فرهنگ و هنر

اعتماد به رسانه در آمریکا بسیار پایین است

«نیک نیومن» که در پنل تخصصی «تغییرات ناشی از همه گیری در چشم انداز رسانه» در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در تهران به صورت ویدئو کنفرانسی سخن می گفت از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مجمع عمومی اوآنا تشکر و قدردانی کرد.

درخواست افکار عمومی برای تغییر چشم انداز رسانه ای 

وی با اشاره به انتشار اخبار جعلی و غیرواقعی از سوی برخی رسانه ها، تأکید کرد: باید توجه داشت که افکار عمومی خواستار تغییر چشم انداز رسانه ای است.
این محقق ارشد در بنیاد رویترز در ادامه با ارائه گزارشی افزود: در ۱۰ سال گذشته شاهد افول و کاهش میزان دریافت اخبار از تلویزیون بودیم اما شیوع کرونا موجب افزایش چشمگیر بینندگان اخبار تلویزیونی شد و اقبال عمومی نسبت به پیگیری خبر در رسانه های مکتوب کاهش یافت.
نیومن گفت: دلیل اصلی اجتناب مردم از اخبار در برخی کشورها می تواند انتشار بیش از حد خبر درباره کووید ۱۹ و سیاسی شدن این موضوع باشد؛ در حالی که مردم علاقمندند بدانند فرجام کرونا به کجا می رسد و از بمباران خبری خسته شده اند.

بی اعتمادی جوانان به اخبار دولت ها در جهان
وی ادامه داد: امروز بخش قابل توجهی از مردم به ویژه جوانان از اخبار فاصله گرفته اند؛ چرا که اخبار منتشره از سوی دولت ها را مورد وثوق نمی دانند و تصور می کنم این موضوع چالشی برای رسانه ها به خصوص خبرگزاری ها خواهد بود.

این محقق ارشد در بنیاد رویترز، پیچیده نویسی خبر را هم عاملی برای کاهش اقبال مخاطبان نسبت به رسانه ها عنوان کرد و گفت: مردم بیشتر سعی می کنند اخبار را از شبکه های اجتماعی بگیرند؛ زیرا درک محتوایی برخی خبرها برای مخاطبان به ویژه نسل جدید دشوار است.

نیومن بر همین اساس به رسانه ها و سازمان های خبری متذکر شد که باید بپذیرند خبر را به شکل ساده تر و با استفاده از ابزار نوین همچون پادکست ها، ویدئو کلیپ ها و مشابه آنها عرضه کنند و به انعکاس سُنّتی خبر از طریق خبرگزاری ها بسنده نکنند.

این کارشناس رسانه ای بنیاد رویترز با اشاره به توسعه ابزارهای ارتباط جمعی در ۱۰ سال اخیر گفت: امروز تلفن های هوشمند به ویژه در دوران شیوع کرونا به مهم ترین ابزار اطلاع رسانی تبدیل شده و واقعاً انقلابی در عرصه ارتباطات ایجاد کرده است.

اعتماد به رسانه در آمریکا بسیار پایین است

جست و جوی اخبار موثق از سوی مردم

نیومن به موضوع اعتماد به رسانه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با وجود کاهش اعتماد به نیمی از خبرهای منتشر شده از سوی رسانه های ما، شاهد افزایش اعتماد عمومی به رسانه ها بودیم؛ مردم می خواهند بدانند که اخبار موثق کدام ها هستند و به سراغ رسانه هایی می روند که آزمون خود را پس داده و قابل اعتمادند.  

پایین بودن اعتماد به رسانه های آمریکایی

وی با بیان اینکه نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که اعتماد به رسانه ها در آمریکا خیلی پایین است، افزود: از میان کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، ۲۶ درصد به اخبار اعتماد دارند که یکی از دلایل آن قطبی شدن جامعه آمریکا و رسانه های این کشور است.

نیومن با اشاره به تأکید ۲۵ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر آزادی رسانه و کاهش نفوذ سیاسی دولت ها، اعلام کرد: انتشار اخبار نادرست و گمراه کننده، مهم ترین عامل نگرانی و عدم اقبال مخاطبان رسانه هاست.

این محقق ارشد در بنیاد رویترز در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات مالی رسانه ها اشاره کرد و گفت: برخی خبرگزاری ها پرداخت آبونمان دارند اما زمانی که بحث پرداخت آبونمان دیجیتالی مطرح می شود، در معدودی از کشورها مردم حاضر به پرداخت آبونمان و خرید خبر از رسانه ها هستند.

ضرورت دسترسی راحت تر مردم به اخبار
نیومن افزود: توزیع رایگان خبر برای رسانه ها مقرون به صرفه نیست و از سوی دیگر بسیاری از مردم به دلیل تورم و افزایش هزینه های زندگی توان پرداخت آبونمان ندارند اما باید تلاش کنیم با کاهش حق آبونمان زمینه ای فراهم کنیم که هم افراد بتوانند راحت تر به اخبار دسترسی پیدا کنند و هم اقتصاد رسانه تقویت شود.

وی تصریح کرد: مردم می دانند که گاهی اطلاعات منتشره درباره یک رویداد خبری متناقض است و علاقمند به دریافت اخبار دقیق هستند؛ رسانه ها می توانند با توجه به سن افراد و علاقمندی آنها به موضوعات، اخبار مورد نیازشان را سریع تولید و توزیع کنند.

علاقمندان به رسانه های سنتی و شبکه های اجتماعی

این کارشناس رسانه ای بنیاد رویترز گفت: افراد بالای ۵۵ سال بیشتر تلویزیون و رسانه های سُنّتی را ترجیح می دهند اما جوانان به رسانه های دیجیتالی گرایش دارند و مهم ترین منبع خبری آنها شبکه های اجتماعی است و دشواری جذب و اقناع آنها پیامدهایی برای رسانه های دارد.  
نیومن گفت: افراد مسن علاقه چندانی به استفاده از رسانه های نوین اجتماعی ندارند اما برای جذب جوانان نباید خود را محدود به رسانه های سُنّتی کنیم و باید به سراغ رسانه های مدرن تر مثل همین تلفن های هوشمند برویم.
وی تصریح کرد: یافته های ما نشان می دهد که نفوذ رسانه های سُنّتی مثل تلویزیون و روزنامه ها و رسانه های مکتوب کاهش پیدا کرده اما مردم همچنان خواستار دانستن هستند و می توان با کمک رسانه های نوین به نیاز آنها پاسخ داد.

توسعه و تقویت بیش از پیش همکاری‌های رسانه ای بین کشورهای عضو مهم ترین محور و دستور کار اجلاس دو روزه مجمع عمومی اوآنا در تهران است.

در این اجلاس ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که سه خبرگزاری آن شامل کا 118، فارس و مهر در اوآنا عضو هستند.

کا 118در اجلاسیه تهران به مدت ۳ سال ریاست این اتحادیه را برعهده خواهد گرفت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا