صوتی سماوا هم آن را با صدای فاطمه محمدی در قالب کتاب صوتی منتشر کرده است.

این کتاب بارها تجدید چاپ شده است و افزون‌بر زندگی او، به مسلمان شدن و شهادت فرزنش محمد بابایی نیز می‌پردازد.

حمید حسام گفته است که نحوۀ آشنایی او با این مادر شهید طی سفری بود که به همراه تعدادی از جانبازان کشور جهت شرکت در مراسم سالگرد بمباران اتمی شهر هیروشیمای ژاپن داشته و کونیکو یامامورا به عنوان مترجم، صحبت‌های جانبازان شیمیایی ایران و بازماندگان بمباران اتمی ژاپن را برای هم ترجمه می‌کرد. حمید حسام در این سفر چنان مشتاق شنیدن داستان زندگی او می‌شود که برای نوشتن خاطراتش، هفت سال با او مصاحبت کرد تا از دنیای درونی این بانو درک بهتری پیدا کند.

کونیکو یامامورا نیز گفته که پس از شهادت فرزندش افراد زیادی خواستار نوشتن خاطراتش بودند اما از میان آنان حمید حسام توجه و اعتماد او را برانگیخته است.

سبا بابایی به‌عنوان سرپرست نمادین کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ راهی مسابقات نیز شده بود. او که تنها مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است و فرزند شهیدش جوان ۱۹ ساله‌ای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه‌ها شد و در منطقۀ فکه به شهادت رسید، مدتی به علت ضایعۀ تنفسی در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) بستری بود، و در تیرماه سال جاری از دنیا رفت.

سیزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت نیز که در روز چهارشنبه (نهم شهریورماه ۱۴۰۱) از ساعت ۱۰:۳۰ در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد، به انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» (توسط موسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)) اختصاص یافته است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا