فرهنگ و هنر

از توانمندسازی بانوان در جهاد تبیین تا رویداد «قیام دختران پیشرو»

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در ماه گذشته برنامه‌های مهمی داشت که برخی از عناوین آن ها افتتاحیه مهرواره بانور، آموزش مجازی پدافند غیر عامل، پویش «لبیک یا زینب (س)»، توانمندسازی بانوان در جهاد تبیین و برگزاری رویداد گفتمانی «قیام دختران پیشرو» بود.

به گزارش کا 118، اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در ماه گذشته برنامه‌های مهمی با عناوین افتتاحیه مهرواره بانور، مسابقه کتابخوان ی «تبیین عاشورایی»، برگزاری دوره تربیت مربی نوجوان ویژه بانوان طلبه، آموزش مجازی پدافند غیر عامل، پویش «لبیک یا زینب (س)»، توانمندسازی بانوان در جهاد تبیین، برگزاری دوره معرفتی ـ تشکیلاتی «اسلام ناب»، آموزش رایگان هنر «پرده‌خوانی» ویژه مبلغان و ستایشگران و برگزاری رویداد گفتمانی «قیام دختران پیشرو» را در دستور کار خود داشت که در ادامه به اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بانوان در جهاد تبیین موفق‌تر از مردان هستند 

مهرواره بانور ویژه بانوان و با هدف حل مسائل خانواده و جمعیت با محوریت مسجد در دو بخش حل مسئله و روایت‌گری با حضور حجج اسلام قمی و خداداده، همزمان با روز خانواده افتتاح شد؛ این مهرواره در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی   در این آیین با بیان اینکه توجه به خانواده و ایجاد تکاپو و تلاش در آن مسئله ‌ ای مهم است، اظهار کرد: بی تردید بانوان در هر مسئله پیچیده ‌ ای وارد شده ‌ اند، تفاوت ایجاد کرده و سبب گره ‌ گشایی شده ‌ اند. تاریخ در این باره تصریحات متعددی دارد.

وی تاکید کرد: بان وان به مراتب در جهاد تبیین موفق ‌ تر از مردان عمل می ‌ کنند. امروز خانواده آماج اهداف دشمنان بشریت است، لذا اگر بانوان مصمم به حمایت از خانواده در موضوعات مختلف اعم از ازدواج، بهبود روابط زوجین، فرزندآوری، فرزندپروری و دیگر مسائل شوند به معنای واقعی اعجاز رخ می ‌ دهد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی «تبیین عاشورایی»  

به مناسبت ایام محرم، پیشنهاد مطالعه ۲۰ عنوان کتاب متناسب با علایق افراد مختلف به صورت پژوهش ‌ محور در قالب رمان و اطلاعات تاریخی به همت کارگروه نظام تبیین اداره کل بانوان سازمان تبیلغات اسلامی ارائه شده است.

از بین کتاب ‌ های معرفی شده، مسابقه کتابخوانی از کتاب «چهار گفتار» ویژه عموم افراد مخصوصاً م بلغات برگزار می ‌ شود و علاقه ‌ مندان به شرکت در مسابقه به مدت ۱۰ روز از ۲۶ شهریور تا ۵ مهرماه فرصت دارند تا با مراجعه به سایت Pishraftyaran.ir به سؤالات ی که در قالب پرسشنامه ارائه شده، پاسخ دهند.

بسته پیشنهادی برای مطالعه از سوی اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی شامل کتاب‌های کآشوب، شماس شامی، دو امام مجاهد؛ امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، جاذبه‌ حسینی، چهار گفتار در تب یین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ عاشورا، همرزمان حسین (ع)، ماه به روایت آه، نامیرا، داستان بریده بریده، خادم ارباب کیست؟، دفتر خاطرات فضه، توجیه المسائل کربلا، فتح خون، الی الحبیب، دعوا سر اولویت است، الخصائص الحسینیه، سقای آب و ادب،   آفتاب در مصاف،   عاشورایی‌ها و آیینه‌داران آفتاب است.

چادر، انتخاب برتر بانوی ایرانی برای امتداد پرچم داری حضرت زینب(س) است 

یادواره لشگر فرشتگان؛ یادمان زنان مجاهد، دهم مرداد به همت اتحادیه انجمن ‌ های اسلامی شهر تهران و اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با حضور فرزندان و همسران شهدا در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش ‌ آموزان طی سخنانی در این مراسم گفت : چادر، انتخاب برتر بانوی ایرانی برای امتداد پرچم  داری حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است که شما بانوان این پرچم را در صحنه‌های علمی، اجتماعی، فعالیت ‌ های فرهنگی و ورزشی با خود همراه دارید. امید است جزء کسانی باشید که بر افتخارات لشگر فرشتگان بیافزاید.

وی عنوان کرد: نگاه اسلام به زن خیلی متعالی است و به اینکه زن کارگر جامعه باشد، بسنده نمی ‌ کند و زن را رهبر جامعه می ‌ داند. الگوی سوم نشان از نگاه متعالی به زن دارد. خدا را شکر می‌کنیم در نهضت پیشرفت بانوان به دنبال تعریف عرصه‌هایی برای نقش آفرینی زنان و دختران هستیم و می‌خواهیم در حوزه زنان عرصه هایی برای کنشگری آنها ترسیم کنیم که در این راستا، لشگر خوبان، نماد نقش آفرینی برای نوجوانان هستند.

برگزاری دوره تربیت مربی نوجوان ویژه بانوان طلبه 

دوره تربیت مربی نوجوان در دو بخش حل مسأله و اردوداری از سوی اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با حضور ۷۰ نفر از بانوان طلبه، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مرداد در حوزه های علمیه شهر تهران برگزار ‌شد.

مربیان قرار است به صورت آزمایشی در دو مدرسه منطقه ۱۱ و ۲۰ تهران حضور یابند و به مدت دو سال با دانش‌آموزن همراه باشند.

 دوره آموزش مجازی پدافند غیر عامل برگزار می ‌ شود 

دوره آموزش مجازی پدافند غیر عامل، از اول شهریورماه با همکاری اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی ویژه عموم مردم برگزار می‌شود.

سازمان پدافند غیر عامل در همه حوزه‌های زندگی فردی و اجتماعی مردم در مرحله مدیریت بحران ورود پیدا می‌کند و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد. به همین منظور پس از برگزاری دوره‌های مذکور، دوره‌های جدید برگزار می‌شود.

پویش «لبیک یا زینب (س)» به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا (ع)  

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع)، برای همراهی و لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین، عملیات عهد جهاد تبیین با حضرت زینب (س) را با پویش «لبیک یا زینب (س)» برگ ز ار می‌کند.

دریافت لبیک از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور سال جاری انجام می‌شود. شرکت کنندگان در این پویش می‌توانند پیامک لبیک یا زینب (س) را به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۳۲۶ ارسال کنند.

 افتتاح دوره معرفتی ـ تشکیلاتی «اسلام ناب»  

دوره معرفتی ـ تشکیلاتی «اسلام ناب» با شعار «ایران قوی، قیام جوانان» به همت بسیج دانشجویی کشور و با هدف تربیت معرفتی ـ تشکیلاتی جنبش دانشجویی بر مبنای گفتمان امامین انقلاب از ۲۰ مرداد با حضور بیش از ۴۰۰ دانشجوی خواهر بسیجی کشور در آبعلی دماوند برگزار شد و به مدت ۱۰ روز ادامه داشت.

افتتاحیه این دوره با حضور عاطفه سعیدی‌ ‌ نژاد؛ مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا کیخا؛ جانشین رئیس بسیج دانشجویی، زینب فلاح؛ معاونت خواهران سازمان بسیج دانشجویی و مبینا فلاحی؛ مسئول برگزاری دوره اسلام ناب خواهران برگزار شد.

جهاد تبیین یکی از فرصت‌های فعال شدن بانوان در گام سوم انقلاب است 

عاطفه سعیدی ‌ نژاد؛ مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در افتتاحیه د وره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب گفت: بیانیه گام دوم یک تصویری واضح از امروز ماست. درواقع نگاه انقلاب اسلامی به زن این است که رشد و کنشگری را صرفاً در شغل نبیند. نگاه شرقی و سنتی، زن را در خانه و نگاه غربی زن در کارخانه می‌پذیرد. اما نگاه گام سوم انقلاب اسلامی و الگویی همانند حضرت زینب (س) زن را مدیر خانواده و راهبری اجتماعی و مؤثر می‌داند.

وی افزود: زن می‌تواند در خانه و خانواده باشد و کانون اصلی حضورش در خانواده معنا پیدا کند. همچنین خانواده نیز توسعه اجتماعی پیدا کند و زن از بستر خانواده بزرگترین اثرگذاری اجتماعی را داشته باشد. جهاد تبیین یکی از فرصت‌های فعال شدن بانوان در گام سوم انقلاب اسلامی است.

فراخوان دوره تخصصی توانمندسازی بانوان در جهاد تبیین 

دوره تخصصی توانمندسازی بانوان در جهاد تبیین با حضور استادان تراز حوزه و دانشگاه ویژه مدیران هیئت‌های مذهبی بانوان، جلسات خانگی و تشکل‌های سراسر کشور از طرف اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

در این دوره، استادان تراز حوزه و دانشگاه حضور دارند و به مباحث مخاطب ‌ شناسی، شبکه ‌ سازی، گفتمان ‌ سازی، فضاسازی، مسئله ‌ شناسی، جریان ‌ سازی، فناوری نرم و رسانه‌ای، شناسنامه پیام و استعداد و قواعد خلق پیام می‌پردازند.

برگزاری دوره آموزش رایگان هنر «پرده‌خوانی» ویژه مبلغان و ستایشگران 

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در جهت ایجاد تحول در ارائه محتوای آئین‌های حماسی کشور به نوجوانان و جوانان، اقدام به برگزاری دوره آموزش هنر «پرده ‌ خوانی» ویژه مبلغان، اساتید و ستایشگران کرده است.

این دوره آموزشی، یکشنبه ۲۳ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۲ از بستر سایت مبشران (mobasheran.org) به صورت آفلاین برگزار ‌شد.

«جهاد تبیین» عرصه هویت بخشی بانوان است 

نشست کارشناسان امور بانوان ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور، دوشنبه ۲۴ مرداد با حضور عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در این اداره کل برگزار شد.

سعیدی‌نژاد با بیان این‌که جهاد تبیین عرصه هویت بخشی بانوان است، گفت: مشکل این است که زن را مسأله می‌دانیم و به دنبال حل مسأله می‌گردیم در حالی که زنان حلال مسائل هستند. در جهاد تبیین زن لازم نیست از خانه بیرون بیاید، درواقع هدف این است که حضور زن در منزل را غنی کنیم.

وی طرح «حرف‌آورد» را به عنوان سبد جمع‌آوری محصول معرفی کرد و افزود: باید قدم به قدم کمک کنیم حرف‌آورد در حوزه جهاد تبیین فعال شود، این فعالیت می‌تواند در حوزه مجازی یا حقیقی انجام شود، هدف این است که به مخاطبی که کنشگر نبوده کمک کنیم کنشگر تبلیغی شود. باید سعی کنیم بانوان مذهبی را کنشگر کنیم، در این زمینه کارآمدترین مسیر از طریق شبکه‌های مبلغات حوزوی، مداحان، مربیان قرآن و غیره است.

برگزاری رویداد گفتمانی «قیام دختران پیشرو»  

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در راستای به میدان آوردن و قیام سرمایه انسانی طلاب برای حل مسائل انقلاب اسلامی و جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف و همچنین بهره‌وری از استعداد و قابلیت طلاب در اثرگذاری‌های اجتماعی، حاکمیتی و خانوادگی اقدام به برگزاری رویداد گفتمانی با عنوان «قیام دختران پیشرو» کرده است.

این دوره در قالب اردوی سه روزه از روز شنبه ۲۹ مرداد در مدرسه علمیه ریحانة‌الرسول با حضور ۵۰ نفر از بانوان مبلغ آغاز شد و دوشنبه ۳۱ مرداد به پایان رسید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا