فرهنگ و هنر

مراسم گرامی داشت شهدای پاوه برگزار می شود

مسئول یادمان شهدای پاوه گفت:بامداد ۲۷ مرداد ماه ۱۳۵۸ درست در لحظاتی که کم مانده بود ضد انقلاب، خانه پاسدارهای پاوه را تصرف کند، پیام قاطع حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن محاصره پاوه صادر شد و در پی آن مهاجمان به کوه‌های اطراف فرار کردند و نیروهای انقلاب بر پاوه مسلط شدند.

به گزارش کا 118، مسعود بهرامی با اعلام این خبر بیان کرد: مراسم گرامیداشت شهدای پاوه در روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه سال ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح با حضور خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، پیشکسوتان دفاع مقدس و کاروان‌های راهیان نور  برگزار خواهد شد.

مسئول یادمان شهدای پاوه گفت: این مراسم مانند سال‌های گذشته، با روایتگری و سخنرانی شروع و با تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران به پایان خواهد رسید. شهر پاوه در معادلات ضد انقلاب که سودای خودمختاری کردستان را داشتند، اهمیت بسیاری داشت. عمده مردم این شهر هوادار انقلاب بودند و از این رو تصرف این شهر می‌توانست کلید پیروزی و تسلط ضد انقلاب بر کل کردستانات باشد. اهمیت شهر پاوه باعث شد در مرداد ماه ۱۳۵۸ چند هزار نفر از گروهک‌های ضد انقلاب و چپگرا به پاوه حمله کنند. در این سو حدود ۲۰۰ پاسدار محلی و ۶۰ پاسدار غیربومی و چند نفر از نیروهای ژاندارمری دفاع سرسختانه‌ای در برابر مهاجمان انجام دادند.

بهرامی یادآور شد: نهایتاً بامداد ۲۷ مرداد ماه ۱۳۵۸ درست در لحظاتی که کم مانده بود ضد انقلاب، خانه پاسدارهای پاوه را تصرف کند، پیام قاطع حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن محاصره پاوه صادر شد و در پی آن مهاجمان به کوه‌های اطراف فرار کردند و نیروهای انقلاب بر پاوه مسلط شدند. در جریان مقاومت پاوه تعداد قابل توجهی از رزمندگان به شهادت رسیدند. تنها در بیمارستان این شهر ضد انقلاب بسیاری از پاسداران بومی و غیربومی را سر بریدند و پیکرشان را متلاشی کردند.  

وی گفت: مشهد شهدای پاوه یکی از اولین یادمان‌های ساخته شده در مناطق عملیاتی غرب کشور است و زائران نسبتاً زیادی به پاوه آمد و شد می‌کنند. همچنین مقام معظم رهبری نیز در سفر به مناطق کردنشین کشورمان، از این یادمان دیدن کردند و به زیارت مزار شهدایش رفتند. یادمان شهدای مقاومت پاوه در این شهر زیبا و پلکانی شکل، یکی از محبوب‌ترین یادمان‌های غرب کشور است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا