فرهنگ و هنر

گزارش کا 118 از افتتاح نمایشگاه حسن روح‌الامین

حسن روح‌الامین، هنرمندی که این روزها در فضای هنرهای تجسمی با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد و دیوارنگاره‌هایی از آثارش در سطح شهر مطرح‌تر شده است، میزبان نمایشگاهی جدید از آثارش شده است.

به گزارش کا 118، آیین افتتاحیه نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح‌الامین امروز- یکشنبه- ۲۰ شهریور ماه درمجموعه کوشک هنر مجموعه تفریحی و گردشگری عباس آباد با حضور حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی)، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مجتبی حسینی(دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، محمدرضا محمد حسینی، بیژن بنفشه‌خواه، حامدعلامتی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان) و سفیر کشور کرواسی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد حسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با اشاره به این نکته که کوشک باغ هنرمتولی امر هنرهای تجسمی است، اظهار کرد: «امیدوارم بتوانیم با آثار فاخر هنرمندان میزبانی را برعهده بگیریم و مسیری را آغاز کنیمکه هم برای حمایت از همه هنرمندان باشد و هم مفاخر ایران زمین.»

او ادامه داد: «آقای روح‌الامین یکی از جوان‌های مبدع و متفکر در کارهای هنری و مذهبی است. فکر میکنم این نمایشگاه یکی از نوادرمجموعه‌هایی باشد که کل آثارشان را در آن عرضه کردند که کار بسیار مهم و شایسته‌ای است. ایشان فردی است که توانسته آثار بسیارفاخری را بجای بگذارد.»

حجازی در آخر ابراز امیداری کرد: «تنه به تنه مفاخر عزیزمان در حوزه آثار نقاشی بتوانند کارهای بزرگی را انجام دهند. فکر میکنماین قدمی برای کارهای بزرگ است و امیدوارم ما هم در کنار عزیزان و جوانانی مانند اقای روح الامین بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم. همین که سفیر کشور کرواسی در این مراسم حضور پیدا کرده، نشان دهنده این است که آثار ما در کشورهای خارجی زبانزد است واین نشان دهنده وجهه هنری ما است.»

حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش در ادامه این مراسم اظهار کرد: «ساختن این مجموعه آثار بخشی‌اش به هنرمند بازمی‌گرد و بخشدیگری از آن به مجموعه‌دار و کسی که حمایت می‌کند. متأسفانه مسوولین مملکت ما بیشتر به تمجید و تعریف اکتفا می‌کنند.»

حداد عادل نیز در ادامه با اشاره به دورانی که آثار هنریِ مذهبی رسانه محسوب می‌شدند، گفت: «دیدن این تابلوها بنده را به یاد۷۰-۸۰ سال پیش می‌اندازد که من کودک بودم و این تابلوها آثار هنری محسوب نمی‌شدند. آن روزها این آثار رسانه عاشورایی محسوب می‌شدند. من از زمانی صحبت میکنم که تلویزیون وجود نداشت، سینما به سراغ این موضوعات نمی‌آمد و رادیو یک دستگاه فاخری بود ودر هر خانه‌ای پیدا نمیشد. توده مردم وقتی میخواستند با عاشورا یک ارتباط تصویری برقرار کنند، پای این تابلوها مینشستند.»

او ادامه داد: «این نقاشی‌ها به سبک قهوه خانه‌ای تعلق دارند. بنده حدس میزنم که این سبک ترکیبی از نگارگری سنتی ایرانی و تأثیرنقاشی اروپایی است. اگر توجه کنید، پرسپکتیو تقریبا در این نقاشی‌ها نیست و از این نظر شبیه به نگارگری است اما چهره‌ها دیگرشبیه به نگارگری نیست. چهره‌ها خیلی امروزی هستند.»

حدادعادل اضافه کرد: «اگر دقت کنید، در تمام این نقاشی‌ها نقاش چهره شخصیت‌های مقدس را سعی کرده زیبا بکشد. همه آن‌هاچشم و ابروی بسیار درخشان و روشنی دارند. صورت‌ها خوش آب و رنگ و رسا است. برعکس شخصیت‌های منفی همه زشت هستند. این درواقع بازتاب ذهن مردم است که دشمنان را زشت و محقر می‌دانند و برای همین این تابلوها میتوانست با توده مردم ارتباط برقرارکند. این نوع آثار یک کارکرد تاریخی و هنری ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. به هر حال نقاشی قهوه خانه یک بخشی از تاریخ هنر ایران است ودر دهه‌های اخیر نیز خیلی از صاحب نظران سعی کرده‌اند که قدر و قیمت آن فهمیده شود.»

سفیر کرواسی نیز در این مراسم با ابراز تبریک به حسن روح‌الامین اظهار کرد: «سوابق فرهنگی ایران و کرواسی نقاط اشتراکی دارندکه باعث شده من احساس کنم که به کشور خودم وارد شده‌ام.»

او ادامه داد: «احساسات و میزان شور و شوقی که من میبینم، بسیار فوق العاده است و تحت تاثیر قرار گرفته‌ام. نمادهای فرهنگی کهارائه شده، موجب شناخت بیشتر ملل مختلف خواهد شد و من فکر میکنم ارتباط نزدیکی بین ایران و کرواسی وجود دارد.»

داوود فتحعلی بیگی، پیش‌کسوت عرصه تئاتر و تلویزیون نیز در پایان مراسم سخنرانی با اشاره به نکاتی درباره تاریخچه نقاشیقهوه‌خانه‌ای اظهار کرد: «سالهاست که من میبینم در کشورمان و در ارتباط با هنرهای ملی و آیینی، بیشتر حرکت‌ها جوششی است وکمتر میبینیم که نهادهای دولتی حمایتی انجام دهند. سالهاست برای تأسیس دانشکده هنرهای آیینی و سنتی تلاش میکنیم اما بهنتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

نمایشگاه آثار حسن روح الامین با عنوان «نقش راستان» امروز در کوشک هنر مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد افتتاح شد. ایننمایشگاه که تا تاریخ ۵ مهر ماه ادامه دارد، همه روزه به جز روزهای از ساعت ۱۵ الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا