فرهنگ و هنر

رشد باورهای دینی و معنوی و تبلور تفکر بسیجی، دستاورد دفاع مقدس است

کا 118/هرمزگان هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌، دلیری، مردانگی، ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان پر افتخار میهن عزیزمان ایران است، آن جوانمردانی که از جان، مال و تمام خوشی های دنیوی گذشتند تا ایران همواره پابرجا و سربلند باشد. دفاع مقدس سند افتخار و حماسه ملت نجیب و آزاده خواهی است که همیشه بر تارک تاریخ ایران می درخشد.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با هدف سرنگونی انقلاب نوپای ملت ایران، جنگی تمام عیار  و نابرابر را علیه کشور آغاز کرد. پیر و جوان و مرد و زن ایرانی، برای دفاع از حقوق انسانی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور هشت سال به جهاد و دفاع مقدس پرداختند. خالد رحمانی از جمله جوانان هرمزگانی بود که این تکلیف را بر خود واجب دانست و بیش از ۵۰ ماه در جبهه حق علیه باطل برای پیروزی میهنش جنگید و به مقام جانبازی نائل آمد. در ادامه این گفت‌وگو را می خوانید:

رحمانی جانباز هشت سال دفاع مقدس و مدرس دانشگاه در گفت‌گو با کا 118، ضمن گرامیداشت هفته  دفاع مقدس و یاد و خاطره شهیدان در خصوص نحوه حضورش در جبهه اظهار کرد: من اهل بندر چارک هستم و در سال ۶۰ پس از گذراندن دوره آموزشی در پادگان شهید بهشتی به همراه همرزمان، به کامیارن در کردستان اعزام شدیم. پس از مدتی از آنجا به جبهه جنوب رفته و در عملیات خیبر شرکت داشتم.

وی افزود: در مرحله دوم همراه با تیپ المهدی و در ادامه با لشکر ۴۱ به جبهه اعزام شدیم  که در عملیات والفجر ۸ شرکت داشتم. در دور بعد در اردیبهشت سال ۶۵، در پی تشکیل گردان مستقل هرمزگانی ها با حضور موسی مولاپرست، نبی زاده، شهید مجیدی و…، من هم به این گردان پیوسته و در آنجا ماندگار شدم و به عنوان کادر لشگر خدمت می کردم.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: بعد از عملیات کربلای پنج، حاج قاسم سلیمانی به عنوان تشویقی از ما خواستند که به گردان غواص‌ها تغییر خدمت دهیم و به این منظور دوره آموزشی شنا و غواصی سطح آب را گذراندیم. من جزء افردی بودم که دوره غواصی اسکوبا را هم پشت سر گذاشتم و با رفتن به سد دژ و اروند برای شرکت در عملیات سرنوشت ساز ” کربلای چهار ” آماده شدیم.

رحمانی در خصوص مجروحیت در جنگ گفت: در جریان عملیات چهار دچار مجروحیت شدم و پس از بهبودی به همراه تنی چند از همرزمان به منطقه فاو رفتیم. و در مرحله سوم عملیات کربلای پنج در اسفند سال ۶۵ شرکت و مجدد مجروح شدم. در ایامی که در هوادریا حضور داشتم و بعد از آن دوباره به جبهه جنوب رفتم که در آنجا خبر سقوط مهران رسید.

 وی بیان کرد: قبل از آن فاو که یکی از بنادر استراتژیک عراق و دارای مخازن نفت بود به دست نیروهای ایرانی افتاده بود، و در والفجر ۸ پای عراق از دریا را با گرفتن فاو قطع کرده بودیم. آنان مهران را در برابر فاو گرفته بودند که با فرمان امام خمینی و فرماندهان جنگ، تمام توان نیروها را برای باز پس گیری مهران به کار بردیم. عراق پس از پذیرش قطعنامه از سوی دو کشور، قطعنامه را نقض و حملات خود را بر علیه ایران از سر گرفت. با استقرار نیروهای حافظ صلح و پایان یافتن جنگ، ما به بندرعباس برگشته و گردان ۴۲۲، به تیپ ذوالفقار جایگرین شد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا قدرت ها از روی کار آمدن انقلابی مردمی هراس داشتند عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به هم خوردن الگوی موازنه قدرت در منطقه و با توجه به اینکه ایران جزء طرح دو ستونی نیکسون  بود و ژاندارم منطقه به حساب می آمدیم که دارای ۳۰ هزار مستشار نظامی بود در آن سالها. شعار انقلاب اسلامی ا نه شرقی، نه غربی بود، و تصمیم داشت به هیچ طرف وابستگی نداشته باشد و اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور را ندهد.

وی افزود: در چنین وضعیتی بسیاری از کشورها برآن شدند تا از هر طریق ممکنی انقلاب را از بین ببرند. ادموند موسکی وزیر امورخارجه وقت ایالات متحده آمریکا گفته بود؛ ما سه برنامه برای از بین بردن انقلاب داریم. یکی از برنامه ها ایجاد بحران های داخلی است، همان طور که شاهد درگیری هایی در کردستان، خوزستان، سیستان بلوچستان، ترکمن صحرا و حتی در هرمزگان بودیم.

رحمانی ادامه داد: هنگامی که از این طریق به مقاصد شوم خود دست نیافتند، به سراغ برنامه دوم که تحریم اقتصادی بود رفتند تا با اعمال فشار، اقتصاد را فلج و نظام را از پای در آورند. در نهایت با شکست مواجه شده و به سراغ گزینه آخر رفتند و صدام را با اجرای کودتا بر مسند قدرت آوردند، تا با این مهره حمله نظامی علیه ایران ترتیب دهند و هدف حداکثری جنگ سرنگونی جمهوری اسلامی بود.

 این رزمنده هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: صدام با چراغ سبز حامیان خود گفته بود طی عملیاتی با رمز رعدالیوم در عرض یک هفته پیروز میدان خواهد بود. بنابراین پس از برنامه های براندازی و کودتا که موفق نشده بودند به خواسته خود برسند، جنگ را بر ما تحمیل کردند و این آخرین نقشه برای رسیدن به مقاصدشان بود.

رشد باورهای دینی و معنوی و تبلور تفکر بسیجی، دستاورد دفاع مقدس است

رحمانی در خصوص  روزهای آغاز جنگ تحمیلی و انگیزه حضورشان در جبهه بیان کرد: در ایام تابستان برای کار به کیش می رفتیم. مدارس قبل از پیروزی انقلاب به حالت تعطیل در آمده بود، و در مدت تابستان طبق روال قبل در کیش مشغول کار بودم و پس از انقلاب و شروع به کار مدارس ما به مدرسه برگشتیم. با اعلام خاموشی در سطح شهر متوجه حمله صدام به ایران شده و اینگونه خبردار شدیم و رفته رفته به دلیل احساس تکلیفی که در خود می دیدم، تصمیم گرفتم به جبهه بروم.

وی تصریح کرد:  با وجود اینکه همه دنیا یک طرف و در کنار صدام قرار گرفته بودند، و ما از تهیه و دسترسی به ادوات و سلاح محروم بودیم و حاضر به فروش و در اختیار گذاشتن سلاح به ما نبودند، و در مقابل، شوروی، فرانسه، عربستان، امارات و..بسیاری از کشورها حامی صدام بودند. با این حال نیروها و رزمنده ها یقین به پیروزی داشتند و ذره ای هراس از دشمن در دل نداشتند.

 این جانباز هشت سال دفاع مقدس گفت: امروز نیز همانند دوران هشت ساله دفاع مقدس، بسیاری از کشورها در کنار هم و بر علیه ما، با موضعی و ترفندی تازه که همانا می گویند قصد براندازی نداشته و خواهان تغییر رویه نظام هستند، توطئه و نقشه می چینند.  اگر یقین داشته باشیم باز هم پیروز میدان خواهیم بود. کما اینکه پیروز جنگ تحمیلی ،ایران بود؛ چون به اهدافمان که بیرون راندن دشمن و حفظ تمامیت ارضی کشور بود رسیدیم و شخص صدام هم به این مطلب اذعان داشت که در آخرین نامه اش ذکر کرده بود که شما به هرآنچه می خواستید رسیدید.

وی ادامه داد: در آن برهه کار اداری جلو نمی رفت، بلکه بر اساس احساس وظیفه انجام می شد. باید فرمانده به وقت بحران در میدان حاضر باشد و روحیه جهادی حفظ شود تا موانع برداشته شده و مسیر انقلاب هموار شود از طرفی جنگ برای ما پایان نیافته و انقلاب خاموش شدنی نیست و پدیده ای زنده و پویاست. علت اینکه حرکت برای رسیدن به مقصد کند شده است، در این است که ما از اهداف دفاع مقدس و جهاد برای آن دور شده ایم.

رحمانی ضمن اشاره به کارهای فرهنگی انجام شده طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی اظهار کرد: همان طور که رهبر انقلاب بیان کردند ” اگر هفتاد سال هم در این زمینه کار شود کم است،”. کارهای زیادی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس صورت پذیرفته از جمله فیلم، چاپ و نشر کتاب و …اما همچنان جای کار دارد. و باید این نکته را در خصوص ساخت برخی فیلم ها متذکر شوم که خارج از واقعیت هستند و باید رعایت شود.

 وی با بیان این مطب که دفاع ادامه دارد تصریح کرد: دفاع مسئله ای عقلانی است و در تمام زمینه ها باید از ارزش ها و دستاوردها حراست و دفاع کرد. در آن زمان جنگ سخت بر علیه ما در جریان بود و دشمن با سلاح متعارف و غیر متعارف در مقابل ما قرار داشت. امروزه به این نقطه رسیده اند که می دانند از طریق حمله نظامی نمی توانند با ما مقابله کنند، بنابراین  نوع جنگ را تغییر داده و از شیوه جنگ نرم در مبارزه با ما بهره می برند و از این طریق به گمان خودشان کم کم جامعه از درون استحاله شده و شکل نظام تغییر می یابد. ما باید به مقتضای این جنگ وارد میدان شده و با ابزار مناسب، او را هوشمندانه از میدان به در کنیم.

 این مدرس دانشگاه، دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی را به نقل از امام خمینی بیان کردند: ما انقلابمان را در جنگ به جهانیان صادر کردیم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت کرده ایم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم، ما در جنگ ابهت دو قدرت شرق و غرب را شکسته ایم، ما در جنگ به مردم جهان بخصوص منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت ها و ابر قدرت ها سالیان سال می توان مبارزه کرد، ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان خواران کنار زدیم، جنگ ما کمک به فتح افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را  به دنیال داشت.

وی افزود:  در حقیقت اگر بخواهیم دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را برشمریم، موارد بسیاری می توان نام برد و در زمینه های داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد. در زمینه داخلی، به زمین نهادن سلاح توسط گروهک هایی که از طرف قدرت های بزرگ حمایت می شدند، از جمله دستاوردهاست. در دفاع مقدس بود که جوانان ما اعتماد به نفس پیدا کردند و به خودباوری رسیدند، و فهمیدند که می توانند بر توانمندیهای خردشان متکی باشند و در بسیاری از حوزه ها به خود کفایی برسند.

رحمانی یادآور شد: رشد باورهای دینی و معنوی، تبلور تفکر بسیجی، رشد فضائل اخلاقی و پیشرفت های قابل توجه در زمینه نظامی، علم و فناوری و اقتصادی، همه از دستاوردها و برکات دفاع مقدس است. در بعد خارجی نیز می توانیم  به تامین امنیت منطقه، شکست اهداف رژیم صهیونیستی و مهم‌تر صداقت و مقاومت ملت شریف اشاره کنیم که باعث مطرح شدن انقلاب مردمی ما به عنوان الگوی مبارزه مردمی در سطح منطقه و جهان شده است.

 این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان خاطره ای گفت: خاطره ای که از دوران دفاع مقدس به یاد دارم و می تواند برای نسل جوان پندآموز باشد، در گردان ۴۲۲ دوستی داشیم که همه بچه های گردان او را می شناختند و او کسی نبود جز ” موسی کرم زاده ” که جوانی حدودا هجده ساله بود. کرم زاده که از بچه های غواص بود، در مرحله سوم عملیات کربلای پنج در اسفند سال ۶۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی افزود: همه در حال آماده شدن برای عملیات کربلای چهار که بنا بود عملیات بزرگی باشد بودند، زیرا در عملیات والفجر هشت پای عراق را از دریا کوتاه کرده بودیم، استراتژی بعدی ما فتح بصره بود و اگر چنین می شد به کمک خود مردم عراق دولت سرنگون می شد. از این رو رزمنده ها با وجود شرایط آب و هوایی نامساعد، شبانه روز در آب تمرین غواصی می کردند تا بتوانند از اروند عبور کنند.

 رحمانی عنوان کرد: در چنین شرایط سخت تمرینی که بعد از آنکه رزمنده ها از آب سرد اروند خارج می شدند و به دنبال لباس گرم و کمی استراحت بودند شهید کرم زاده پس از برگشت از تمرین، به نماز، دعا و راز و نیاز با خدا می پرداختند و سرانجام به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا