اقتصاد

رایزنی برای صادرات میوه از ایران به برزیل/ مرکز تجاری ایران در برزیل کار خود را آغاز کرد/ زمین برای کشت فراسرزمینی خریداری نکردیم

رایزنی برای صادرات میوه از ایران به برزیل/ مرکز تجاری ایران در برزیل کار خود را آغاز کرد/ زمین برای کشت فراسرزمینی خریداری نکردیم

فخرالدین عامریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کا 118، از آغاز رایزنی‌ها برای صادرات سیب، کیوی، انار و لیموشیرین ایران به برزیل خبر داد و افزود: اتاق مشترک ایران و برزیل جلساتی را با معاونت بازرگانی وزارت کشاورزی برگزار و پیگیر تدوین پروتکل‌های بهداشتی بین وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور است تا هر چه زودتر صادرات میوه از ایران به این کشور آغاز شود. میوه‌های ایرانی به‌دلیل آفتاب خوبی که دریافت می‌کنند از لحاظ طعم، مزه و بو کیفیت مناسبی دارند و می‌توانند با میوه سایر کشورها رقابت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران در برزیل رایزن بازرگانی ندارد آیا این موضوع در روند تجاری دو کشور تاثیر گذاشته است؟ گفت: اتاق مشترک ایران و برزیل فعال است همچنین مرکز تجاری ایران در برزیل دایر شده است و به نظر می‌رسد که داشتن رایزن بازرگانی نوعی موازی‌کاری باشد، در مجموع داشتن رایزن بازرگانی در افزایش تجارت مثبت است اما نحوه فعالیت رایزنان بازرگانی در کشور مقصد حائز اهمیت است و می‌تواند در صادرات محصولات ایرانی به برزیل موثر باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل ادامه داد: مرکز تجاری ایران در برزیل زمستان سال گذشته افتتاح و هم‌اکنون آغاز به کار کرده است و به زودی یک هیات تجاری به برزیل، با هدف توسعه صادرات محصولات ایرانی اعزام خواهد شد.

عامریان با انتقاد از نحوه بازاریابی تجار ایرانی در برزیل، تصریح کرد: تجار و بازرگانان ایران به دلیل بعد مسافتی که با برزیل وجود دارد چندان رغبتی برای عرضه محصولات خود در این بازار از خود نشان نمی‌دهند و از اتاق بازرگانی مشترک انتظار دارند که به آنها مشتری معرفی کند؛ متاسفانه به خود این زحمت را نمی‌دهند که به این کشور سفر و بازاریابی کنند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرات محصولات ایرانی به برزیل با احتساب محصولات پتروشیمی قابل توجه است اما از آنجایی‌که معمولا از کشورهای ثالث صادرات صورت می‌گیرد اعداد دقیق رقم تجاری به این کشور را نمی‌توان اعلام کرد؛ اما در مجموع صادرات به این کشور اعداد خوبی است و امیدواریم که به غیره از اوره سایر محصولات پتروشیمی نیز به این کشور عرضه و حجم تجارت را افزایش بدهیم.‌

رییس اتاق مشترک ایران و برزیل در ادامه متراژ خرید زمین در برزیل برای کشت فراسرزمینی را محدود دانست و افزود: شایعات خرید زمین در برزیل برای کشت فراسرزمینی بسیار مطرح شد اما واقعیت چیز دیگری است و ما بعد از خرید یک قطعه زمین در سال 91 زمینی در قطعات بزرگ در برزیل خریداری نکردیم و حتی زمین هم اجاره نکردند. 

وی یادآور شد: متاسفانه ایران برای کشاورزی فراسرزمینی قوانین مستمر ابلاغ ‌نکرده از این‌رو سرمایه‌گذار رغبت چندانی برای ورود به این حوزه ندارد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا