اقتصاد

به‌کارگیری نخستین کمپرسور ایرانی در پروژه‌ فراسرزمینی پالایشی/ استفاده از سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت

به‌کارگیری نخستین کمپرسور ایرانی در پروژه‌ فراسرزمینی پالایشی/ استفاده از سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118،

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در تشریح اقدام‌های شاخص در این شرکت در دو سال گذشته، توضیح داد: در حوزه سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور اقدام‌های موثری در دو سال گذشته انجام شده که ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران از آن جمله است.

وی افزود: سیاست‌ غیرقیمتی با ابزار غیرقیمتی متفاوت است و ما تلاش کردیم با به‌کارگیری سیاست‌های متفاوت، افزون بر مدیریت صحیح مصرف سوخت، توزیع یکنواخت سوخت در حوزه فرآورده نفتی در مجاری عرضه را نیز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کشور باید به سمت و سوی ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات و یکپارچه‌سازی در بانک‌های اطلاعاتی و داده‌کاوی آنها در این مرکز پیش رود و سیاست‌های یکپارچه در حوزه‌های مختلف اجرایی شود.

نژادعلی درباره نتایج طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارت‌های سوخت شخصی و با نرخ اول انجام می‌شود، بیش از ۲۵ درصد نرخ دوم با استفاده از کارت سوخت شخصی بوده و حدود ۳۰ درصد نیز از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران انجام می‌شود. استفاده از کارت سوخت آزاد اضطراری جایگاه‌ها به واسطه تک نرخ بودن بنزین، به صورت یک فرهنگ درآمده بود که با اجرای این طرح به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی برای شفاف‌سازی در این حوزه حرکت کردیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این نشست گفت: در بخش صدور خدمات فنی – مهندسی این افتخار را داشتیم که واحد FCC پالایشگاه ال‌پالیتو را با راهنمایی‌های فنی – مهندسی متخصصان ایرانی راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه توان و تخصص ما حاصل سال‌ها زحمات در حوزه صنایع پالایشی و اراده پنهان در این حوزه است، افزود: در داخل کشور نیز در شرایط تحریم، بسیاری از پروژه‌های پالایشی مهم از جمله پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و تهران را اجرا کردیم که بزرگترین آن پروژه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بود که به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در چند روز آینده نیز نخستین کمپرسور ایرانی که به حد استاندارد کشورهای آمریکایی رسیده است، در پالایشگاه فراسرزمینی به کار می‌گیریم؛ در بخش تأمین تجهیزات نیز رسالتی را تعریف کرده‌ایم که با تعریف پروژه‌ها و طرح‌ها، توان ساخت داخل را از نظر دانش فنی و تجهیزات توسعه دهیم و امروز بیش از ۲ میلیون قطعه و کالا را صادر کرده‌ایم که نشان از توسعه صنایع پالایشی ماست و سازندگان ایرانی به این ظرفیت دست یافتند  که افزون بر تأمین نیاز داخل، به خارج کشور نیز صادرات دانش فنی و کالا و خدمات داشته باشند.

همچنین ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در تشریح دستاوردهای دوساله این شرکت، با اشاره به انتقال نفت خام و فرآورده نفتی از طریق ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی از طریق خطوط لوله کشور منتقل شده است.

وی در مقایسه هزینه انتقال نفت خام و فرآورده نفتی از طریق جاده و خط لوله اظهار کرد: هزینه انتقال از طریق نفتکش بدون احتساب سوخت مصرفی در نفتکش‌ها در کشور، حدود ۱۰ برابر است که عدد بسیار بزرگی است و نشان از اهیمت توسعه خطوط لوله و نیز نگهداری خطوط لوله موجود دارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از امضای دو تفاهم‌نامه در حوزه استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیگرانی هوشمند خطوط لوله از سوی شرکت‌های ایرانی به‌منظور بررسی وضع خطوط لوله کشور خبر داد و افزود: طول عمر خطوط لوله در این حوزه چندان مهم نبوده و نگهداری در این حوزه در اولویت است و با نگهداری صحیح، خطوط با کیفیت لازم به کار خود ادامه خواهند داد.

رحیمی بیان کرد: بخشی از قاچاق سوخت در کشور توسط انشعاب‌های غیرمجاز انجام می‌شود که افزون بر هدررفت فرآورده، جان هموطنان را نیز به خطر می‌اندازد که با اقدام‌های انجام‌شده در شرکت خطوط لوله و مخابرات، به جد در این حوزه ورود کردیم و با استفاده از دانش فیبر نوری با همکاری با دانشگاه شریف برای کشف انشعابات غیرمجاز اقدام خواهیم کرد. دو تفاهم‌نامه انشعاب‌یاب و نشت‌یاب نیز در این زمینه امضا شده و در حال انجام است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا