کارگری

در بحث بخشودگی جرایم بیمه کارفرمایان، دولت از جیب خود حاتم طایی شود

در بحث بخشودگی جرایم بیمه کارفرمایان، دولت از جیب خود حاتم طایی شود

علی دهقان کیا گفت: حمایت از تولیدکنندگان و کارفرمایان از طرق مختلف به جز این اقدام برای دولت ممکن بود.

به گزارش خبرنگار کا 118، هفته گذشته سران سه قوه در نشست شورایعالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تصمیم به بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان گرفته و این بخشش را فقط در ازای اشتغال جدید تصویب کردند. این تصمیم و مصوبه البته همچنان زوایا و جزئیاتی دارد که هنوز اعلام نشده، اما از زمان اعلام، مورد اشکال و انتقاد بخشی از فعالان حقوق بازنشستگان و کارگران و کارشناسان تامین اجتماعی قرار گرفته است. 

علی دهقان کیا (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) درباره چرایی و ضرورت این مصوبه سران قوا گفت: حمایت از تولیدکنندگان و کارفرمایان از طرق مختلف به جز این اقدام برای دولت ممکن بود. 

وی تصریح کرد: اگر قرار است دولت به کارفرما کمک کند، نباید منابع سازمان تامین اجتماعی آسیب ببیند. حتی اگر در چهارچوب بخشودگی کمکی به کارفرما بشود، نباید از جیب بیمه‌شدگان که همان سازمان تامین اجتماعی است، منابع خارج شود، زیرا اگر دولت تمایل به بخشش و کمک به گروهی دارد، باید از جیب خود حاتم طایی شود. 

وی با تاکید بر حق‌الناس بودن مبالغ حق بیمه و جرایم بیمه‌ای که به تامین اجتماعی واریز می‌شود، گفت: ما حاضر نیستیم یک ریال از جیب بازنشسته و بیمه شده به کارفرمایانی داده شود که با این بخشودگی به بدحسابی خود ادامه می‌دهند. از آنجا که به لحاظ حقوقی دولت نباید نسبت به مبالغ درون صندوق تامین اجتماعی و تعهدات قانونی دیگران به این صندوق وکالت، داشته باشد، لذا اگر این تصمیم سران سه قوه به بدون در نظر گرفتن منابع مستقل در بودجه خود دولت باشد، غیرقانونی است. 

وی با نقد اصل بحث بخشودگی جریمه‌ای گفت: کارفرمایانی وجود دارند که سال‌ها حق بیمه ندادند و ارزش ریالی اکنونی مبالغ امروز به جریمه آن‌ها بدل شده و حالا می‌خواهند ارزش چند سال قبل پول پرداخت نشده به تامین اجتماعی را برای بیمه بازنشستگان زحمتکش این کشور کنند. مسئولان باید بدانند که این اقدام قطعا کمک تولید کننده خوش حساب واقعی نیست. 

دهقان کیا با تاکید بر اینکه «دولت به جای این اقدام برای مثال ۱۰ هزار میلیارد تومان از جیب خود و بودجه به صنعت کمک کند» گفت: ما مخالف یاری رساندن به کارفرما و تولید نیستیم و اگر چرخ تولید بچرخد، معاش شاغل و بازنشسته نیز می‌چرخد، اما چرا باید به صنایعی که اغلب در کنار فرار بیمه‌ای درگیر رانت‌های مختلف هستند، کمک شود؟ 

وی با آسیب‌شناسی درباره مشکل تولیدکنندگان و شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور گفت: بسیاری از شرکت‌ها و صنایع بدلیل ضعف مدیریت و مسائلی مثل وضعیت بی‌ثبات اقتصادی دچار مشکل هستند. ما بازنشستگان دلسوز کشور و نظام هستیم و دوست داریم صنعت کشور و تولید پیشرفت کند، ولی اصلاحات در نظام صنعت لازم است. 

عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: برای اشتغال و رونق صنعت پول‌پاشی و تزریق نقدینگی و رفع انواع بدهی‌های بیمه‌ای و مالیاتی تاکنون راهگشا نبوده و سیاست‌هایی از این قبیل بیشتر پوپولیستی و غیرکارشناسی است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا