اقتصاد

دستاوردهای برگزاری بیزینس تور قطر

به گزارش کا 118، بیزینس تور قطر ۱۰ تا ۱۴ بهمن در شهر دوحه برگزار شد؛ میلاد مشرف، سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر درباره اقدامات و دستاوردهای این رویداد گفت: با هدف توسعه صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران و گرفتن سهم بیشتر از  بازارهای بکر  و پیچیده کشور قطر این بیزینس‌تور با اعزام هیات تجاری متشکل از تولیدکنندگان و بازرگانان مطرح کشور به همراه هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و قطر آغاز به کار کرد.

وی افزود: در این بیزینس‌تور تولیدکنندگان و بازرگانان بخش خصوصی کشور از صنایع فولاد، پوشاک، شوینده‌های سبز شیمیایی، ساختمان سازی، پوشاک،مواد غذایی، محصولات کشاورزی،جواهر سازی، خشکبار،خاویار و صنایع دستی فاخر ایران حضور داشتند.

مشرف برنامه‌های این بیزینس‌تور را به شرح زیر معرفی کرد:  

۱- برگزاری مستر کلاس صادرات با تدریس آقای عباس عبدالخانی رایزن بازرگانی جمهموری اسلامی ایران در قطر و آقای عدنان موسی پور ریاست اتاق بازرگانی ایران و قطر

۲- برگزاری نشست تخصصی با محوریت توسعه تجارت در قطر با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر آقای دکتر علی صالح‌آبادی

۳- برگزاری نشست ویژه با معاونین وزیر تجارت و صنعت کشور قطر برای بررسی فرصت‌های و رفع موانع برای توسعه تجارت ایران و قطر

۴- برگزاری ورکشاپ تخصصی تحقیقات بازاریابی بین‌المللی با تدریس میلاد مشرفی

۵- برگزاری دوره آموزشی استراتژی‌های ورود به بازار قطر توسط اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و قطر

۶- برگزاری جلسات B2B با تجار و شرکت های فعال در قطر با هیات تجاری ایران

۷- بازدید از بزرگترین موزه فرش جهان متعلق به شیخ فیصل بن قاسم بن فیصل آل‌ثانی پسرعموی امیر قطر 

۸- بازدید از مراکز تجاری قطر

۹- بازدید از مراکز تاریخی قطر

سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر اظهار کرد: این بیزینس تور فرصت بسیار ارزشمندی را به وجود آورد تا تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان به صورت مستقیم با مسئولین دولت قطر درباره رفع چالش‌های ویزای تجاری قطر و گمرکات قطر صحبت کنند تا گامی ارزشمند برای توسعه صادرات به قطر بردارند.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های مستمر سفارت محترم جمهوری اسلامی ایران در قطر آقای صالح عبدالله المانع معاون وزارت صنعت و تجارت قطر ثبت شرکت با مالکیت ۱۰۰درصد ایرانی در کشور قطر برای ایرانیان آزاد شد و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی در بخش‌های مختلف می‌توانند با رعایت قانون دولت قطرشرکت خود را با مالکیت ۱۰۰ درصد ایران به ثبت و پس از اخذ مجوزهای لازم فعالیت خود را شروع کنند. 

مشرف گفت: قبل از این ثبت شرکت در قطر فقط باید با داشتن کفیل قطری انجام شود و ۵۱ درصد سهام شرکت باید متعلق به کفیل قطری باشد و این موضوع چالش هایی را برای فعالان اقتصادی ایران به وجود می اورد.

وی اضافه کرد: در دوره‌ها و ورکشاپ های برگزار شده در این بیزینس‌تور، نکات و آموزش‌های لازم توسط رایزن بازرگانی ایران در قطر، ریاست و اعضای هیات مدیره ایران و قطر برای حضور موفق در این بازار و گرفتن سهم از بازارهای بکر قطر ارائه شد، همچنین در بیزینس تور قطر سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در قطر با هیات تجاری اعزامی دیدار و گفتگو کردند و سفیر محترم گزارش‌هایی در رابطه با پیگیری‌های انجام شده برای توسعه تجارت بین دو کشور و راهکارهایی برای توسعه صادرات به این کشور را ارائه دادند.

میلاد مشرفی تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته توسط سفارت محترم ایران در قطر بسیار با جدیت و با برنامه است و  پیگیری‌های متعدد برای رفع چالش‌های تشریفات گمرکی بندر الرویس برای ورود کالاهای ایرانی، پیگیری برای تسهیل در صدور اقامت برای بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی، پیگیری‌های متعدد از طریق وزارت صنعت و تجارت دولت قطر و مذاکرات با بازرگانان بسیار بزرگ قطری مطرح در دنیا و سایر اقدامات سفارت ایران در قطر قابل تحسین و تقدیر است و اکنون افزایش تجارت بین دو کشور حاصل پیگیری‌های سفارت است. 

سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر در سخنرانی خود در ورکشاپ تخصصی تحقیقات  بازاریابی نکات ارزشمندی را برای هیات تجاری اعزامی مطرح کرد و گفت: راهکار خروج کشور از رکود اقتصادی صادرات است و شاه‌کلید توسعه صادرات انجام تحقیقات بازاریابی به صورت میدانی در بازار کشور هدف است، ورود به بازارهای بین‌المللی  بدون شناخت کافی از رقبا، نیاز و رفتار مصرف‌کننده، قوانین و مقررات بازار کشور هدف مانند این است شما بخواهید با چشم بسته وارد مکانی شوید که داخل آن را نمی‌بینید؛ تحقیقات بازاریابی به صورتی میدانی باعث می‌شود فرصت‌ها و تهدیدها به خوبی نمایان شوند تا بتوانیم بهترین استراتژی‌های بازاریابی را طراحی و اجرا کنیم، بنابراین انجام تحقیقات بازاریابی میدانی برای داشتن صادرات موفق امری الزامی است که تولیدکنندگان و بازرگانان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گفته مشرف این بیزینس تور فرصت ارزشمندی را به وجود آورد تا بازرگانان و تولیدکنندگان  این هیات تجاری به صورت مستقیم با تعدادی از مشتریان بالقوه خود در قطر، سرمایه‌گذاران و توزیع‌کنندگان دیدار و شبکه‌سازی تجاری داشته باشند، همچنین چند تن از اعضای این هیات تجاری از دستاوردهای صادراتی و دریافت سفارش از کشور قطر در مدت بیزینس‌تور بسیار خشنود بودند و از تیم اجرایی این بیزینس تور قدردانی کردند.

وی در نهایت مطرح کرد: صادرات غیر نفتی کشور عزیزمان نقش بسیار موثری در رونق تولید ملی دارد که در این راستا اتاق بازرگانی ایران و قطر تلاش خود را برای توسعه صادرات را خواهد داشت.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا