فرهنگ و هنر

تصویری از تجربه صنعتی‌شدن کشور در «صد سال ایران»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ ایران از جمله کشورهایی است که از آغاز روند صنعتی شدن جهانی، هم‌سوی دیگر کشورها در این مسیر گام برداشته که البته با موانع و مشکلاتی هم مواجه بوده است.

صد سال ایران به روند صنعتی شدن ایران طی سال های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ می پردازد. این که در سده گذشته چه اتفاقاتی برای صنعت کشورمان افتاده است و بررسی مجموعه قوانینی که برای حمایت از صنایع داخلی وضع شد تا کشور را به سوی صنعتی شدن سوق دهد.

در بخش های از این برنامه نشان های تجاری (برندهایی) که در صنایع داخلی پا گرفتند و شکوفا شدند، تاریخچه پیدایش و جایگاه کنونی آن ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

این مستند نگاهی به نقش مهم و موثر تجار در صنعتی شدن  ایران در ۱۰۰ سال اخیر نیز دارد.

علی نیک بخت کارگردان مستند صد سال ایران درباره این مستند گفت: از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دوره بسیار متفاوتی برای کشورمان بوده و سرعت اتفاقات بسیار زیاد است. در دوره ای که نفت در ایران کشف شد و در ابتدای قرن هم صنعت نساجی در کشور رونق پیدا کرد که حتی محصولات ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی افزود: در این دوران رشد جمعیت شهرنشینی نیز مورد بحث است و تعادل بین صنایعی که تولید یا مونتاژ شده است نیز در این مستند مورد بررسی قرار می گیرد. تعادل بخشی بین این صنایع و حضور کارگران در عرصه کار از دیگر مولفه های مهم آن دوران است که در صد سال ایران روایت خواهد شد. مقایسه صنعتی شدن ایران با دیگر کشورهای جهان هم از دیگر مواردی است که در این مستند به آن پرداخته شده است.

نک بخت ادامه داد: برای این مجموعه مستند چهار پژوهشگر حرفه ای کار تحقیق و پژوهش‌های لازم را بر عهده داشتند و حدود ۱۰ هزار صفحه سند مکتوب مطالعه شده است تا به یک فیلمنامه خوب و قابل قبولی دست یافتیم. این کار با حضور مجری – کارشناس در ۶ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به سفارش طرح و برنامه معاونت سیما تولید شده است که به زودی از آنتن شبکه مستند به روی آنتن می‌رود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا