فرهنگ و هنر

اصفهان در حسرت تولید یک فیلم سینمایی!

کا 118/اصفهان این‌همه خونِ دل خوردیم، زیرساخت ایجاد کردیم و بچه‌ها را برای امروز آماده کردیم که بتوانند به صنعت سینما وارد شوند، اما به دلیل عدم‌حمایت متولیان متمول فرهنگی در اصفهان، مهاجرت می‌کنند.

این بخشی از صحبت‌های مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان است. او معتقد است: «فرهنگی که در آن به سینما اهمیت داده نشود قابل‌درک نیست؛ آن‌هم سینمایی که در ایران و جهان خواهان بسیاری دارد.» سیدمحمد طباطبایی این پرسش را مطرح می‌کند که: «بودجه‌های فرهنگی در اصفهان زیاد است، ولی چرا از بودجه‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود؟ چه مقدار از بودجه فرهنگی اصفهان برای سینما صرف می‌شود؟ چرا حتی یک فیلم سینمایی در این استان ساخته نمی‌شود؟ علی‌رغم اینکه اصفهان بعد از تهران به لحاظ تعداد، دومین استان فعال در جشنواره فیلم کوتاه تهران است، اما چرا حتی از یک نفر از این سینماگران برای تولید فیلم سینماییِ بلند حمایت نمی‌شود؟!»

همه‌چیز در حال همرنگ جماعت شدن است!

سید محمد طباطبایی، مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان درباره مشکلات موجود در اصفهان و در حوزه خاص سینما به کا 118 گفت: چیزی به معنای فیلم سینمایی حرفه‌ای بلند که تولیدشده باشد و در چرخه اقتصادی قرار بگیرد در اصفهان و در هیچ شهرستان دیگری دیده نمی‌شود. این موضوع یکی از معضلات فرهنگی کشور ما است و شاید دلیل این است که متولیان فرهنگ و هنر کشور، هیچ‌وقت به این فکر نبودند که آلترناتیوی در شهرستان‌ها برای صنعت سینما پیدا کنند؛ بنابراین تهران در سینمای ایران یکه‌تازی می‌کند و تقریباً همه آثار سینمایی در تهران تولید می‌شوند، مگر اینکه لوکیشن آن یکی از شهرستان‌ها باشد که چنین انتخابی نیز توسط فیلم‌سازانی اتفاق می‌افتد که از شهرستان‌ها به تهران مهاجرت کرده‌اند و گاهی شهرستان‌ها را برای لوکیشن فیلم خود انتخاب می‌کنند.

او افزود: تمرکز فیلم‌سازی در تهران آسیب بزرگی را برای فرهنگ و هنر کشور ما به همراه دارد و این آسیب باعث شده که در نسل جدید و نه‌فقط در شهر اصفهان که در سراسر ایران استفاده از لهجه‌ها کمرنگ شده و کم‌کم از بین برود، فرهنگ‌ها در حال نزدیک شدن به هم است، خانه‌ها آپارتمانی و شبیه هم می‌شود و شاید بخش بزرگی از شباهت و هم‌رنگی جامعه ما، تأثیر خود را از سینما و رسانه می‌گیرد. به‌این‌ترتیب اصالت‌ها و رنگین‌کمان فرهنگی خود را از دست می‌دهیم و با دست خودمان تیشه به ریشه فرهنگ و هنر می‌زنیم، هنری که باید در هر زیست‌بومی، خاص و متفاوت باشد؛ اما همه‌چیز در حال همرنگ جماعت شدن است و در حال حاضر بحث تهران‌زدگی در هنرمندان نه‌فقط در بچه‌های سینما، بلکه تقریباً در همه هنرها اتفاق افتاده است، ولی در سینما به دلیل هزینه‌بر بودن، پررنگ‌تر است.

طباطبایی با بیان اینکه در اصفهان زیرساخت‌های لازم برای تولیدات سینمایی وجود دارد، اضافه کرد: در سه دانشگاه اصفهان سینما تدریس می‌شود، انجمن سینمای جوان اصفهان و خمینی‌شهر و کاشان و نجف‌آباد فعال‌اند و ده‌ها آموزشگاه آزاد سینمایی نیز در این زمینه فعالیت دارند، اما چرا حتی یک فیلم سینمایی در این استان ساخته نمی‌شود؟ علی‌رغم اینکه اصفهان بعد از تهران به لحاظ تعداد، دومین استان فعال در جشنواره فیلم کوتاه تهران است، اما چرا حتی از یک نفر از این سینماگران برای تولید فیلم سینمایی بلند حمایت نمی‌شود؟! چرا متولیان فرهنگ همه‌چیز را در تهران خلاصه می‌کنند؟

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان گفت: بعضی از دوستان، تهران را به‌عنوان هالیوود ایران مثال می‌زنند که باید مرکز تولید فیلم‌های حرفه‌ای باشد! این دیدگاهی کاملاً غلط است چراکه با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه خواهند شد که در شهرهای مختلفی از امریکا فیلم‌های سینمایی حرفه‌ای تولید می‌شود، به‌عنوان نمونه شهر نیویورک یکی از مهم‌ترین شهرهای تولیدکننده فیلم‌های سینمایی جهان است. حال چه اتفاقی افتاده که در کشور ما این‌گونه استنباط شده که همه‌چیز باید در تهران خلاصه شود؟

او تصریح کرد: این موضوع واقعاً دردناک است که فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ نفر از بچه‌های خیلی خوب ما در زمینه سینما به تهران یا به خارج از کشور مهاجرت کردند و هنوز هم این مهاجرت‌ها ادامه دارد و هرکدام از این بچه‌ها که می‌روند گویا خنجری بر دل من است؛ دلم می‌سوزد، این‌همه خونِ دل خوردیم، زیرساخت ایجاد کردیم و بچه‌ها را برای امروز آماده کردیم که بتوانند به صنعت سینما وارد شوند، اما به دلیل عدم‌حمایت متولیان متمول فرهنگی در اصفهان، مهاجرت می‌کنند.

وقتی فیلمی تولید نشود بازاری هم وجود ندارد

طباطبایی با اشاره به چهارمین جشن فیلم کوتاه اصفهان گفت: ما جشن فیلم کوتاه اصفهان را با تلاش بسیار و حمایت نهادهایی مثل شهرداری اصفهان شروع کردیم؛ سه دوره‌ی آن با موفقیت و رضایت مخاطبان برگزار شد، ولی متأسفانه در برگزاری دوره چهارمِ آن برای مبلغ حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان با هرکسی و هر سازمانی صحبت کردم دست رد به سینه ما زد. واقعاً در این شهر اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان به صنعت سینما و به یک جشن بزرگ که قرار است سال آینده به‌صورت ملی برگزار شود یک جوک است! و با این شرایط فکر نمی‌کنم که بتوانیم این جشن را برگزار کنیم و به‌ناچار باید آن را در همان سه دوره تمام کنیم. متأسفانه متولیان فرهنگی فقط موضوع پول نداریم را وسط می‌آورند و من نمی‌دانم این‌همه هزینه که در این شهر و استان انجام می‌شود از کجا می‌آید؟! آیا فقط برای جشن فیلم کوتاه اصفهان بودجه نیست؟! این واقعاً دردناک است.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان با اشاره به ظرفیت ایجادشده در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: اصفهان این ظرفیت را دارد که به قطب سینمای کودک و نوجوان تبدیل شود و با هزینه‌های بسیار پایین‌تر نسبت به تهران فیلم سینمایی برای کودک و نوجوان تولید کند. برتری فیلم کودک این است کودک به دنبال سوپراستارها نیست که هزینه‌ها را بالا ببرد، بلکه کودک دوست دارد یک فیلم فانتزی زیبا ببیند که همه زیرساخت‌های آن در اصفهان وجود دارد؛ بهترین انیماتورهای ایران در اصفهان حضور دارند، بچه‌های فیلم کوتاه اصفهان می‌توانند فیلم بلند سینمایی خود را بسازند، امکان تلفیق آثار رئال انیمیشن در اصفهان وجود دارد؛ اما به همت و حمایت نیاز دارد و این حمایت در حیطه وظایف دولتمردان و فرهنگیان شهری اصفهان است که بودجه‌های خود را به این موضوع اختصاص داده و کم‌کم یک چرخه تولید ایجاد کنند تا در چند سال آینده بتوانیم اکثر فیلم‌های کودک و نوجوان در کشور را در اصفهان تولید و حمایت کنیم و چرخه اقتصادی برای آن تعیین کرده و آن‌ها را بفروشیم.

طباطبایی با بیان اینکه وقتی فیلمی تولید نشود بازاری هم وجود نخواهد داشت، افزود: اصفهان ‌همه‌ی امکانات و تجهیزات لازم برای تولید فیلم را دارد و فقط به بودجه حمایتی برای تولید احتیاج دارد. بودجه‌های فرهنگی در اصفهان زیاد است، ولی چرا از بودجه‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود؟ چه مقدار از بودجه فرهنگی اصفهان برای سینما صرف می‌شود؟ اصفهان ازنظر ظرفیت سالن در سطح مناسبی قرار دارد، ولی وقتی فیلم تولید نمی‌شود و هرچه فیلم می‌بینیم همه در پایتخت تولیدشده و تقریباً همه مشابه هستند که نشان‌دهنده معضل اساسی فیلم در کشور ما است.

او تأکید کرد: فرهنگی که در آن به سینما اهمیت داده نشود قابل‌درک نیست؛ آن‌هم سینمایی که در ایران و جهان خواهان بسیاری دارد.

تولید فیلم در اولویت چندم شهرداری است

اما مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تأیید تأثیر سینما بر مخاطب و در پاسخ به اینکه چرا شهرداری اصفهان به‌طورجدی به موضوع تولید فیلم و شکل‌گیری جریان‌های مؤثر سینمایی در شهر وارد نمی‌شود، گفت: همان‌طور که می‌دانید سینما صنعتی گران و هزینه‌بر است و شهرداری می‌تواند به‌عنوان حامی و تسهیلگر در فضای فرهنگ و هنر عمل کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی متولیان اصلی در حوزه سینما هستند، ولی شهرداری، حامی و مشارکت‌کننده است، یعنی تلاش می‌کند که برای تولید فیلم‌ها حمایت‌های زیرساختی مانند فراهم‌سازی لوکیشن و یا امکاناتی در شهرداری را ارائه کند.

او سپس این پرسش‌ها را مطرح کرد: آیا ورود شهرداری به صنعت سینما به‌مثابه یک سرمایه‌گذار، صحیح است یا خیر؟ ما چقدر می‌توانیم منابع فرهنگی شهر را به سمت سینما ببریم؟

شاهمرادی در ادامه توضیح داد: من این موضوع را نفی نمی‌کنم که سینما مؤثر است، اما موضوع این است که ما در حوزه خود منابع محدودی داریم و طبیعتاً باید بتوانیم این منابع را با اولویت‌بندی‌های موجود تقسیم کرده و جلو ببریم که دراین‌بین، تولید فیلم با توجه به هزینه‌هایش در اولویت چندم قرار می‌گیرد؛ البته اولویت از این منظر که ما بخواهیم حضور مؤثری داشته باشیم؛ ولی می‌توانیم حمایت‌های جزئی ارائه کنیم کما اینکه در این سال‌ها در مورد تولیدات سینماییِ تلویزیون و سریال‌ها حمایت‌های بی‌شائبه داشته‌ایم، اما به دلیل اینکه منابع مالی ما محدود است طبیعتاً نمی‌توانیم حمایت ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: البته این موضوع ازلحاظی نیز یک شأنیت سیاست‌گذرای نیز دارد، چراکه ما در سیاست‌گذاری‌های کلان تابع شورای اسلامی شهر هستیم و ممکن است شورای اسلامی شهر در مقطعی از زمان به این جمع‌بندی برسد که شهرداری سالانه از تعدادی فیلم با مبالغی معین حمایت کند که البته رقم بالایی هم خواهد شد و می‌تواند سازوکارهایی داشته باشد؛ اما حمایت‌های کنونی ما در حوزه فیلم‌های کم‌هزینه مانند فیلم‌های مستند است نه حوزه سینمای تجاری و حرفه‌ای که هزینه بسیاری را می‌طلبد.

او با بیان اینکه عموم سینماگران از شهرداری انتظار مشارکت جدی دارند و شاید حمایت‌های خرد چندان به کار آن‌ها نیاید، تصریح کرد: بااین‌وجود شهرداری تلاش کرده است پشتیبانی‌هایی در حوزه فیلم انجام دهد و تسهیلگر فعالیت‌های آن‌ها باشد، به‌طوری‌که در چند ماه اخیر نزدیک به ۶ فیلم سینمایی و یا سریال توسط شهرداری ازنظر لوکیشن و حمل‌ونقل شهری بدون شائبه مورد حمایت و پشتیبانی قرارگرفته‌اند، اما شهرداری دلیل محدودیت منابع به سمت سرمایه گذرای در فیلم‌های سینما وارد نشده است. با این وجود شهرداری وقتی از ارائه لوکیشن و پشتیبانی صحبت می‌کند تصور نکنید که این موارد برای کسی که فیلم تولید می‌کند کم‌هزینه است، چراکه سینماگر تلاش می‌کند کمترین هزینه را داشته باشد و همین موارد نیز برای او مطلوب و زمینه مساعدی است تا فیلم‌ساز در سطح کشور فیلم خود را در اصفهان بسازد؛ ضمن اینکه طبیعتاً آن‌کسی که فیلم خود را در این شهر تولید می‌کند زنجیره‌ای از عوامل تولید فیلم در اصفهان را استفاده خواهد کرد.

شاهمرادی در پاسخ به اینکه برگزاری چهارمین دوره جشن فیلم کوتاه اصفهان موردحمایت مالی شهرداری قرار می‌گیرد یا خیر، پاسخ داد: ما در خصوص مجموعه‌های مختلف مردمیِ سینمایی و حتی بعضاً مجموعه‌های دولتی یا شبه‌دولتی یا نهادهای مختلف مشارکت‌هایی داشتیم، اما یک پرسش جدی وجود دارد، عموم این نهادها انتظار دارند که شهرداری همه هزینه‌ها را پرداخت کند درحالی‌که رویکرد ما در حوزه‌های فرهنگی، تسهیلگری و مشارکت است و اگر شهرداری همه هزینه‌ها را پرداخت کند متولی و قیّم خواهد شد و این رویکرد درستی نیست و با رویکرد مردم‌سپاری مغایرت دارد. ما در یک سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا تسهیلگر باشیم و این موضوع در نوع فعالیت‌ها یعنی از فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی تا فعالیت‌های هنری، هیچ تفاوتی نداشته است و البته به گفت‌وگو و تفهیم و تفاهم متقابل نیاز دارد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تأکید کرد: اگر دلمان به حال صنعت سینما در اصفهان می‌تپد باید اولاً این موضوع را بپذیریم که سینما به یک بازار در اصفهان نیاز دارد و اگر می‌خواهید عوامل سینماییِ اصفهان در اصفهان بمانند باید بازار تولید فیلم در اصفهان وجود داشته باشد.

چرا همه باید فیلم بلند سینمایی تولید کنند؟!

شاهمرادی سپس این پرسش را مطرح کرد: فکر می‌کنید شهرداری در بهترین شرایط می‌تواند به تولید چه تعداد فیلم سینمایی کمک کند؟

او سپس  ادامه داد: در بهترین حالت آیا در یک سال با تولید ۳ یا ۵ فیلم سینمای می‌توانیم بازار تولید فیلم را در اصفهان ایجاد کنیم؟ منظور من این است که ما باید واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم که چرا سینما در اصفهان پا نمی‌گیرد، اما تئاتر توانسته قوت خود را حفظ کند؟ چون بازار آن در اصفهان وجود دارد.

شاهمرادی تصریح کرد: بخشی از فقدان این بازار کم‌کاری من و همکاران است که نتوانسته‌ایم کمک کنیم تا این بازار پیش برود، اما بخشی از آن به عوامل دیگری بازمی‌گردد که یک مورد، آن است که نهادهای متولی نتوانسته‌اند بودجه ملی را برای سینما جذب کنند. شهرداری نمی‌تواند از سازمان سینمایی برای سینماگر اصفهانی حمایت بگیرد، اما متولیان آن می‌توانند این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری افزود: نکته دیگر این است که چرا باید انتظار داشت که همه، فیلم بلند سینمایی تولید کنند؟! در دنیا همه، فیلم سینمای نمی‌سازند و بعضی مستندسازان خوبی هستند یا فعالیت آن‌ها بر تولید فیلم کوتاه و یا انیمیشن متمرکز است. ما باید همه اکوسیستم سینما را در نظر بگیریم نه‌فقط بخشی از آن را؛ یعنی شاید ما نباید آمال خود را روی این موضوع قرار دهیم که اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید آثار سینمایی در کشور شناخته شود، بلکه ممکن است ما بتوانیم قطب تولید فیلم مستند یا فیلم کوتاه باشیم؛ بنابراین یکی از مشکلات ما در اصفهان این بوده است که در این حوزه‌های سینمایی تمرکز نداشته‌ایم یعنی آن را به مزیت خوبی برای خود تبدیل نکرده‌ایم.

شاهمرادی در توضیح اینکه اصفهان با توجه به سابقه‌ای که در میزبانی از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دارد می‌تواند به‌عنوان قطب تولید گروه از فیلم‌ها تبدیل شود، تصریح کرد: توانستن وجود دارد چراکه اصفهان، استعداد و ظرفیت و قابلیت آن را دارد، اما نکته بسیار مهم این است که سرمایه‌گذار در حوزه فیلم کودک و نوجوان وجود داشته باشد. اینکه ما تمام تخم‌مرغ‌های خود را در این سبد بگذاریم یک مسئله جدی است که آیا درست است یا خیر؛ دوم اینکه چرخه سینما به فروش فیلم نیز بازمی‌گردد و ما باید بتوانیم فیلم‌هایی تولید کنیم که فروش خوبی در کشور داشته باشند و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. ضمن اینکه در دوره‌های مختلف این بحث وجود داشته است که آیا سینماگران کن یا ونیز و یا مانند آن‌ها در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور پررنگ دارند یا خیر؟ آیا ما باید ازلحاظ فیلم‌سازی نیز این مزیت را داشته باشیم یا خیر؟ یک‌بار این سؤال را از خودمان بپرسیم البته این الزام ندارد، اما من هم معتقدم که اگر بتوانیم در تولید فیلم کودک مزیت پیدا کنیم بسیار عالی است و نشدنی نیست هرچند که در سال‌های گذشته تلاش‌هایی داشته‌ایم که بعضاً موفق و یا با شکست مواجه شده است اما مسیری است که باید طی کنیم.

او گفت: الآن اتفاقی که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که بازار اصلی سرمایه‌گذاران و حامیان اصلی حوزه سینما در تهران متمرکز هستند، اما سایر استان‌ها چقدر فیلم‌ساز و فیلم سینمایی دارند؟ این مسئله‌ای است که متأسفانه در کشور اتفاق افتاده و تمرکز سینما در تهران رخ‌داده است. ما باید فکر کنیم که با توجه مزیت‌های خود چه تغییری می‌توانیم در این وضعیت ایجاد کنیم.

گاهی می‌توانیم کمک کنیم گاهی نمی‌توانیم

همچنین علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به اینکه این اداره در یک سال گذشته چه فعالیت‌ها و حمایت‌هایی در حوزه سینما انجام داده است، گفت: ما عملاً در بخش حمایتیِ فیلم‌ها حضورداشته‌ایم که در یک سال اخیر تعدادی فیلم موردحمایت ما قرارگرفته‌ است، ولی تولید فیلم به‌طور صد درصد به عهده شهرداری نیست، مگر اینکه از سوی شهرداری موضوعاتِ سفارشی ارائه‌شده باشند. ضمن اینکه بر اساس بودجه‌ای که در اختیار ما قرار دارد و رقم آن بسیار ناچیز است عملاً نمی‌توانیم حمایت زیادی داشته باشیم، اما با همان بودجه محدود تعداد ۵ فیلم در سال گذشته توسط این اداره حمایت‌شده‌ است؛ ضمن آنکه بودجه‌ها در سال جاری ۸۰ درصد تخصیص است و چنین نیست که صد درصد بودجه به ما ارائه شود؛ به عبارت دیگر هرسال عددی در شورای شهر در فرآیند تعیین بودجه‌ شهرداری مشخص می‌شود که درصد تخصیص آن در بودجه امسال ۸۰ درصد است.

عطریان ادامه داد: اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در یک سال اخیر ۵ فیلم را برای پخش در صداوسیمای مرکز اصفهان موردحمایت لجستیکی قرار داده و در مورد ۵ فیلم نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال حمایت مالی داشته است؛ اما بر اساس فرآیندی که وجود دارد هر فیلمی نمی‌تواند موردحمایت شهرداری قرار گیرد؛ نکته اول این است که فیلم‌های مورد حمایت شهرداری باید اولاً به لحاظ ارزش‌گذاری دارای اهمیت باشند، نکته دوم این است که بعضی از فیلم‌ها اصالتاً ارتباطی به شهرداری ندارند و اگرچه بازه فعالیت‌های شهرداری بسیار بسیط است ولی تعدادی از فیلم‌ها به‌طور صد درصد و جامع با شهرداری و به‌خصوص شهرداری اصفهان ارتباطی ندراند، در حالی‌که دیدگاه شهرداری بیشتر بر حمایت از فیلم‌هایی متمرکز است که با بخشی از فعالیت‌های شهرداری مرتبط باشند.

او در پاسخ به چگونگی اختصاص بودجه به فعالیت‌های هنری ازجمله پروژه‌های سینمایی گفت: هرسال در شورای شهر ردیف بودجه‌ای برای برنامه‌های شهرداری مصوب می‌شود که قسمتی از آن تخصیص پروژه‌های فرهنگی هنری به معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان است، این معاونت بودجه‌های تعیین‌شده را بر اساس آیتم‌های مصوب به اداره‌ها و زیرمجموعه‌های مختلفِ خود اختصاص می‌دهد که این موضوع در هر اداره‌ نیز ممکن است آیتم‌های مختلفی داشته باشد؛ ضمن اینکه ما ردیف یعنی امکان هزینه‌کرد داریم و بر این اساس و برای هر پروژه‌ای در ابتدا باید امکان پرداخت آن بررسی شود؛ اگر این امکان وجود داشته باشد ما می‌توانیم به آن پروژه ورود کنیم و اگر امکان پرداخت وجود نداشته باشد حتی اگر ردیف آن را در اختیار داشته باشیم اما بازهم نمی‌توانیم به پروژه ورود کنیم چراکه نقدینگیِ آن وجود ندارد. ازسویی دیگر بعد از مصوب‌شدن یک طرح یا پروژه، اگر امکان فراهم‌آوردن شرایط مالی وجود نداشته باشد علی‌رغم داشتن ردیف نمی‌توانیم آن را به انجام برسانیم چراکه نقدینگی آن وجود ندارد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و شهرداری اصفهان با تأیید اینکه درخواست بودجه برای برگزاری جشن فیلم کوتاه اصفهان که سه دوره آن از سوی انجمن سینمای جوانان استان اصفهان برگزارشده است نمونه‌ای از فعالیت‌هایی است که باید همین روند را طی کند، تصریح کرد: گاهی ما می‌توانیم همه‌رقم به دوستان کمک کنیم و در بعضی موارد نیز نمی‌توانیم.

تصمیمات شورای شهر برای اتفاقات کلان!

عطریان درباره اینکه چرا هزینه‌های فرهنگی و هنریِ اداره‌های متولیِ امر ازجمله اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای بعضی برنامه‌هایی که جریان فرهنگی هنریِ عمیقی را ایجاد نمی‌کنند بیش از اموری مانند سینماست، گفت: نگاه بعضی سازمان‌ها و بعضی افراد به شهرداری، نگاه به سازمانی متمول و مکانی برای برداشت پول است، ولی واقعیت این است که ما چنین شأنیتی نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم و اگر به موضوعی کمک می‌کنیم حتماً باید بدانیم چیست؟ چه‌کار می‌شود کرد؟ چه‌کارهایی نشده است؟ و ما چگونه می‌توانیم کمک کنیم؟ نکته دوم این است که شاید ما هم به‌عنوان یک شهروند و نه یک مسئول به بعضی از برنامه‌هایی که در سطح شهر انجام می‌شود انتقاد داشته باشیم، ولی اینکه بگوییم یک برنامه نباشد و به‌جای آن برنامه دیگری باشد در اختیار ما نیست بلکه شورای شهر در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرد و در هرسال به ما اعلام می‌کند که چه ردیف‌هایی دارید و باید چه اتفاقات کلانی را رقم بزنید و چقدر بودجه در حوزه‌های تخصصی مانند سینما یا موسیقی یا تئاتر و امثالهم هزینه کنید؛ بنابراین این دو از دو مسیر مختلف طی می‌شوند و ما نمی‌توانیم بگوییم که در یک منطقه فلان برنامه را انجام ندهید و نقدینگی خود را در اختیار ما قرار دهید تا بتوانیم ۲۰۰ میلیون به سینما کمک کنیم! بنابراین رویکرد این موضوع با اعضای شورای شهر است. 

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به علت تغییر مدیریت مجدد در دفتر تخصصی سینما و کمرنگ شدن فعالیت‌های این نهاد سینمایی به کا 118 گفت: حیدری (مدیر قبلی این نهاد) به درخواست خودشان جابه‌جا شد و بلافاصله رضا نصر اصفهانی به‌عنوان سرپرست دفتر تخصصی سینما تعیین شدند، اما حدود یک ماه و نیم قبل، از سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری به سازمان نوسازی بهسازی منتقل شدند و لذا این دفتر حدود یک ماه و نیم است که مدیر ندارد. نصر در میان نقل و انتقالات، سرپرست این نهاد شدند و از همان ابتدا اعلام کردند که در دفتر تخصصی سینما به‌طور موقت حضور خواهند داشت، ازاین‌رو نمی‌توانستند فعالیت‌های بلندمدت انجام دهند. البته در همان مدت کوتاه نیز اتفاقات خاصی در دفتر سینمایی انجام شد، ازجمله برگزاری فاز دوم جلسات تحلیل و حمایت درباره فیلم‌هایی که پیش‌تر در فراخوان، اعلام و پذیرفته‌شده بودند. موضوع دیگری که در این بازه زمانی در دفتر تخصصی سینما انجام شد ادامه یافتن کتاب سینماتوگراف بود و درمجموع، این موضوع که دفتر تخصصی سینما مدیر ندارد الزاماً به این معنا نیست که فعالیتی هم نداشته است، اگرچه ممکن است فعالیت‌های آن کمرنگ و یا سرعت آن‌ها کم شده باشد اما همچنان در حال انجام است.

او با اشاره به فعالیت‌های مشترک این اداره با حوزه هنری و انجمن سینمای جوانان افزود: پاتوق فیلم کوتاه برنامه‌ای است که توسط انجمن سینمای جوانان استان اصفهان و با همکاری اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود و برنامه فیلم‌خانه نیز در فصل گذشته با همکاری این اداره و توسط حوزه هنری برگزار شد و در فصل دوم نیز برنامه مشترک انیمیشن و همچنین برنامه روانشناسی و فیلم با حوزه هنری برگزار خواهند شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا