فرهنگ و هنر

لنجان در مسیر توسعه گردشگری مذهبی پایدار

کا 118/اصفهان رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان گفت: گردشگری مذهبی در شهرستان لنجان یکی از شاخه‌های مغفول گردشگری است که باید با ایجاد بستر مناسب، امکان بهره‌مندی مردم شهرستان از این گونه گردشگری را فراهم آورد.

احمد فتحی در گفت‌وگو با کا 118 درباره ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی و مذهبی شهرستان لنجان، اظهار کرد: شهرستان لنجان به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه زاینده‌رود و جریان دائمی آب رودخانه با وجود خشکی‌های فصلی آن در سایر نقاط استان، دارای مناظر طبیعی بسیاری است که هر ساله خیل عظیم گردشگران حوزه اکوتوریسم را به خود فرا می‌خواند.

وی افزود: در سال‌های اخیر اداره میراث فرهنگی لنجان تلاش کرده تا با شناسایی پتانسیل‌های شهرستان زمینه ایجاد و توسعه سایر شاخه‌های گردشگری را در این شهرستان فراهم کند. از جمله می‌توان به گردشگری صنعتی مبتنی بر حضور صنایع بزرگی چون ذوب‌آهن اصفهان، فولاد سبا و سایر صنایع موجود در این شهرستان و همچنین گردشگری ورزشی مبتنی بر حضور استعدادهای ملی و بین‌المللی ورزشکاری در شهرستان، مانند سهراب مرادی و علیرضا مختاری و … اشاره کرد که برنامه‌ریزی لازم جهت ساماندهی و استفاده از این پتانسیل‌ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در این میان گردشگری مذهبی در شهرستان لنجان یکی از شاخه‌های مغفول گردشگری است که باید با ایجاد بستر مناسب، امکان بهره‌مندی مردم شهرستان از این گونه گردشگری را فراهم آورد. در راستای هموار کردن دستیابی به گردشگری مذهبی در شهرستان لنجان، سال گذشته پرونده آیین «شاق شاقو» (سنگ‌زنی)زرین‌شهر تهیه و در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: همچنین پرونده آیین سلامِ ظهر عاشورای باغ‌بهادران توسط شهرداری این شهر تدوین شده و آماده بررسی در شورای ثبت استان اصفهان است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان افزود: از دیگر از آیین‌های شناسایی شده برای ثبت در فهرست مواریث ناملموس کشور، آیین نذر گلاب هفتم محرم روستای چمعلیشاه است که روند مستندنگاری آن در هفتم محرم امسال انجام شده و به زودی پرونده آن به شورای ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اصفهان ارسال می‌شود.

فتحی خاطرنشان کرد: در کنار موارد فوق، آیین رونمایی قرآن سعیدآباد در ماه محرم و رمضان و آیین‌های مربوط به زیارت امامزادگان عظیم الشان شهرستان لنجان که مقبره و حرم ایشان مورد احترام و زیارت گردشگران داخلی و خارجی است نیز از مواردی هستند که معرفی صحیح آنها در دستیابی به صنعت گردشگری پایدار در شهرستان لنجان کمک زیادی می‌کند.

وی گفت: با تلاش‌های انجام شده انتظار داریم شرایط حضور هدفمند گردشگران مذهبی در شهرستان لنجان فراهم شود و با هم‌افزایی این شاخه از گردشگری، در کنار گردشگری صنعتی و گردشگری طبیعی، شاهد رونق گردشگری پویا و پایدار در این شهرستان باشیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا