فرهنگ و هنر

استان قم دبیر بخش رسانه‌های خبری دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) شد

کا 118/قم دبیر بخش رسانه های خبری دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) ادامه داد: در این سوگواره تلاش کردیم تا شرایطی را برای حضور اصحاب رسانه در گسترش پیام عاشورا فراهم کنیم و اختصاص دبیرخانه بخش رسانه های خبری به قم را افتخاری برای استان می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین جواد رحیمی دبیر اجرایی دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) در نشست خبری اعلام فراخوان بخش رسانه‌های خبری این سوگواره که امروز، ۲۱ شهریورماه با حضور اصحاب رسانه در خانه مطبوعات استان قم برگزار شد، تصریح کرد: سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) که امسال برای دومین بار برگزار خواهد شد با هم افزایی و تجمیع ظرفیت های همه نهادهایی که در ایام محرم و صفر سوگواره و اشکواره برگزار می کردند تشکیل شد.

وی ادامه داد: شورای راهبری سوگواره با عضویت و تلفیق نهادهایی همچون رادیو معارف، دفتر تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد که سوگواره فعال در کشور داشتند ایجاد شده است.

رحیمی با اشاره به اینکه سال گذشته دبیرخانه مرکزی اولین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) رادیو معارف بود، افزود: امسال بر اساس تصمیم شورای راهبری، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم دبیرخانه مرکزی دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) است.

وی متون ادبی در قالب (کپشن نویسی، داستانک خاطره نگاری، یادداشت)، تولیدات گرافیکی در قالب (پست و استوری، آیکن، استیکر گرافیک متحرک، رابط کاربری)، رسانه های تصویری در قالب (عکس، فیلم کوتاه، انمیشن موشن گرافیک، نماهنگ)، صوت و رادیو در قالب (مستند، نمایش‌کوتاه، آکاپلا پادکست، برنامه‌های ترکیبی)، کنشگری عاشورایی (توزیع محتوا، تعامل ‌با مخاطب پاسخگویی، تحلیل و رصد) به عنوان بخشی متفاوت در سوگواره و همچنین رسانه های خبری در قالب (خبر، تیتر مصاحبه، گزارش) را شش بخش اصلی دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) معرفی کرد.

رحیمی اضافه کرد: شورای راهبری سوگواره تلاش دارد نه تنها از ظرفیت های پویش های مرتبط با موضوع سوگواره در کشور بهره بگیرد بلکه ظرفیت های سوگواره را در اختیار این پویش ها قرار دهد.

وی ادامه داد: در دهه آخر ماه صفر که پایان سوگواره است یکسری کارگاه هایی در بخش های مختلف برگزار خواهیم کرد.

ظرفیت رسانه ای قم در بحث اربعین ظرفیت بین المللی است

در ادامه محمدرضا قربان زاده دبیر بخش رسانه های خبری دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما معتقدیم که پیام عاشورا یک پیام فرا از مخاطب زمانی و مکانی است و باید توسط اصحاب رسانه به سراسر جهان منتقل شود و قطعا پیامی است که می تواند تمام جهانیان را درگیر خود کند.

وی ادامه داد: در این سوگواره تلاش کردیم تا شرایطی را برای حضور اصحاب رسانه در گسترش پیام عاشورا فراهم کنیم و اختصاص دبیرخانه بخش رسانه های خبری  به قم را افتخاری برای استان می دانیم.

قربان زاده شناسایی ظرفیت‌ های مطبوعات در عرصه معرفی نهضت حسینی و تلاش در راستای معرفی هرچه بهتر آنان، تقدیر از خبرنگاران و روزنامه ‌نگاران و فعالان برتر در حوزه معرفی نهضت عاشورا، شبکه سازی پدیدآورندگان آثار رسانه ای عاشورایی و کمک به تاسیس و توسعه‌ی مطبوعات عاشورایی در فضای رسانه‌ای کشور، برجسته‌ سازی مسائل و سوژه‌ های عاشورایی قابل حضور در ساحت رسانه، کمک به ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای عاشورایی، تقویت فضای رقابتی برای تولید محصولات رسانه‌ای عاشورایی، تقویت تعامل میان خبرنگاران و فعالان عاشورایی عرصه مطبوعات و رسانه با نهاد های دینی، فرهنگی و رسانه‌ای و ترغیب خبرنگاران و فعالان رسانه به مطالعه، تحقیق و پژوهش در موضوعات عاشورایی و تولید محتوا را از اهداف بخش رسانه های خبری دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) معرفی کرد.

وی بیان کرد: از کلیه رسانه ‌های دارای مجوز فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات پذیرش آثار خواهیم داشت و کلیه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه شاغل و آزاد کشور که در مطبوعات ملی و محلی، نمایندگی نشریات سراسری و یا خبرگزاری ‌ها و همچنین پایگاه ‌های خبری فعالیت می‌ کنند، می‌ توانند در این سوگواره شرکت کنند.

قربان زاده با بیان اینکه شرکت‌کنندگان می‌توانند در هر بخش با حداکثر پنج اثر در سوگواره شرکت کنند در خصوص مهلت ارسال تصریح کرد: شرکت کنندگان می توانند آثاری که از ۲۸ مردادماه ۱۴۰۰ تولید کردند را تا ۶ مهر ماه ارسال کنند.

وی اولویت های موضوعی سوگواره در بخش رسانه های خبری را مسئولیت اجتماعی و همدلی حسینی، هیئات خانگی و تربیت حسینی، هنر تبیین و غیرت دینی دانست.

قربان زاده دکتر رضا حسین زاده مدرس گویندگی و پیشکسوت رادیو و تلویزیون، دکتر محسن مهدیان مدیر عامل موسسه همشهری و مولف کتاب خبر خوب، دکتر سید علی میر رضوی را از داوران بخش رسانه های خبری عنوان کرد.

وی اظهار کرد: برای این بخش کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده که به‌زودی از طریق سایت soogvareh.com اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قربان زاده در خصوص جوایز گفت: برای اثر برگزیده در هر قالب هدیه ۳ میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح تقدیر و همچنین اثر شایسته تقدیر در هر قالب لوح تقدیر و هدیه ۱ میلیون تومانی خواهیم داشت.

ظرفیت رسانه ای قم در بحث اربعین ظرفیت بین المللی است و امیدواریم اصحاب رسانه با تولید آثار و بالا بردن مطالب حسینی و عاشورایی جایگاه قم را حفظ کنند.

اصحاب رسانه با تولید آثار فاخر نذر رسانه ای انجام دهند

فخرالدین یوسف ‌پور مدیر خانه مطبوعات استان قم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: اصحاب رسانه می توانند در کنار اتفاقاتی که اقشار مختلف در ایام محرم رقم می زنند با تولید آثار فاخر نذر رسانه ای انجام دهند.

یوسف ‌پور ادامه داد: خانه مطبوعات استان با توجه به جایگاه استان قم در برگزاری مناسبت های فرهنگی و مذهبی و با هدف تقویت ارتقای فرهنگ رسانه ای حمایت از جشنواره ها را یکی از وظایف خود می داند لذا دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) فرصت مناسبی است.

وی تأکید کرد: خانه های مطبوعات تمام استان ها را برای انتشار این فرخوان و دعوت از اعضا خود برای مشارکت حداکثری در این سوگواره هماهنگ کردیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا