کارگری

آمریکا افزایش بودجه نظامی ریاض را منبع درآمد پایان‌ناپذیر می‌داند/ مسلح‌سازی حاشیه خلیج فارس خطرآفرین است

آمریکا افزایش بودجه نظامی ریاض را منبع درآمد پایان‌ناپذیر می‌داند/ مسلح‌سازی حاشیه خلیج فارس خطرآفرین است

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح دلایل افزایش بودجه نظامی عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار کا 118 عنوان کرد: بودجه نظامی عربستان سعودی و افزایش آن یکی از مسائل حائز اهمیت برای منطقه و حتی کشورهای فرامنطقه‌ای بوده و به نوعی از گذشته این موضوع مطرح شده است. باید توجه داشت که اساساً نه تنها عربستان بلکه مابقی کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به ازای درآمد نفتی خود از غرب و به خصوص ایالات متحده، بریتانیا و چند کشور اروپایی تسلیحات بخرند تا این کشورها بتوانند این درآمد را به سمت خود سرریز کنند. بسیاری از سلاح‌هایی که به ریاض فروخته شده عملاً مورد استفاده عربستان قرار نگرفته است و نمی‌تواند از آنها استفاده کند. به عنوان مثال در جنگ یمن دیده شد که جنگنده‌های عربستان بارها و بارها خاک این کشور را مورد تجاوز نظامی قرار دادند اما بعدها مشخص شد که خلبانان این جنگنده‌ها از کشورهای دیگر تأمین شدند که نشان می‌دهد ریاض در استفاده از تسلیحات غربی توانایی ندارد.

وی ادامه داد: همین مسأله حالا به باج‌خواهی از سعودی‌ها تبدیل شده است؛ مثلاً در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بارها دیده شد که او با فروش تسلیحات عمده به عربستان پول زیادی از این کشور خارج و به حساب ایالات متحده واریز کرد که نشان می‌دهد غرب به بحث افزایش بودجه تسلیحاتی عربستان به چشم یک منبع درآمد پایان‌ناپذیر نگاه می‌کند. مسأله دیگر بحث رقابت تسلیحاتی میان ریاض و همسایگان آن است که این موضوع هم عربستان را به سمت مصرف بیش از حد بودجه خود برای خرید تسلیحات سوق داده است. لذا ریاض این حجم از بودجه را با هدف استفاده از آن به کار نمی‌برد، بلکه بحث انباشت تسلیحات مطرح است. موضوع این است که بودجه نظامی عربستان در سال ۲۰۲۲میلادی با ۱۶ درصد افزایش به رقم ۷۵ میلیارد دلار رسیده اما باید متوجه باشیم که بحث اختصاص دادن بودجه و خرید تسلیحات دو مقوله جدا از یکدیگر است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برخی‌ معتقدند تسلیحاتی که توسط عربستان خریداری می‌شود حتی به خاک این کشور وارد نشده و اگر این اتفاق رخ داده بود حداقل آنها در جنگ یمن از این تسلیحات استفاده می‌کردند و به همین دلیل پرسش این است که چرا از چنین تسلیحاتی استفاده نشد؟ ما صرفاً در جنگ یمن شاهد استفاده از راکت‌ها و برخی از موشک‌های سبک علیه مواضع غیرنظامی بودیم که اتفاقاً جنگنده‌های مذکور هم خلبان‌های مصری و یا اروپایی داشتند. برخی از کشورهای فروشنده ادوات نظامی، این تسلیحات را به ریاض تحویل ندادند؛ چراکه آنها می‌ترسند عربستان از این تسلیحات به گونه‌ای استفاده کند که منافع آنها در منطقه مورد هدف قرار بگیرد و به همین جهت این تسلیحات را در خاک خود نگهداری می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه رقابت تسلیحاتی و انباشت تسلیحات در منطقه می‌تواند باعث خلق بحران‌های متعدد نظامی و سیاسی شود، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که حاشیه خلیج‌فارس به انبار بزرگ تسلیحات تبدیل شده و مسلح‌سازی این جغرافیا را باید خطرناک دانست. مسأله این است که تسلیح یک کشور، باعث می‌شود سایر دولت‌ها هم خواهان مسلح شدن شوند و سعی می‌شود به این رقابت تسلیحاتی ورود پیدا کنند و اوضاع را دستخوش تغییر قرار دهند. لذا عربستان با این اقدام سعی می‌کند به هر نحو که شده اوضاع را به نفع خود رقم بزند اما این رفتار ریاض می‌تواند خطرساز باشد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا