فرهنگ و هنر

ترجیح می‌دهم آثار حال خوب کن بسازم

کا 118/خراسان رضوی یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در قالب کارگردان همیشه سعی کرده‌ام آثار انگیزشی بسازم و تلاش داشته‌ام با استفاده از روش‌های مختلف امیدبخش و شوق‌آفرین باشم. تمام توان و بضاعتم را در این حوزه گذاشته‌ام تا بتوانم حال گروهی از افراد را خوب کنم و ترجیح می‌دهم با هر نوع بیانی به دنبال ساخت آثار اصطلاحا حال خوب‌کن باشم.

هادی مقدم‌دوست در گفت‌وگو با کا 118 اظهار کرد: فیلم‌سازی و به شکل کلی زبان عرصه‌های بیانی متفاوتی دارد اما در سینمای ایران که سینمای جوانی است، هنوز موفق نشده‌ایم انواع بیان زبانی را تجربه کنیم و سال‌هاست که روی یک نوع بیان مانند فیلم‌های واقع‌گرا، فیلم گزارش، فیلم‌هایی با بیان طنز و… متوقف شده است.  

وی با بیان اینکه سینمای ایران نقاط تجربه نشده و دست‌نخورده بسیاری دارد، افزود: برای مثال نوع بیان سینمای حماسی از انواع کمتر تجربه‌شده‌ها در سینمای ایران است. البته دفعاتی معدود با همت برخی از افراد گاهی فیلم‌های حماسی در سینمای ایران ساخته شده اما متاسفانه به جریان تبدیل نشده است.  

مقدم‌دوست عنوان کرد: برای اینکه ساخت این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران به جریان تبدیل شود، باید اقدامات آموزشی، نظری و تحلیلی در این حوزه صورت گیرد که البته برای رشد و رسمیت پیدا کردن نیاز به حمایت نیز دارد. این اقدامات شروعی برای معرفی بهتر این حوزه خواهد بود.  

پشت سر فیلم‌های انگیزشی و حماسی حرف درآورده‌اند 

این کارگردان سینما تصریح کرد: در حال حاضر در سینمای جهان نیز فیلم‌هایی مورد استقبال قرار می‌گیرد که شوق‌آفرین و انگیزشی است که می‌توان سینمای حماسه را از دسته این فیلم‌ها دانست. گفته می‌شود در سینمای ایران تماشاچیان علاقه‌ای به فیلم‌های انگیزشی و شوق‌آفرین ندارند که به عقیده من این موضوع کاملا نادرست است؛ مگر می‌شود افراد از مواردی که به آن‌ها ذوق و و شوق زندگی می‌دهد، استقبال نکنند؟  

وی با بیان اینکه اصولا طبع انسان به سمت حرف‌های امیدوارکننده و شوق‌آفرین کشیده می‌شود، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که پشت سر فیلم‌های انگیزشی، به خصوص حماسی در ایران حرف درآمده که این خود یکی از مشکلات این نوع از بیان در سینمای ایران است. ساخت فیلم‌های حماسی و شوق‌آفرین به روش صحیح و با همراهی علاقه‌مندان باعث ساخت تعداد بسیاری فیلم شوق‌آفرین خواهد شد و با استقبال مخاطبان گمان‌های موجود نیز از بین می‌رود.  

حماسه تنها منحصر به دفاع مقدس نیست 

مقدم‌دوست درباره انواع فیلم‌های حماسی اظهار کرد: حماسه و مصادیق حماسه تعریف وسیعی دارد که دفاع مقدس یکی از انواع رویداد حماسی است. در عرصه‌هایی چون علم، اقتصاد، خانواده، اخلاق و… نیز ممکن است حماسه رخ دهد. دفاع مقدس یکی از عرصه‌های مهم سینمای حماسه است و بروز حماسه در عرصه‌های مختلف ممکن است. حتی هر روز در زندگی روزمره افراد نیز حماسه‌های کوچک و بزرگی رخ می‌دهد.  

این کارگردان و نویسنده سینما یادآور شد: توصیه می‌کنم افراد مفهوم حماسه را درک کنند و تنها به یکی از مصادیق حماسه که عرصه دفاع مقدس است، توجه خاص نداشته باشند. به عقیده من به دلیل اینکه مردم با عرصه دفاع مقدس با حماسه آشنا شده‌اند، بعضا تصور می‌کنند که حماسه تنها دفاع مقدس است.  

فیلم حماسی می‌تواند طنز باشد 

وی با اشاره تفاوت فیلم‌ حماسی و طنز تصریح کرد: هنوز هم ما درگیر این موضوع هستیم که فیلم حماسی نمی‌تواند فیلم طنز باشد. طنز یک لحن و زاویه دید است و هیچ منافاتی با حماسی بودن ندارد. فیلم می‌تواند هم حماسی و هم طنز باشد؛ به عبارتی می‌توان حس‌های مختلفی به فیلم حماسی تزریق کرد. این حوزه تنها نیازمند ساخت فیلم‌هایی قوی است تا بتواند مخاطبان را بیشتر از آن چیزی که باید به خود جذب کند.  

مقدم‌دوست با اشاره به اینکه فیلم‌های انگیزشی، فیلم‌های محبوب مردم جهان است، تصریح کرد: حماسه یکی از عرصه‌های دست‌نخورده در سینمای ایران است که تماشاچی با ظرفیت زیادی نیز دارد. اگر به لیست جهانی فیلم‌ها نیز نگاهی بیاندازید، می‌بینید که فیلم‌های انگیزشی از دسته فیلم‌های محبوب مردم به حساب می‌آید. این غیر طبیعی است که تصور کنیم فیلم‌های دلسردکننده فیلم‌های محبوبی است.  

محبوب‌ترین فیلم‌های جهان حال خوب‌کن است 

این‌ کارگردان ادامه داد: شنیدن و پذیرفتن این موضوع که افراد از تماشای فیلم‌های ناامیدکننده لذت می‌برند، یک مساله ناپذیرفتی است. انسان‌ها علاقه دارند امید داشته باشند و از همین رو فیلم‌هایی را دنبال خواهند کرد که به آن‌ها امید و انگیزه تزریق می‌کند. به عقیده من محبوب‌ترین فیلم‌های جهان فیلم‌های حال خوب‌کن است. برای مثال حماسه که مترادف افتخار کردن است، یکی از موضوعاتی است که در مجموعه آثار حال خوب‌کن قرار گرفته است.  

وی در خصوص جایگاه فیلم‌های انگیزشی در سینمای ایران و موانع ساخت آن گفت: تلاش می‌شود که در سینمای ایران فیلم‌های حال خوب ‌کن تولید شود. البته نبود تجربه در عرصه‌های بیانی یکی از موانع جدی تولید سایر گونه‌های سینمایی است چرا که عدم تجربه باعث ترس در ساخت برای حوزه‌ای خاص خواهد شد. به همین دلیل باید فعالیت تئوریک و آموزشی در این زمینه انجام داد؛ در واقع به عنوان یک موضوع آموزشی در فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی به موضوعات انگیزشی و امیدآفرین باید توجه شود.  

بازخوردها نسبت به آثارم علمی نبوده است 

مقدم‌دوست در مورد بازخورد آثارش در سینما و تلویزیون ایران خاطرنشان کرد: بازخوردها نسبت به آثارم آنچنان علمی نبوده اما اصطلاحا از کار من خوششان آمده و تاثیر خوب را روی افراد دیده‌ام و از فعالیت‌های من لذت برده‌اند. البته کسانی هم هستند که کارهای من را دوست نداشته‌اند اما من ترجیح می‌دهم با هر نوع بیانی به دنبال ساخت آثار حال خوب‌کن باشم.  

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا