اقتصاد

ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی به ۹۸ درصد افزایش می‌یابد

ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی به ۹۸ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش کا 118 از برق حرارتی، عبدالرسول پیشاهنگ در جلسه شورای برق به میزبانی شرکت برق حرارتی با اشاره به آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی کشور برای تولید برق پایدار در روزهای پیک مصرف، ادامه داد: میانگین رقم آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی دنیا در فصل تابستان حدود ۹۵ درصد است ولی ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشورمان در فصول گرم سال با تلاش فعالان این عرصه به ۹۸ درصد افزایش می‌یابد.

پیشاهنگ با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای رفع ناترازی تولید و مصرف برق در کشور، گفت: از ابتدای شروع به کار دولت برنامه‌ریزی مدونی به منظور احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید با محوریت شرکت برق حرارتی و افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های بخش صنایع در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۳۴ واحد جدید نیروگاهی وارد مدار شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در میان این پروژه‌ها تعداد ۱۲ طرح مربوط به بخش بخار واحدهای سیکل‌ترکیبی است که با ظرفیت یک‌هزار و ۹۷۶ مگاوات در حال تولید برق هستند و افتتاح آن‌ها سالانه منجر به صرفه‌جویی سه میلیارد لیتری مصرف سوخت شده است.

وی ادامه داد: با تلاش پرسنل فعال در این عرصه، هم اکنون نیمی از نیروگاه‌های کشور ساخت داخل است و تنها در سال گذشته ۱۰۰ هزار قطعه نیروگاهی در داخل کشور ساخته شده است. همین اقدامات منجر شده است تا حتی در نیروگاه‌هایی که ساخت داخل نبوده نیازی به تامین قطعات از خارج کشور نداشته باشیم.

پیشاهنگ با تاکید بر اینکه انجام به موقع و با‌کیفیت برنامه‌ تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی موجب آمادگی کامل این واحدها برای تولید برق در پیک تابستان امسال شده است، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است که این میزان تولید انرژی نقش بسیار مهمی در تامین برق مورد نیاز روزهای اوج مصرف برق مشترکان سراسر کشور داشته است.

به گفته وی برای پیک تابستان امسال اقدامات تعمیراتی عظیمی در دستور کار گرفته است. به طور مثال در نیروگاه شهید رجایی به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور در طی هشت ماه تعداد ۱۷ برنامه تعمیراتی انجام شده و هم اکنون این مجموعه با ۱۰۰ درصد آمادگی در اختیار شبکه سراسری برق کشور است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی بیان کرد: برای پیک تابستان امسال در نیروگاه شهید سلیمانی کرمان نیز به عنوان بزرگترین نیروگاه سیکل‌ترکیبی دولتی کشور ۱۵ برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است. در مدت زمان تعمیرات این واحد کار بسیار سنگینی انجام و ژنراتور یک واحد به صورت اضطراری تعویض شده است. همچنین با انجام پروژه ارتقا در یک واحد این نیروگاه شاهد آمادگی ۱۰۰ درصدی مجموعه برای تولید برق در تابستان امسال هستیم.

وی گفت: در نیروگاه رامین اهواز نیز به عنوان بزرگترین نیروگاه بخاری کشور تمامی واحدها و برج‌ها مورد اورهال قرار گرفته و با انجام اقدامات شبانه‌روزی در طی چند ماه اخیر شاهد افزایش ۴۰۰ مگاواتی میزان تولید برق این نیروگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

پیشاهنگ با اشاره به برنامه برق حرارتی برای راه‌اندازی یک داشبورد مدیریتی در این مجموعه، گفت: این داشبوردها شامل چهار بخش مالی، طرح‌ها، برنامه‌ریزی و بهره‌برداری است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا