فرهنگ و هنر

«جنگ شانزده ساله» خواندنی شد

یک نویسند آثار دفاع مقدس گفت: معتقد هستم کار فرماندهان ما زمانی در رابطه با جنگ پایان می‌یابد که خاطرات خود را از جنگ تحمیل بیان کرده باشند و شهید سیاف‌زاده تا آخرین لحظه از زندگی‌اش این کار را انجام داد. برای همین عنوان کتاب «جنگ شانزده ساله» انتخاب شد.

سعید علامیان با اشاره به بخش‌هایی از زندگی سردار شهید احمد سیاف‌زاده در گفت‌وگو با کا 118 بیان کرد: کتاب زندگی‌نامه و خاطرات سردار شهید احمد سیاف‌زاده به تازگی از سوی موسسه فرهنگی هنری شهید حسن باقری با عنوان «جنگ شانزده ساله» به چاپ رسیده است.

 نویسنده کتاب‌های «مأموریت در ساحل نیسان» و «پسرهای ننه‌عبدالله» خاطرنشان کرد: شهید احمد سیاف‌زاده از جمله فرماندهانی است که در طول عمر پر برکتش همواره به عنوان مسئول عملیات در قرارگاه کربلا در جنگ حضور داشته است. این یادگار جنگ، سال ۹۰ به دلیل عوارض شیمیایی به همرزمان شهیدش پیوست.

علامیان تأکید کرد: از آن‌جایی که شهید سیاف‌زده از نزدیک با شهید حسن باقری همکاری داشت، برای ثبت خاطراتش درباره شهید باقری با او مصاحبه‌هایی انجام دادم. بیان رسا و شیوای او من را جذب کرد. در نهایت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تصمیم گرفتم که کتاب زندگی‌نامه و خاطرات او را به نگارش درآورم. سال ۹۶ این کتاب آماده چاپ بود و در نهایت به تازگی به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب «حاج قاسمی که من میشناختم» گفت: پرداختن به زندگی شهید سیاف‌زاده اهمیت بالایی دارد. او بیشتر زندگی خود را مستقیم وقف جنگ کرده است و هیچ گاه به کار دفتری نپرداخت. منبع اصلی نگارش کتاب زندگی شهید سیاف‌زاده صوت‌های روایتگ‌گری در کلاس تربیت راویان جنگ و دست نوشته‌ها و اسناد مکتوب خودش است. در اصل او خاطرات خودش را در این کتاب روایت کرده است. در این زمینه همسر و فرزندان شهید سیاف‌زاده کمک بسیاری به من کرده‌اند تا بتوانم به این اسناد دسترسی پیدا کنم. همچنین این کتاب ۳۹ روای دارد که پیرامون شهید سیاف زاده صحبت کرده‌اند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت جنگ با اشاره به دلیل نامگذاری کتاب توضیح داد: شهید سیاف پیش از آغاز جنگ در خوزستان درگیر مقابله با خلق عرب بود. در دوران جنگ هم بی‌وقفه در جبهه حضور داشت و پس از آن به مدت هشت سال تا پیش از شهادتش خاطرات موثق خود را برای راویان راهیان از جنگ بازگو کرد. او از نگاه من فرمانده‌ای است که ۱۶ سال در جنگ حضور داشته است. من معتقد هستم کار فرماندهان ما زمانی در رابطه با جنگ پایان می‌یابد که خاطرات خود را از دوران هشت سال دفاع مقدس بیان کرده باشند و شهید سیاف تا آخرین لحظه از زندگی‌اش این کار را انجام داد. برای همین عنوان کتاب «جنگ شانزده ساله» انتخاب شد.

علامیان تأکید کرد: خواندن کتاب «جنگ شانزده ساله» را به تمامی پژوهشگران توصیه می‌کنم. این اثر در حقیقت خلاصه‌ای از تاریخ موثق جنگ است. من خودم به عنوان یک «هند بوک» مرتبط با جنگ تحمیلی به این کتاب بارها رجوع کرده‌ام. جنگ برای فرماندهان ما زمانی پایان می‌یابد که مانند شهید سیاف‌زاده خاطرات خود را بیان کنند. جا دارد که از سردار فتح‌الله جعفری رییس موسسه فرهنگی هنری شهید حسن باقری تشکر کنم. اگرچه ایشان یک فرمانده نظامی هستند اما، انسانی فرهیخته و اهل قلم‌اند که آثار مرجع مهمی در حوزه جنگ تحمیلی به چاپ رسانده‌اند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا