اقتصاد

آخرین وضعیت تامین خوراک پتروشیمی‌ها/ بازدهی برخی نیروگاه‌ها زیر ۲۰ درصد است

مرتضی شاهمیرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کا 118، درباره تامین خوراک گازی پتروشیمی‌ها اظهار داشت: با همکاری و رایزنی‌هایی که شرکت صنایع ملی پتروشیمی، نفت و گاز و پالایش و پخش دارند، سعی کردیم خورک واحدهای پتروشیمی به هر نحو ممکن تامین شود، البته در فصل سرد سال در برخی مواقع چاره‌ای برای ایجاد محدودیت نیست زیرا اولویت تامین گاز حوزه خانگی و نیروگاه‌ها است تا رفاه و برق مردم دچار قطعی و اختلال نشود.

یک درجه کاهش دما ۲۵ میلیون متر مکعب مصرف گاز را افزایش می‌دهد 

وی افزود: در شرایط سرما و یخبندان و گستردگی و پایداری سرما؛ تقاضای گاز در بخش خانگی افزایش می‌یابد یعنی با هر یک درجه کاهش دما ۲۵ میلیون متر مکعب گاز بیشتری باید تامین شود، در این شرایط آنچه باید اجرا شود اینکه جلوی مصرف بی‌رویه گاز  گرفته شود تا سوخت و خوراک مورد نیاز واحدهای صنعتی، پتروشمی، فولادی و صنایع مولد و اشتغال‌آفرین که نهاده‌های ما را تولید می‌کنند، دچار چالش نشود.

ریخت و پاش انرژی را کاهش دهیم

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی را در دستور کار قرار دهیم و ریخت و پاش انرژی در بخش خانگی را کاهش دهیم، همچنین باید بازدهی نیروگاه‌ها افزایش و به بیش از ۶۰ درصد برسد.

هدررفت در نیروگاه‌ها  

وی ادامه داد: اکنون آمارها حاکی از این است که بازدهی برخی نیروگاه‌های قدیمی حتی تا زیر ۲۰ درصد است و این به معنی هدررفت منابع است.

سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری گازهای مشعل

شاهمیرزایی بیان داشت: صنعت پتروشیمی تلاش خود را دارد که روی جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل‌ها سرمایه‌گذاری کرده و از هدررفت گاز جلوگیری کند و این گاز جمع‌آوری شده را به عنوان خوراک واحدها استفاده کند، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز باید برنامه‌ریزی فشرده‌ای انجام دهد که مصرف بهینه و صرفه‌جویی را به عنوان الگو در سراسر کشور اجرا کند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا