فرهنگ و هنر

۱۶ میلیارد تومان برای احیای میراث فرهنگی بوشهر جذب شد

نصرالله ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با کا 118افزود: ۱۶ میلیارد تومان اعتبار جذب شده برای احیای بافت قدیم شهر بوشهر و ساماندهی آثار بندر تاریخی سیراف اختصاص یافته است. 

وی با اشاره به بافت تاریخی بوشهر با ۳۸ هکتار مساحت و بیش از ۴۰۰ بنای با ارزش تاریخی افزود: با جذب این رقم اعتباری پروژه ساماندهی محور تاریخی فرهنگی عمارت رشیدی به عمارت رفیعی در بافت قدیم بوشهر که مشمول یک سری ابنیه تاریخی شاخص، محورها، گذرها و کوچه‌ها بود جداره سازی، استحکام بخشی و سنگ فرش شده است.

وی بیان کرد: بخش دیگری از این اعتبارات برای ساماندهی گذر مسجد شیخ سعدون به عنوان یک گذر شریانی به درمانگاه فدک در بافت قدیم بوشهر است که هر سال گردشگران زیادی از این مسیر عبور می‌کنند همچنین مرمت بناهای ارزشمند و شاخصی از جمله مسجد جمعه، مجلسی عمارت آل عصفور و ساماندهی گذرهای پیرامونی بناهای تاریخی هزینه شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: اجرای این پروژه‌ها در بافت قدیم بوشهر موجب ترغیب مالکان به امر مرمت و بهسازی بناهای تاریخی، فراهم کردن زمینه لازم برای حضور سرمایه گذاران در بافت و پیگیری آنها برای تملک بناهای تاریخی که امکان واگذاری از طریق مزایده عمومی با هدف ایجاد فضاهای اقامتی و پذیرایی شده است، وجود دارد. 

وی در باره  بندر سیراف گفت: ساماندهی، مرمت و استحکام بناهای تاریخی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی که در سال‌های گذشته کاوش شده و حفاظت و حصارکشی محدوده‌های تاریخی از جمله بنگسار و تَل آتشکده نیز از جمله اقدام‌های انجام شده در منطقه تاریخی سیراف است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بخشی از این اعتبار نیز صرف مبلمان محور گردشگری سیراف شامل تابلوهای راهنمایی، ایستگاه مکث گردشگران، نورپردازی دره لیر سیراف با هدف فراهم کردن زمینه لازم برای بازدید گردشگران از این فضا در شب انجام شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در ابتدا ۲۰ میلیارد تومتن از محل سفر رئیس جمهور به استان بوشهر به اداره کل میراث فرهنگی ( ۱۵ میلیارد تومان برای احیای بافت قدیم شهر بوشهر و پنج میلیارد تومان به ساماندهی بندر تاریخی سیراف ) اختصاص یافته بود تعهد کاری انجام شده بیش از اعتبار تخصیص یافته بود که بعد از بررسی‌های انجام شده ۳۰ میلیارد تومان دیگر به عنوان متمم سفر اول رئیس جمهور برای تکمیل پروژه‌های میراث فرهنگی در بافت قدیم بوشهر و منطقه تاریخی سیراف مصوب شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: امید می‌رود با رقم ۵۰ میلیارد تومانی اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور به استان بوشهر بتوانیم پروژه‌های مورد نظر شامل محورهای گردشگری، بناها و جداره‌های تاریخی ارزشمند، کوچه‌ها و محورهای بافت قدیم بوشهر ساماندهی و همچنین محوطه سازی و ساماندهی محوطه تاریخی سیراف نیز ادامه یابد.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود در کنار این اعتبارات؛ شهرداری‌ها و شورای شهر نیز بویژه در سیراف وارد کار شوند تا ظرفیت‌های گردشگری تقویت و این استان به عنوان مقصد گردشگری معرفی شود.

ابراهیمی گفت: با توجه به وسعت کار در بافت تاریخی بوشهر اعتبارات مصوب یک صدم اعتبارات مورد نیاز برای احیای بافت است.

وی تاکید کرد: براساس برآوردهای انجام شده برای مرمت، احیا و ساماندهی کامل بافت تاریخی بوشهر به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم جداره‌ها، گذرها و محورهای موجود در بافت را به حدی برسانیم که گردشگر در آنجا به راحتی به گردش بپردازد.

به گفته ابراهیمی یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی مجموعه بازار قدیم بوشهر است که طراحی و کار مطالعه و ساماندهی این مجموعه در حال مطالعه نهایی است و تلاش می شود از محل اعتبارات سفر هیات دولت به استان بوشهر بخشی از این مجموعه ساماندهی شود.

وی یادآور شد: امروز با توجه به پروژه‌های انجام شده در بافت تاریخی بوشهر سرمایه گذاری خوبی به سمت بافت سرازیر شده و با مشارکت بخش خصوصی یک سری از بناهای تاریخی که در اختیار میراث بوده برای تبدیل به اقامتگاه‌های سنتی، پذیرایی و کافه تبدیل شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری های انجام شده در بافت تاریخی بوشهر که قابل توسعه نیز هستند می‌توان بوشهر را به یکی از قطب‌ها و مقصد اصلی گردشگری تبدیل کرد.

وی ادامه داد: جاذبه های گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و فرهنگی بافت تاریخی بوشهر و سرمایه گذاری در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه زمینه حضور و مشارکت سرمایه گذاران در احیا و ترمیم بناها را در بافت فراهم می‌کند.

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردمی در احیای بافت تاریخی بوشهر گفت: پرداخت تسهیلات لازم با هدف احیای بافت و مشارکت مردمی از جمله الزامات زنده نگه داشتن بافت تاریخی بوشهر است در غیر این صورت پروژه احیا محکوم به شکست می‌شود.

وی تاکید کرد: بندر تاریخی سیراف با قدمت یکهزار و ۸۰۰ سال پیش مربوط به دوره ساسانی یکی از بهترین و مهمترین مقاصد گردشگری جنوب کشور به شمار می‌رود که با توجه به جاذبه های فرهنگی و طبیعی و کاوش‌های باستان شناسی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم با مشارکت‌های محلی نیز از جمله دیگر مقاصد گردشگری استان بوشهر است.

وی یادآور شد: وجود بافت تاریخی بوشهر در مرکز، سیراف در جنوب و گردشگری اقتصادی در شمال و گردشگری صنعتی در عسلویه باید با تخصیص اعتبارات و استفاده از مصوبات سفر بتوانیم این ۲ حوزه و پایگاه اساسی را حیا و به عنوان قطب گردشگری تبدیل کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا