فرهنگ و هنر

ادبیات حکمت زندگی است

کا 118/قزوین عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان قزوین گفت: ادبیات این نیست که فقط در نوروز و یلدا با حافظ، سعدی، مولوی و نظامی انس بگیریم؛ ادبیات حکمت زندگی است و شاعران حکیمانی بوده‌اند که درس و سبک‌های زندگی اسلامی و ایرانی را در شعر و داستان تعمیم داده‌اند.

حمید عابدی‌ها به مناسبت ۲۷ شهریور، روز شعر و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با کا 118 اظهار کرد: قزوین در همه ایام پایگاهی قوی برای شعر و ادبیات بوده و شکوفایی آن در حوزه شعری به تأسیس دولتخانه صفوی مربوط می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در دوره قاجار جریان شعر و ادبیات در قزوین جاری بوده و در دوران مشروطه نیز شاهد حضور چندین شاعر اثرگذار قزوینی در حوزه ادبیات بودیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: عارف قزوینی و سیداشرف الدین حسینی از شاعران تراز اول شعر میهنی هستند که این موضوع نشان‌دهنده برجستگی شاعران قزوینی در دوره‌های مختلف است.

وی ادامه داد: در سال‌های پیش از انقلاب انجمن‌های ادبی و شعری در قزوین سردمدار فعالیت‌های ادبی بودند و در دوره کنونی نیز این جریان‌ها همچنان ادامه دارد. پس از انقلاب نیز جلسات شعری بسیاری در قزوین برگزار شد که مهمترین آن حلقه ادبی عبید بود.

عابدی‌ها تأکید کرد: شعر و ادبیات در قزوین در وضعیت معقولی قرار دارد و من به عنوان داور جشنواره‌های ملی شعر در مقام قضاوت شاهد کسب رتبه‌های بسیار از شاعران قزوینی‌ها در جشنواره‌ها بودم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان قزوین بیان کرد: قزوین شهر شعر، شعور، فرهنگ، آیین و هنر است و دارای سبقه ادبی خوبی است و استادان ادبیات قزوین چهره‌های شناخته شده‌ای در کشور هستند که در جریان‌های ادبی سهم دارند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: به جز جریان‌های دولتی، حکومتی و دانشگاه‌ها آنچه بیشتر سبب اوج جریان ادبی می‌شود، محافل ادبی است و امروزه خوشبختانه محافل ادبی بسیاری در قزوین برگزار می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی در این برنامه‌ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: ادبیات این نیست که فقط در نوروز و یلدا با حافظ، سعدی، مولوی و نظامی انس بگیریم؛ ادبیات حکمت زندگی است و شاعران حکیمانی بوده‌اند که درس و سبک‌های زندگی اسلامی و ایرانی را در شعر و داستان تعمیم داده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان قزوین خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود اینکه محافل ادبی بسیاری در قزوین برگزار می‌شود اما هیچ رسانه‌ای از جمله صدا و سیما برای ضبط و پخش این محافل اقدام نمی‌کند تا علاوه بر حضار در این جلسه تمام شهروندان قزوینی از این محافل استفاده کنند.

وی گفت: در محافل ادبی و شعری شاهد حضور کودکانی هستیم که از پنج سالگی در این محافل فعال هستند و رشد پیدا کرده‌اند. همچنین افرادی در این جلسات حضور داشتند که به سبب آشنایی با شعر از افسردگی رهایی پیدا کرده‌اند و به زندگی عادی باز گشته‌اند.

عابدی‌ها در پایان بیان کرد: اگر رسانه‌ها برای کاری که تاکنون غفلت کرده‌اند از این پس همت کنند و به انعکاس این محافل بپردازند قطعاً در فراگیری ادبیات در جامعه اثرگذار خواهند بود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا