سبک زندگی

بیمار نشویم؛ ۷ روش برای پاک‌سازی کامل خانه

کم کم به فصل سرما نزدیک می‌شویم و به جز ویروس کرونا، باید با ویروس آنفولانزای فصلی و سرماخوردگی‌ نیز مقابله کنیم. در ادامه «کا 118» شما را با نحوه پاک‌سازی کامل خانه و  نقاط مهمی که برای جلوگیری از سرایت ویروس‌ها کلیدی هستند، همراهی می‌کند.

۱. مواد استریل‌کننده

قبل از این‌ که بخواهید سرویس‌ بهداشتی، اتاق خواب‌، آشپزخانه و جاهای دیگر خانه را تمیز کنید، ابتدا از اسپری‌های ضد عفونی‌کننده برای تمام سطوح استفاده کنید.

۲. جرم‌گیری

جرم‌های موجود در آشپزخانه و سرویس بهداشتی، بهترین مکان برای تجمع ویروس‌ها هستند. با استفاده از مواد جرم‌گیر و فرچه مخصوص جرم‌ها را از بین ببرید.

۳. استریل دوباره

برخی از جرم‌ها، دیده نمی‌شوند. درست است که مواد استریل‌کننده، جرم‌ را از بین نمی‌برد؛ ولی ویروس‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد. از مواد استریل‌کننده بعد از جرم‌گیری نیز استفاده کنید.

۴. جریان هوا

بهتر است حواسمان به جریان هوای خانه نیز باشد، تا هوای تازه با اکسیژن بیشتر وارد خانه شود و ویروس‌های پراکنده شده (بر اثر تنفس فرد بیمار) در خانه باقی نماند. تسویه هوای خانه به اندازه استریل کردن وسایل آلوده مهم است.

۵. مواد ضد عفونی‌کننده

مواد ضد عفونی‌کننده شامل پاک‌کننده‌هایی هستند که به کمک دستمال‌های پارچه‌ای یا کاغذی پاک می‌شوند. بهتر است بگذارید چند دقیقه‌ای مواد ضد عفونی‌کننده روی اجسامی که ممنوعیت ندارند (اجسامی مانند تلویزیون، تبلت و از این قبیل وسایل آسیب پذیرند و برای استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی‌کننده ممنوعیت دارند) بماند. سپس برای تمیز کردن اقدام کنید.

۵. وسایل تمیزکاری

بعد از اتمام کارها، تمام وسایل تمیزکاری را استریل و ضد عفونی کرده و سپس کنار بگذارید.

در این‌باره بخوانید:

با تفاوت‌های ضد عفونی و استریل کردن آشنا شوید

پنج روش آسان برای کاهش ضایعات در آشپزخانه

۶. دستگیره در

دستگیره‌های در، جزو اجسامی است که اغلب اعضای خانواده با آنها تماس دارند و در این صورت است که می‌تواند بیماری از فرد بیمار به دیگر افراد انتقال یابد. در استریل و ضد عفونی‌کردن دستگیره‌های در هوشیار باشید.

۷. شستوشوی زود به زود دست‌ها

این مورد یکی از اساسی ترین نکته‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کروناویروس است. قبل و بعد از خوردن و نوشیدن دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه (طبق الگوهای صحیح شست و شو دست) بشویید.

منبع: تست آو هوم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا