فرهنگ و هنر

با اجرایی شدن ۳ طرح حمایتی جدید، سینماها رونق می‌گیرد؟

 به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، مقرر شد که حمایت‌های خوبی از آثار پرمخاطبی که در شرایط کنونی، راضی به اکران شوند، به عمل آید. رویکردی که پیشتر هم طی سال گذشته مطرح شد و برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، با استقبال چندان خوبی از سوی سینماگران مواجه نشد. در شرایط کنونی، باید از دست‌اندازهای اتفاقی که در بهار سال گذشته رخ داد و با استقبال خفیف صاحبان آثار پرمخاطب مواجه شد، درس گرفت و با رعایت برخی نکات، منجر به فوت وقت نشد.

سینماهای کشور هم‌اکنون بالغ بر ۴۵ روز است که به کف میزان مخاطب و فروش رسیده و اگر در خروجی جلسه هفته آینده شورای صنفی نمایش، فیلم پرمخاطبی برای اکران از چهارشنبه هفته آینده در نظر گرفته نشود، این وضعیت، بغرنج‌تر خواهد شد.

۱. محاسبه ۱ هفته اکران برای هر ۲ هفته نمایش در طول برگزاری جام جهانی این بند از طرح حمایتی جدید، بسیار خوب است اما همچنان یک اهرم کمکی است که در کنار مشوق‌های اصلی‌تر، می‌تواند صاحبان آثار پرمخاطب را راضی به نمایش فیلمشان کند.یادمان باشد که شورای صنفی نمایش، همواره در ادوار مختلف، از چنین بندی در اکران‌های ماه رمضان استفاده می‌کرد اما چون این طرح در آن بازه‌ها، با مشوق قوی‌تری همراه نمی‌شد، مورد استقبال سینماگران قرار نمی‌گرفت.

بنابراین این بند که شامل تمام ماه آذر خواهد شد، می‌تواند بازوی محرک خوبی در جهت استقبال صاحبان آثار پرمخاطب باشد. البته برای اجرایی شدن این طرح، باید به حفظ سالن برای آثار پرمخاطب نیز اندیشید چرا که با پخش برخی مسابقات فوتبال در سالن‌های سینمایی که عموما در سالن‌های بزرگ هر پردیس خواهد بود، باید این تضمین را به وجود آورد که پخش این مسابقات، از سالن‌های آثاری که قرار است هر ۲ هفته اکران آنها، ۱ هفته محاسبه شود، کم نخواهد کرد.

با اجرایی شدن ۳ طرح حمایتی جدید، سینماها رونق می‌گیرد؟

۲. اکران تا پایان سال برای آثار پرمخاطب این بند نیز در قامت یک اهرم کمکی است که در کنار یک مشوق قدرتمند، خود را نشان می‌دهد. تفاوتی که این بند نسبت به بند قبلی دارد آن است که در این بند، خیال صاحبان آثار پرمخاطب، کمی راحت‌تر است. آنها تجربه اکران ۱۰ ماهه سال گذشته انفرادی را دیده‌اند. هم‌چنین می‌بینند که سگ‌بند که ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ و دینامیت که ۷ اردیبهشت امسال به روی پرده رفتند، هم‌چنان در حال اکران هستند و بنابراین این قاعده در مورد فیلم پرمخاطب آنها نیز لحاظ خواهد شد. بنابراین این بازوی کمکی نیز در کنار محاسبه ۲ هفته اکران برای تمام ماه آذر، می‌تواند منجر به قدرت گرفتن مشوق اصلی شود.

۳. بسته حمایت مالی سازمان سینمایی این بند، همان مشوق اصلی است که می‌تواند خیال صاحبان آثار پرمخاطب را تاحدودی از خسارات ناشی از ناآرامی‌های کنونی راحت کند. اما باید میزان حمایت‌ها نیز اعلام می‌شد تا صاحبان آثار، با فوریت بیشتری نسبت به نمایش فیلم خود تصمیم‌گیری کنند. این شکل کلی‌گویی، تنها دامنه ابهامات را بیشتر کرده و احتمالا این تصور را در میان صاحبان آثار به وجود می‌آورد که این بند، در قامت وعده‌ای است که نمی‌تواند نیاز آنها را پوشش دهد. مانند طرح وام ۱۰ میلیونی که سازمان سینمایی دولت قبلی، به ازای هر پرده نمایش، به سینماها اعطا می‌کرد و به جز معدود صاحبان سینما، استقبال چندانی از این طرح صورت نگرفت.

اگر میزان حمایت‌ها مشخص می‌شد، فوریت مطلوب‌تری برای رقابت در نمایش آثار پرمخاطب شکل می‌گرفت. بنابراین اگر میزان حمایت‌ها مشخص شود، این بند می‌تواند به‌عنوان مشوق اصلی در کنار دو بازوی کمکی قدرتمندی که مطرح شد، وضعیت سینما را بسیار زودتر از آن چیزی که انتظار می‌رود، به رونق برساند.

با اجرایی شدن ۳ طرح حمایتی جدید، سینماها رونق می‌گیرد؟

در این میان، رعایت ۲ نکته، بسیار حیاتی است: نخست آن‌که، نباید برای اجرایی شدن این طرح، تا انتهای آبان‌ماه و موسم آغاز جام جهانی صبر کرد و باید از چهارشنبه هفته آتی، فیلم یا فیلم‌های پرمخاطبی را به روی پرده فرستاد.

دوم: اهتمام ویژه شورای صنفی نمایش است تا با رایزنی‌های گسترده خود با صاحبان آثار پرمخاطب، آنها را مجاب کند تا فیلم خود را نهایتا تا اواسط آبان به روی پرده بفرستند. شورا نباید این‌گونه تصور کند که با مطرح کردن این بسته حمایتی، صاحبان آثار پرمخاطب، به آنها مراجعه می‎کنند. طبیعی است که در شرایط کنونی، شورای صنفی نمایش باید به سراغ صاحبان آثار پرمخاطب (که تعدادشان چندان زیاد نیست) برود.

فوریت بخشی در جهت اجرایی شدن ۳ بند حمایتی، سبب شتاب بیشتر رونق سینمایی شده و سبب می‌شود تا تراز سینمایی کشور، بیش از این، متحمل خسارات ناشی از ناآرامی‌ها نشود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا