اقتصاد

صنایع پرمصرف ملزم به خرید برق از بازار بورس انرژی هستند

صنایع پرمصرف ملزم به خرید برق از بازار بورس انرژی هستند

روابط عمومی شبکه برق ایران در اسفند ماه سال گذشته خبر از دستورالعمل‌های جدید برای خرید برق از بورس انرژی داد. در این خبر اعلام شد که مشترکینی با مصرف برق بیشتر از یک مگاوات، باید برق مورد نیاز خود را از بازار بورس انرژی خریداری کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد. این مشترکین، مصرف‌کننده حدود یک سوم از برق کشور هستند و در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردارند.

بورس انرژی ایران، بستر امن معامله حامل‌های انرژی

بورس انرژی، بستری مطمئن برای معامله محصولاتی مشخص با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها و حذف واسطه‌ها از فرایند معاملات فراهم کرده است. بازار بورس انرژی در ایران شامل سه بازار «فیزیکی»، «مشتقه» و «فرعی» است که هر یک از آن‌ها تالارهایی برای معامله محصولات مختلف را به متقاضیان خرید، عرضه می‌کند. جزئیات عرضه محصولات مختلف در این بازارها، در اطلاعیه‌های عرضه سازمان بورس انرژی منتشر می‌شود و معامله در هر یک از این تالارها ویژگی‌های مشخصی دارد. با این وجود، تمامی محصولات قابل معامله در بازارهای مختلف بورس انرژی، ماهیتی از نوع سوخت و انرژی دارند.

مزایای متعدد معامله حامل‌های انرژی در بازار بورس انرژی، عاملی موثر در ترغیب مشتریان حقیقی و حقوقی به این بازار بوده است. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان معامله در یک بستر منظم، قانون‌مند، شفاف و استاندارد
  • استفاده از برنامه‌های مختلف معافیت مالیاتی برای معاملات بورس انرژی
  • معافیت از تشریفات مختلف معاملاتی (مانند مناقصه‌ها و مزایده‌ها)
  • امکان بازاریابی کالاهای پذیرفته‌شده در رینگ‌های داخلی و بین‌الملل
  • ارائه برنامه‌هایی برای تامین مالی خریداران و پوشش ریسک معاملات
  • مدیریت ریسک عرضه‌کنندگان با ابزارهای مالی و قوانین مشخص و تعریف‌شده

با نگاهی به این مزایا می‌توان گفت زیرساخت‌های این بازار، محیطی امن و شفاف برای معاملات حامل‌های مختف انرژی فراهم آورده‌ است و نیازهای مشتریان خود را با کیفیتی بالا پوشش خواهد داد. به علاوه این امکان وجود دارد که مشتریان با هزینه‌ای کمتر، به حامل‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

نحوه خرید برق از بازار بورس انرژی

تا پیش از این، مشترکینی با برآورد برق مصرفی بیشتر از 5 مگاوات، می‌بایست حامل انرژی مورد نیاز خود را از تالارهای بورس انرژی خریداری می‌کردند. این امکان، نیاز بخشی از مشترکین حقیقی و حقوقی را پوشش می‌داد، اما حداقل میزان خرید آن، برای تعداد زیادی از مشترکین دیگر مناسب نبود و همچنین استقبال از این روش معاملاتی پس از آشنایی مشترکین حقیقی و حقوقی با مزایای آن، افزایش یافته بود.

در همین راستا، به تازگی قانون جدیدی تصویب شده است که مشترکین با برق مصرفی بیش از ۱ مگاوات باید حامل‌های انرژی مورد نیاز خود را، از بازار بورس انرژی خریداری کنند. این در حالی است که مصرف برق بیش از ۶۸۰۰ مشترک، بیشتر از یک مگاوات است که یک سوم از برق مصرفی کشور را شامل می‌شود. به همین دلیل،  عرضه برق به مشتریانی با مصرف بیشتر از یک مگاوات، از اهمیت بالایی برخوردار است.

واحد بورس انرژی کارگزاری آگاه با بیش از ۱۰۰ شعبه در سراسر کشور، خدمات مربوط به معامله حامل‌های انرژی در بازار بورس انرژی را به مشترکان حقیقی و حقوقی خود ارائه می‌کند. مصرف‌کنندگان می توانند برای دریافت کد معملاتی برق  به یکی از شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور مراجعه و فرم‌های مربوط به کد برق را تکمیل کنند و سپس با در دست داشتن فرم حساب وکالتی بانک ملت به یکی از شعب این بانک مراجعه کنند. پس از افتتاح حساب وکالتی در بانک ملت برای این معاملات، اصل فرم حساب بانکی با مهر و امضا بانک را به شعب کارگزاری آگاه تحویل دهند. نکته مهم آن است که معامله در این بازار، تنها با حساب وکالتی بانک ملت انجام می‌شود.

مشتریان پس از تکمیل مراحل دریافت کد خرید برق از بورس انرژی، لازم است برای ثبت سفارش در این بازار ۱۰ درصد از مبلغ سفارش را به حساب سپرده بانک ملت واریز کنند. پس از آن درخواست خرید خود را در تالار مربوطه ثبت کنند و منتظر اعلام وضعیت تقاضای خود بمانند. توجه کنید که هر تالار، اطلاعیه عرضه و شرایط مخصوصی برای معامله دارد. پس از اتمام معاملات و در صورت تایید شدن درخواست مشتری، اعلامیه خرید برای او صادر خواهد شد.

پس از تکمیل این مراحل، مشتریان باید معامله خود را با بورس انرژی طبق جزئیات اعلام‌شده در اعلامیه خرید، تسویه کنند. پس از آن، برق خریداری‌شده در قبض برق مشتری اعمال خواهد شد. تحویل برق در قراردادهای نقدی، ۶ روز تقویمی پس از تاریخ قرارداد و در قراردادهای سلف، بیشتر از ۶ روز تقویمی خواهد بود.

نکات قابل توجه در مورد خرید برق از بورس انرژی

مصرف‌کنندگان باید در مورد تخمین میزان برق مورد نیاز خود، دقت بالایی داشته باشند. به این دلیل که پس از اتمام مراحل خرید و تحویل برق از بورس انرژی، باید تمامی حجم اعلام‌شده را مصرف کنند. طبق این مصوبه‌، حجم مصرف‌نشده قابل انتقال به دوره بعدی نیست و مشترکینی که بیشتر از حجم خریداری‌شده خود مصرف کنند، مشمول جریمه‌ خواهند شد. به همین دلیل برآورد دقیق از میزان مصرف در این ثبت سفارش، از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا