اقتصاد

قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان امضا شد

قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان امضا شد

به گزارش کا 118، قرارداد جدید صادرات گاز از ایران به ارمنستان در مراسمی در ایروان با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی گاز ایران و آرام غازاریان، مدیر نیروگاه هرازدان، سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان و مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان امضا شد.

توافق اولیه درخصوص قرارداد جدید در سفر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به تهران در آبان ماه ۱۴۰۱ به دست آمد و پس از مذاکرات فنی و کارشناسی، سند نهایی قراداد روز پنجشنبه نهایی شد.

صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب قراداد تهاتر انرژی میان دو کشور انجام می‌شود. مذاکرات هیئت‌های کارشناسی دو کشور بر موضوع دوره قرارداد، میزان صادرات و ضریب تبادل برق و گاز متمرکز بود.

خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارمنستان را دارد که طی دوره بهره‌برداری، فقط از حدود یک سوم ظرفیت این خط استفاده می‌شده است. ارمنستان در مقابل واردات گاز، به ایران برق صادر می‌کند. با تکمیل خط انتقال سوم برق ارمنستان به ایران، ظرفیت انتقال به ارمنستان نیز تا حدود سه برابر افزایش یافته و به حدود ۱۳۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا