فرهنگ و هنر

کتاب‌های اربعینی برای کودکان

همه‌ساله روز اربعین و پیاده‌روی اربعین شیعیان و معتقدان بسیاری را با خود همراه می‌کند، این موضوع در قالب کتاب هم نمود داشته و برخی از تجربه این سفر برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان نوشته‌اند.

به گزارش کا 118، برخی از کسانی که در این‌ سال‌ها در پیاده‌روی اربعین به سفر کربلا و حرم امام حسین (ع) شرکت کرده‌اند خاطرات و دل‌نوشته‌های خود را از این سفر در قالب کتاب منتشر کرده‌اند.

برخی هم در این‌باره داستان نوشته‌اند اما به نظر می‌رسد سهم کودکان و نوجوانان از کتاب‌هایی از این دست کم است. طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران در سال ۱۴۰۰، مجموعه ۸۴کتاب درباره اربعنی منتشر شده است که سهم ادبیات کودک از این تعداد فقط پنج عنوان کتاب است.

 از این هفت کتاب نیز، ۴ عنوان برای نخستین‌ بار در سال ۱۴۰۰ منتشر شده‌ و یک عنوان دیگر نیز۳ بار تجدید چاپ شده است.

مرور و معرفی این کتاب‌ها در ادامه می‌آید:

«ننه اربعین و ساک عجیب و غریب» نوشته سنا ثقفی با تصویرگری فاطمه رمانی که در ۳۶ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان در نشر رود آبی منتشر شده  و برای کودکان رده سنی (ب- و ج) مناسب است.

در معرفی این کتاب امده است: ننه اربیعن از آن پیرزن‌های زبر و زرنگ است که گوشه چارقدش همیشه نقل و آب نبات دارد و چشم ازش بر میداری می رود زیر زمین و کمد و چمدان‌ها را می گردد.
میخواهی بدانی چرا؟

این داستان با تکیه بر این روایت از امام حسین نوشته شده: «خدمت‌گزاری و نیاز مردم به شما از نعمت‌های خداست.»

کتاب‌های اربعینی برای کودکان

«مهمانی اربعین» نوشته محمدمهدی ابهری‌نژاد که کتاب داستان رنگ‌آمیزی کودکان است، در ۱۲ صفحه مصور با قیمت ۱۵ هزار تومان در انتشارات اموزشی تألیفی ارشدان راهی بازار کتاب شده که مناسب گروه سنی ب است.

کتاب‌های اربعینی برای کودکان

«نذر مخصوص» با نویسندگی و تصویرگری کلر ژوبرت که در ۱۶ صفحه خشتی و با قیمت ۳۵ هزار تومان در انتشارات رود آبی برای کودکان گروه سنی «ب*- ج**» منتشر شده است.

 در معرفی کتاب آمده است: کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر نام‌ آشنا تا به امروز چندین اثر با موضوعات مختلف حول محور عاشورا و اربعین منتشر کرده است؛ این بار در کتاب «نذر مخصوص» به سراغ مفهوم «نذر کردن» رفته است اما از نگاه جدید. در این داستان با کودکی به نام نرگس مواجه هستیم که معنی نذری را نمی‌داند. برای همین ذهنیتی پاک درباره نوع نذری کردن دارد و وقتی مفهوم آن برای کودک توضیح داده می‌شود، ایده‌ای را مطرح و پیاده می‌کند که با همه نذری‌های دیگر دوستانش فرق دارد.

کتاب‌های اربعینی برای کودکان

«کبوتر پر طلا» نوشته سیده مرضیه مرعشی با تصویرگری کوثر الاسوند در ۳۲ صفحه و با قیمت ۳۵ تومان  که براتی گروه سنی «ب و ج» مناسب است.

به گفته نویسنده با توجه به این‌که به موضوع اربعین در کتاب‌های کودکان کم پرداخته شده است، این بهانه‌ای برای نوشتن این کتاب شد. 

کتاب‌های اربعینی برای کودکان

«به یادت چله نشینم …» نوشته مهدی مطهری  خاطرات یک نوجوان از پیاده‌روی اربعین در کنار خانواده‌اش است که در ۳۶ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان در انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

این کتاب خاطراتی شیرین، طنز آمیز، تکان دهنده و عبرت آموز، آمیخته با سختی‌ها و لذت‌ها از زبان یک نوجوان حاضر در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در کنار خانواده اش است. این کتاب دارای ویژگی‌های تربیتی است، از جمله رفع مشکلات و سختی‌ها با دعا، نذر و توسل از مسائلی است که به صورت مستمر در داستان‌های گوناگون این کتاب به چشم می‌خورد.

کتاب‌های اربعینی برای کودکان

«سفر معنوی: زیارت اربعین» نوشته بهجت واحد خواه، «دوازده امام- اربعین حسینی» از شراره شرفی، «خاطره‌ای از بهشت» نوشته علی فاطمی‌پور و «چهل روز عاشقانه» از محمدرضا سنگری از دیگر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان در این زمینه منتشر شده است.

پی نوشت:

* گروه سنی «ب» نیز سال‌های آغاز دبستان (کلاس اول، دوم و سوم) را در برمی‌گیرد.

**گروه سنی «ج» در برگیرنده سال‌های پایان دبستان (کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم) است.

 انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا