فرهنگ و هنر

ادامه تألیف لغتنامه دهخدا با روشی جدید

رییس جدید موسسه لغتنامه دهخدا با بیان این‌که نگارش لغتنامه منسوب به دهخدا به هیچ وجه متوقف نخواهد شد، می‌گوید: راهکار جدیدی را برای نگارش فرهنگ منسوب به دهخدا اندیشیده‌ایم. با این حال رییس دانشگاه تهران معتقد است که اگر قرار باشد با خروج چند نفر، این موسسه خالی شود، پس همان بهتر که بشود.

 به گزارش کا 118، چندی بعد از معرفی حمیرا زمردی، رئیس جدید موسسه دهخدا و تغییراتی که در این موسسه به‌وجود آمد، حرف و حدیث‌هایی برای توقف همکاری تعدادی از مولفان با این موسسه مطرح شد که اکرم سلطانی، سرپرست سابق تالیف موسسه لغتنامه از برکناری خود از این موسسه خبر داد.

همچنین به گفته او تغییر حکمش، تعدادی از مولفان را ناراحت کرد، آن‌ها نامه‌ای به رییس جدید لغتنامه دهخدا، حمیرا زمردی نوشتند و خواستند این تصمیم پس گرفته شود. اما چون این‌کار نشد، مولفان این را بی‌احترامی تلقی کرده و از ادامه کار با موسسه دهخدا خودداری کردند. ابتدا دکترحسن انوری خداحافظی کرد و بعد مولفان دیگر.

 این تغییرات، از احتمال تغییر روند فعالیت‌های موسسه دهخدا حکایت می‌کرد که  حمیرا زمردی، رییس جدید موسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در مراسم معارفه خود که گویا با تاخیر و پس از حواشی ایجاد شده برگزار شده است، عنوان کرد: نگارش لغتنامه منسوب به دهخدا به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و با نظارت و حضور استادان انوری، شایسته، نجفی و سایر فرهیختگان ادامه خواهد داشت.

 او افزود: راهکار جدیدی را برای نگارش فرهنگ منسوب به دهخدا اندیشیده‌ایم که این اتفاق با کمک و همکاری استادان و دانشجویان محقق می‌شود. موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی از لحاظ قانونی و اخلاقی به نام دهخدا است اما فعالیت های این موسسه تا حدی از این مهم فاصله دارد که باید با بررسی و اقدامات اساسی، چالش‌های موجود حل شود.

 زمردی عقد تفاهمنامه‌های مشترک با سایر نهادهای تخصصی و علمی، بازنویسی کتاب‌های درسی زبان فارسی، افزایش تعداد زبان‌آموزان، جذب منابع مالی جدید، راه‌اندازی انجمن فارغ‌التحصیلان، راه‌اندازی مرکز احیا و انتشار نسخ خطی مربوط به علامه دهخدا و استفاده بهینه از فضاهای مؤسسه در جهت درآمدزایی تنها گوشه‌ای از برنامه‌های موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی را گوشه‌ای از برنامه‌های این مؤسسه برای آینده اعلام کرد.

ادامه تألیف لغتنامه دهخدا با روشی جدید
حمیرا زمردی

محمد مقیمی – رییس دانشگاه تهران – نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات رییس پیشین موسسه، حمایت کامل خود را از زمردی اعلام کرد و در سخنان تندی گفت: اگر قرار بود جایگاه‌ها هیچ وقت تغییر نکند، نوبت به ما و پس از ما هم به دیگران نمی‌رسید. طبیعی است که در هر مجموعه‌ای اختیارات در حوزه مدیریت ارشد است. متاسفانه تعدادی انگشت‌شمار از افرادی که خود را متعلق به موسسه دهخدا می‌دانند، با اقدامات خود نشان دادند که اولویت و منافع شخصی برایشان ارجح است. از این رو با نظارت مستمر باید در مقابل چنین اقداماتی ایستادگی کرد تا حرکت مؤسسه به سمت پیشرفت و توسعه کُند نشود.

مقیمی تصریح کرد: برخی می‌گویند موسسه دهخدا خالی شده است. اگر این موسسه فقط به چند نفر متکی بود، همان بهتر که خالی شود. اما همه ما می‌دانیم که این مسئله واقعیت نداشته و این محل فضایی برای تمام استادان و بزرگان زبان و ادب فارسی است و این روند ادامه خواهدیافت. باید ارتباط بین دانشکده ادبیات و موسسه هر چه بیشتر تقویت شود.

 به گفته او رویکردی که این مؤسسه در سال‌های اخیر دنبال کرده است با وضعیت مطلوبی که مد نظر ماست تفاوت زیادی دارد و نتوانسته‌ایم از ظرفیت استادان برجسته در این فضای علمی و تحقیقاتی آن‌طور که باید بهره‌مند شویم.

ادامه تألیف لغتنامه دهخدا با روشی جدید

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا