فرهنگ و هنر

موزه سازمان سیا

موزه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در راهروهای مقر این سازمان در ویرجینیا – در حالی که هنوز به روی عموم بسته است- برخی از مصنوعات تازه از طبقه‌بندی خارج شده مربوط به داستانی‌ترین عملیات‌های این آژانس جاسوسی از زمان تاسیسش در ۷۵ سال پیش را به معرض نمایش گذاشته است.

به گزارش کا 118، به نقل از خبرگزاری رویترز، مهم‌ترین اثر این نمایشگاه، ماکت کوچکی در مقیاس ۳۰.۵ سانتی‌متر از مجتمعی در کابل، پایتخت افغانستان است که از آن برای اطلاع‌رسانی به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیش از حمله پهپادی که درست دو ماه پیش جان ایمن الظواهری، رهبر القاعده را گرفت، استفاده ‌شد.

ژانل نیسس، معاون مدیر این موزه گفت: خیلی غیرمعمول است که چیزی به این سرعت از حالت طبقه‌بندی خارج شود.

نیسس که روز شنبه برای راهنمایی رسانه‌ها در تور بازدید از نمایشگاه‌ بازسازی شده به رابرت بایر، مدیر این موزه پیوسته بود، افزود: ما از مصنوعاتمان برای گفتن داستان‌هایمان استفاده می‌کنیم. این راهی است برای صادقانه و شفاف بودن در مورد سیا، که گاهی اوقات سخت است.

این آثار که برخی از آنها به صورت آنلاین قابل مشاهده است، بخشی از یک تلاش وسیع‌تر برای گسترش اطلاع‌رسانی عمومی و استخدام توسط این آژانس محرمانه و مخفی است که در برخی جاها به خاطر رسوایی‌هایش بیشتر شناخته شده است تا به خاطر موفقیت‌های اطلاعاتی‌اش.

مقامات سیا غالبا می‌گویند که موفقیت‌های این آژانس محرمانه و مخفی است اما ناکامی‌هایش گاهی اوقت عمومی و علنی می‌شود.

تلاش‌های اطلاع‌رسانی شامل راه‌اندازی اولین پادکست عمومی سیا در اوایل هفته گذشته است که در آن ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا گفت که این آژانس به دنبال “ابهام‌زدایی” از کار خود در زمانی است که “اعتماد به نهادها بسیار کم شده است”.

صدها اثر این موزه که برخی از آنها از دهه ۱۹۸۰ میلادی در معرض نمایش گذاشته شده‌اند، همگی از حالت طبقه‌بندی خارج شده‌اند. به گفته نیسس، سیا هر از گاهی برخی از این آثار را به کتابخانه‌های ریاست جمهوری و دیگر موزه‌های غیرانتفاعی قرض داده است.

یکی دیگر از آثار این موزه تفنگ کلاشنیکفی است که توسط اسامه بن لادن در شبی که تفنگداران دریایی آمریکا وی را در حمله‌ای به مجتمع مسکونی‌اش در ابیت‌آباد پاکستان در سال ۲۰۱۱ میلادی کشتند، حمل شده بود. همچنین یک کت چرمی که به همراه صدام، دیکتاتور سابق عراق در زمان دستگیری‌اش در سال ۲۰۰۳ میلادی کشف شده بود، در بین آثار این موزه به چشم می‌خورد.

در این نمایشگاه آثار دیگری از یونیفورم‌های پروازی که خلبانان جنگنده‌های جاسوسی یو-۲ و ای-۱۲ در دوران جنگ سرد می‌پوشیدند تا زین‌هایی با قاب چوبی شبیه به آنهایی که اعضای تیم آلفای سازمان سیا کمی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در جریان عبور از مناطق کوهستانی افغانستان پشت اسب‌هایشان می‌گذاشتند، به نمایش گذاشته شده‌اند.   

هیچ یک از این آثار که همه آنها به عنوان اموال و دارایی‌های موروثی دولت آمریکا تلقی می‌شوند، قیمت‌گذاری نشده‌اند.  

نیسس گفت: موزه ما دایر است. اینجا جایی است که پرسنل ما می‌توانند از موفقیت‌ها و شکست‌هایمان درس بگیرند.

موزه سازمان سیا

موزه سازمان سیا

موزه سازمان سیا

موزه سازمان سیا

موزه سازمان سیا

موزه سازمان سیا

موزه سازمان سیا

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا