فرهنگ و هنر

۲۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی در انتظار ثبت ملی هستند

داوود فرازی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار کا 118افزود: همچنین ۱۱ پرونده مربوط به آثار منقول (اشیا) نیز در انتظار ثبت ملی شدن هستند و پرونده‌هایشان در وزراتخانه در حال بررسی است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: سال گذشته کاروانسرای قطور خوی را برای ثبت جهانی معرفی کردیم که پرونده این اثر تاریخی در شرف تهیه و ارسال به یونسکو است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن کاروانسرای قطور خوی در مسیر جاده ابریشم، اصلی ترین قابلیت و علتی است که زمینه ثبت جهانی شدن این اثر تاریخی را فراهم می‌کند.

فرازی با بیان اینکه تپه تاریخی حسنلو و قلعه بسطام چایپاره نیز برای قرار گرفتن در فهرست جهانی پیشنهاد شدند، گفت: با توجه به محدودیت یونسکو که هر سال تنها یک کشور می‌تواند پیشنهاد ثبت اثر تاریخی در فهرست جهانی بدهد به همین دلیل این آثار تاریخی در صف انتظار برای قرار گرفتن در فهرست جهانی یونسکو هستند.

 ۲۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی در انتظار ثبت ملی هستند

سه پل تاریخی جزو برنامه‌های مرمت هستند

وی یادآور شد: پل کشمش تپه، پل کوسه میاندواب و پل کسیان، قره ضیاءالدین به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای مواصلاتی در صورت تامین اعتبار جزو برنامه‌های مرمت این اداره کل قرار دارند.

فرازی ایجاد محور بین «یخچال و مسجد سرخ چورس» خوی را از دیگر برنامه‌های این اداره کل اعلام کرد و افزود: در این خصوص درخواست اعتبار کرده‌ایم که در صورت تامین اعتبار محور مورد نظر ایجاد خواهد شد.

به گزارش کا 118، کاروانسرای تاریخی «شاه عباسی قطور خوی» از زیباترین کاروانسراهای تاریخی کشورمان است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است.
کاروانسرای تاریخی قطور در مسیر جاده ابریشم در ۳۰ کیلومتری مرز ایران و ترکیه واقع شده و علاوه بر مزیت‌های گردشگری می‌تواند نقش مهمی در مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه ایفا کند.

این کاروانسرای زیبا یکی از چهار کاروانسرای سرپوشیده تاریخی کشور است که مربوط به دوره صفوی بوده است.
کاروانسرای «قطور خوی» به لحاظ معماری یک بنای زیبای تاریخی در ابعاد ۲۰ در ۲۰ بوده که عمدتا از مصالح سنگی برای احداث این بنا استفاده شده و دارای ۴ اتاق و استراحت گاه تو در تو با مصالح گچ، آهگ، خاک و سنگ کوهپایه‌ای است.

 ۲۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی در انتظار ثبت ملی هستند

قدمت قلعه تاریخی بسطام نیز به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست.

بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتویی در حدود سال های ۶۴۵ قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا