کارگری

پتانسیل خطرآفرینی درحوزه سلامت و آلایندگی در شهرک صنعتی روی زنجان وجود دارد/ نمی‌توان مشکلات ایجاد شده در حوزه زیست محیطی، اجتماعی و انسانی شهرک روی را کتمان کرد

پتانسیل خطرآفرینی درحوزه سلامت و آلایندگی در شهرک صنعتی روی زنجان وجود دارد/ نمی‌توان مشکلات ایجاد شده در حوزه زیست محیطی، اجتماعی و انسانی شهرک روی را کتمان کرد

به گزارش کا 118 از زنجان،  محمدرضا یافتیان، ظهر امروز پنجشنبه (۲۹ تیر) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سامانه ۱۵۴۰ راه ارتباطی مردم با مجموعه حفاظت محیط زیست است که از این طریق مشکلات و انتقادات به این نهاد منتقل می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، با تاکید بر اهمیت بحث شهرک صنعتی روی، افزود: این شهرک و مشکلات ناشی از آن یکی از مسائلی است که اداره حفاظت محیط زیست به آن توجه زیادی دارد.

وی، ادامه داد: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلفی اعم از سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیریت برنامه‌ریزی استان، قوه قضاییه و استانداری در این راستا کمک‌های زیادی کرده‌اند ولی همچنان به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، در ادامه به برخی حاشیه‌ها در خصوص فعالیت شهرک صنعتی روی زنجان، اشاره کرد و گفت: اطلاعات ناقص درباره شهرک بعضاً باعث ایجاد دیدگاه‌های خاصی در شهروندان شده است، برای مثال از اصطلاح باز کردن فیلتر هوا در شهرک روی استفاده می‌شود که در دیدگاه عموم وجود دارد اما به لحاظ تکنیکال اصلاً ممکن نیست و  این دیدگاه اشتباه است.

یافتیان، در پاسخ به سئوال خبرنگار کا 118 در زنجان، در رابطه با بروز  و افزایش برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها و شهرک تخصصی روی در استان، تاکید کرد: هیچ آمار دقیقی مبنی بر اینکه آلاینده‌های ناشی از شرکت روی بیماری‌های مختلفی را در استان به وجود آورده است نداریم و در عین حال نمی‌توان مشکلات ایجاد شده را کتمان کرد، در هر صورت پتانسیل خطرآفرینی وجود دارد.

وی، در رابطه با نحوه برخورد با تخلفات محیط زیستی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی صنعتی استان، اضافه کرد: واحدهایی که نکات محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند طبق ضوابط قانونی با آنها بر خورد می‌شود.

این مسئول در استان، تاکید کرد: ابتدا به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی تذکرها و اخطارهایی داده می‌شود و در ادامه پاسخ‌های واحدها بررسی شده و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

یافتیان در بخشی از سخنان خود، با اشاره به خروج بخارات اسیدی از تجهیزات واحدهای تولیدی شهرک صنعتی روی و مشاهده دودهای به رنگ سفید در هوا و آسمان بالای این شرکت، گفت: متاسفانه دستگاه کنترلی بر خروج بخارات اسیدی وجود ندارد اما پیشنهاداتی داده شده است که تمهیداتی در این راستا انجام شود.

وی، افزود: پیشنهاد نصب ایستگاه‌ها و دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرک داده شده است که می‌تواند پایش هوا را جهت رفع مشکل در بر داشته باشد.

14

به گزارش کا 118، در حال حاضر بالغ بر 10 میلیون تن مواد زائد دپو شده در شهرک تخصصی روی در 6 کیلومتری جنوب زنجان وجود دارد که به گفته محققان و کارشناسان نفوذ این مواد آلاینده در خاک و یا با وزش باد می‌تواند تبعات فاجعه باری را موجب شود، بماند که جانمای این شهرک که در دهه 70 تفاق افتاده به منظور ایجاد شهرک سنگ‌های تزئینی بوده است و امروز با گذر از 3 دهه شهروندان و اصحاب رسانه ملی استانی همواره این دغدغه را با خود دارند که تکلیف آینده این آب و خاک و هوا و نسل‌های آینده چه خواهد شد؟ البته در سال‌های اخیر دولت صاحب این مواد برای فروش و مزایده شده است که از قبل این فروش مواد و فیلتر کیک‌های گویا زنجان و شهروندان منتفع خواهد شد و این مناقضه به گفته مسئولان متولی این امر در مراحل پایانی تعیین تکلیف فروش این مواد قرار دارد.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۰_۱۴-۰۲-۴۹ (2)

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا