فرهنگ و هنر

حجت‌الاسلام نواب: بسیجی اهل اخلاص و ایثارگری است

به گزارش کا 118از پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم گرامیداشت هفته بسیج امروز چهارشنبه (دوم آذرماه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت، جمعی از معاونان و مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و کارکنان حوزه حج و زیارت در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی با تبریک فرارسیدن هفته بسیج، به فرازهایی از بیانات امام امت(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره شاخصه‌های بسیج و بسیجیان اشاره کرد و گفت: هر کدام از این ویژگی‌ها نکات بسیار دقیقی است که با نگاه کارشناسانه بیان شده و دنیایی از معنا در پشت آن نهفته است.

وی افزود: تمام وجود امام امت در بسیج ذوب بود و آن وجود بزرگوار می‌گفت افتخار من این است که خود یک بسیجی هستم و در رفتار، عملکرد، سبک زندگی و سلوک رهبر معظم انقلاب هم عشق به بسیج و بسیجی بودن نهفته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به سخن امام امت مبنی بر «بسیج لشکر مخلص خداست» اشاره کرد و ضمن تببین مفهوم اخلاص اظهارداشت: بسیجی اهل اخلاص است و اگر از شاخصه‌های بسیجی بودن فاصله بگیرد دیگر بسیجی نیست. جبرئیل در پاسخ به نبی مکرم اسلام (ص) که از اخلاص سوال کردند، گفت که اولین شرط اخلاص این است که انسان عزت نفس داشته باشد؛ «المُخْلِصُ الّذی لا یَسألُ النّاسَ شَیئا- مخلِص کسی است که از مردم هیچ نخواهد».

حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه جبرئیل در ادامه به قناعت و ایثارگری اشاره می‌کند، افزود: بسیجی اهل قناعت است و دست نیاز جز در مقابل خدا دراز نکرده و در راه خدا ایثار و جان خود را فدا می‌کند.

وی بیان کرد: در سخن دیگری پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که انسان مخلص قلب سلیم دارد، یعنی تسلیم باریتعالی است و خداوند نیز به چنین کسی کمک می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به سخن امام علی(ع) در خطبه ۵۶ نهج البلاغه مبنی بر «فَلَمَّا رَأَی اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ، وَ أَنْزَلَ عَلَینَا النَّصْرَ- پس آنگاه که خدا، راستی و اخلاص ما را دید، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پیروزی را بما عنایت فرمود» اظهارداشت: بسیجیان امروز بدون هیچ چشمداشتی برای دفاع از امنیت و حفظ جان، ناموس و اموال مردم در صحنه حضور دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: تمام اعضا و جوارح بسیجی تسلیم دستور خداست، او اهل خیر است و خیرش به جامعه می‌رسد همچنان که در حوادث سیل و زلزله، کرونا و کمک‌های مومنانه و امروز در مقابله با اغتشاشات در صحنه حاضر است.

وی به نمونه‌هایی از روحیات بسیجیان در شرایط امروز کشور اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که انسان مخلص اهل شر نیست و به دیگران آسیب نمی‌رساند و حاضر است خود آسیب ببیند اما به مردم آسیبی وارد نشود. همچنین امام علی (ع) فرمودند که «مَن أخْلَصَ النِّیَّةَ تَنَزّهَ عنِ الدَّنِیَّةِ – هر که نیّت را خالص گردانَد، از پستی دور می مانَد».

در ادامه این مراسم رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانی از امیر مومنان حضرت علی (ع) به عنوان نخستین بسیجی جهان اسلام یاد کرد و با اشاره به حضور بسیج در عرصه‌های مختلف اجتماعی، دانشگاهی، فرهنگی، نظامی و … گفت: در هر عرصه‌ای که انقلاب اسلامی نیاز داشته بسیج و بسیجی حاضر بوده و نقش خود را ایفا کرده است.

حسینی افزود: نام بسیج در انقلاب اسلامی با نام امام امت پیوند خورده و با گمنامی، کار با اخلاص و داوطلبانه و فداکاری عجین شده است.

همچنین در این مراسم کلیپی از حضور بسیجیان در اتفاقات و حوادث اخیر پخش شد و حاضران یاد فداکاری‌ها و مجاهدت‌های بسیجیان در عرصه‌های مختلف را گرامی داشتند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا