کارگری

میانجیگری فرانسه میان اسرائیل و لبنان خروجی صفر دارد/ تل‌آویو مهندسی رسانه‌ای را در دستور گذاشته است/ بایدن نمی‌خواهد چک سفید امضاء به نتانیاهو بدهد

میانجیگری فرانسه میان اسرائیل و لبنان خروجی صفر دارد/ تل‌آویو مهندسی رسانه‌ای را در دستور گذاشته است/ بایدن نمی‌خواهد چک سفید امضاء به نتانیاهو بدهد

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تحرکات جدید فرانسه برای میانجیگری میان اسرائیل و لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار کا 118 اظهار کرد: اخیراً رسانه‌های عبری و عربی خبری را مبنی بر عادی‌سازی روابط اسرائیل و لبنان مطرح کرده‌اند که البته در گذشته هم شاهد چنین مساله‌ای بودیم، اما به نظرم باید گفت که این شایعه برای خروج رژیم صهیونیستی از شرایط کنونی باشد؛ چراکه شرایط به هم ریخته داخلی و خارجی در سرزمین‌های اشغالی و آشوبی که به دلیل تصمیمات نتانیاهو و تیم وی در اراضی اشغالی به وجود آمده، اقتضاء می‌کند که وی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه رسانه‌ای دست به چنین القائاتی بزند و انحراف افکار عمومی را در دستور کار خود قرار دهد. در طول پنج ماه گذشته دیدم که دولت تندروی نتانیاهو دست به اقداماتی در حوزه سیاست خارجی زد تا در نهایت بتواند دولت آمریکا به رهبری جو بایدن را به سمت و سویی ببرد که دموکرات‌ها هم رفتاری مانند دونالد ترامپ و تیم وی با او داشته باشند که البته در این زمینه موفق نشد.

وی ادامه داد: نتانیاهو سپس به سراغ اروپایی‌ها رفت تا بتواند آنها را واسطه میانجیگری میان خود و ایالات متحده کند که این اتفاق هم رخ نداد و اروپایی‌ها هم در این خصوص با تل‌آویو همراه نشدند. در این زمینه باید متوجه بود که اختلافات در شرایط کنونی اصولاً اختلافات تاکتیکی است نه اختلافات راهبردی؛ چراکه برخی در حوزه غرب آسیا این را بیان می‌کنند که این اختلافات میان اسرائیل و آمریکا راهبردی است که از نظر من این تحلیل غلط است و معتقدم که حمایت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی همانند گذشته و در سطح کلان وجود دارد، اما دولت جو بایدن نمی‌خواهد در این زمینه چک سفید امضاء به تیم نتانیاهو بدهد و خود را با انتقادات گسترده روبه‌رو کند. لذا در طول پنج ماه گذشته نتانیاهو نتوانست بحران را از داخل اسرائیل به خارج از آن منتقل کند و در این زمینه به صورت کلی ناتوان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: وضعیت به گونه‌ای است که نتانیاهو و مابقی تندروهای تل‌آویو به دنبال آن هستند که بتوانند با مانورهای رسانه‌ای متعدد و مهندسی شده شرایط کنونی را به نفع خود رقم بزنند و حالا عملیات رویانی گسترده را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به این دلیل معتقدم تمام اخباری که در خصوص عادی‌سازی روابط لبنان و اسرائیل مطرح می‌شود ریشه عملی و سیاسی ندارد و نهایتاً باید آن را یک جنگ رسانه‌ای بدانیم. این در حالیست که بسیاری معتقدند فقط به دلیل حضور حزب‌الله لبنان این موضوع منتفی است، اما باید بگویم که این تحلیل نادرست است؛ چراکه یک عدم تمایل جدی در خصوص این بحث در بین مردم لبنان وجود دارد که می‌توان آن را در پرونده ترسیم مرزها مشاهده کرد. در پرونده ترسیم مرزها و میدان گازی کاریش گفت‌وگوهایی میان دو طرف انجام شد اما باید توجه کرد که هیچکدام از این گفت‌وگوها مطلقاً مستقیم و رو در رو نبود، بلکه به صورت غیرمستقیم انجام شد و برخی از جریان‌های فکری و رسانه‌ای در داخل اسرائیل و منطقه به دروغ اعلام کردند که دوطرف باهم به صورت مستقیم مذاکره کردند.

صدرالحسینی افزود: نکته دیگر بحث مانور سیاسی فرانسه در قبال پرونده لبنان و اسرائیل است. به یاد داریم که پس از انفجار بندر بیروت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چندین بار به لبنان سفر کرد تا بتواند اوضاع این کشور را سر و سامان دهد که در نهایت باز هم در این امر ناتوان ماند و نشان می‌دهد که اساساً نفوذ پاریس در منطقه از بین رفته است؛ تا جایی که ضرب الاجل فرانسه برای تشکیل دولت در بیروت هم به جایی نرسید. درست است که در لبنان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به فرانسه وجود دارد اما باید متوجه بود که جایگاه پاریس در بیروت آنگونه که گفته می‌شود، نیست و نسبت به گذشته تنزل شدیدی داشته است. حتی باید به این موضوع اشاره کنم که جریان غرب در این کشور طی سال‌های گذشته توانست با اقدامات مخرب خود اقتصاد لبنان و حتی صحنه سیاسی – اجتماعی این کشور را با مشکل و بن‌بست‌های زیادی روبه‌رو کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل معتقدم که فرانسه نمی‌تواند آنگونه که در رسانه‌های اسرائیل و سایر مطبوعات غربی گفته می‌شود، وارد پرونده عادی‌سازی لبنان و اسرائیل شود و حتی فعال شدن ژان ایو لودریان، وزیر خارجه پیشین فرانسه برای میانجیگری میان لبنان و اسرائیل هم نمی‌تواند خروجی قابل قبولی داشته باشد. حتی اگر وزیر خارجه کنونی فرانسه هم وارد شود نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند؛ چراکه این تحرکات پاریس نشان دهنده آن است که بازدارندگی سیاسی و نظامی اسرائیل از بین رفته است و حالا حتی به کوچکترین تحرکات حزب‌الله لبنان و دولت این کشور واکنش نشان می‌دهند و به دنبال واسطه کردن دیگران هستند. به همین جهت باید گفت که این مدل اقدامات رسانه‌ای از سوی اسرائیل را باید صرفاً یک اقدام تکراری با خروج منفی دانست.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا