اقتصاد

ارتباط بواسیر با سرطان مقعد چیست؟

در این مقاله به تفاوت‌های سرطان مقعد و هموروئید، از جمله علل، علائم و درمان آن می‌پردازیم.

علائم بواسیر در مقابل سرطان مقعد

بواسیر که به آن هموروئید نیز می گویند، سیاهرگ های متورم در قسمت پایین رکتوم و مقعد هستند. تقریباً 75 درصد از همه بزرگسالان در طول زندگی خود هموروئید را تجربه می کنند که باعث شده این عارضه به یک وضعیت پزشکی بسیار رایج تبدیل شود.

برای تشخیص دقیق هر دو بیماری به موارد زیر توجه کنید:

  • علائم اولیه بواسیر حرکات دردناک یا ناراحت کننده روده، خارش شدید و خون در مدفوع یا اطراف مقعد است. در مورد پرولاپس هموروئید داخلی، ممکن است بتوانید بیرون زدگی نرم از مقعد را نیز احساس کنید.
  • سرطان مقعد سرطانی است که در داخل یا اطراف مقعد یا روده بزرگ اتفاق می افتد. سرطان مقعد به طور قابل توجهی با هموروئید متفاوت است، اگرچه علائم آنها تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند.
  • خونریزی شایع ترین علامتی است که بین سرطان مقعد و بواسیر مشترک است. سایر علائم مشترک شامل خون مخلوط با مدفوع، اجابت مزاج دردناک و ناراحت کننده یا تنسموس است. همچنین بیمار احساس نیاز به اجابت مزاج دارد در زمانی که واقعا اینطور نیست.
  • سرطان مقعد همچنین ممکن است علائمی مانند کاهش وزن بی دلیل، انسداد روده، کم خونی (از دست دادن خون) و خستگی قابل توجه را ایجاد کند. این علائم در موارد هموروئید رایج نیستند، بنابراین اگر برخی یا همه آنها را دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

عکس بواسیر یا هموروئید

علل هموروئید ( بواسیر ) چیست؟

چندین علت ممکن برای بواسیر وجود دارد، از جمله اسهال مزمن یا یبوست، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی، زور زدن بیش از حد در طول اجابت مزاج، یا نشستن برای مدت طولانی.

در حالی که هموروئید نسبتاً شایع است، طیف وسیعی از علل احتمالی می تواند تعیین علت اصلی را در یک مورد خاص سخت کند.

علل سرطان مقعد

سرطان به یکی از تعداد زیادی بیماری اطلاق می‌شود که در آن سلول‌های غیرطبیعی رشد کرده و به شیوه‌ای کنترل نشده تقسیم می‌شوند. این سلول ها می توانند به بافت های اطراف حمله کنند و در عملکرد طبیعی رگ های خونی، اندام ها یا بافت ها اختلال ایجاد کنند.

علل سرطان بسیار زیاد است. اینها شامل سیگار کشیدن، پرتوها، ویروس ها، چاقی قابل توجه، تماس با مواد شیمیایی سرطان زا به نام سرطان زا، عدم تعادل هورمونی در بدن، ژنتیک و التهاب مزمن است.

تشخیص هموروئید و سرطان مقعد

پزشک میتواند بواسیر را با معاینه دیداری یا دیجیتالی تشخیص دهد. پزشک شما ناحیه آسیب دیده را بررسی می کند و تشخیص می دهد که آیا هموروئید دارید یا به بیماری دیگری دچار هستید.

در مورد هموروئید داخلی، پزشک ممکن است یک انگشت را داخل مقعد وارد کند تا رشد هر نوع زائده غیر طبیعی را احساس کند. در صورتی که بیمار احساس درد یا سوزش داشته باشد، روغن کاری می تواند این کار را بی خطر کند.

تشخیص سرطان تنها با بررسی سلول های بافت های مشکوک امکان پذیر است. پزشک شما باید قطعه کوچکی از بافت را برش دهد و برای بررسی به آزمایشگاه بفرستد، جایی که دانشمندان ساختار سلولی را زیر میکروسکوپ بررسی خواهند کرد.

برداشتن بافت برای تشخیص سرطان به دلیل استفاده از عوامل بی حس کننده مانند لیدوکائین معمولاً یک فرآیند بدون درد است.

درمان بواسیر یا هموروئید

به گزارش everydayhealth از آنجایی که هیچ کدام از داروها، پماد ها و روش های خانگی یا گیاهی برای درمان بواسیر جوابگو نبوده و نمی توانند این رگ های ملتهب شده را به حالت اولیه خود برگردانند، بیماران لازم است از روش های تهاجمی تری مانند لیزر بواسیر (هموروئید) یا عمل جراحی هموروئید برای از بین بردن این عارضه استفاده کنند.

بنابراین در این موارد تنها راه این است که این زائده ها مسدود شده و از مقعد خارج شوند که متخصص با کمک لیزر این کار را در کمتر از یک ساعت برای بیمار انجام می دهد.

طی عمل هموروئید با لیزر محل توده به صورت بی حسی موضعی کاملا سر شده و بیمار هیچگونه درد، سوزش یا خونریزی ندارد. از طرفی دیگر پیش از آمدن پزشک بدن فرد به طور کامل پوشانده شده و قسمتی که قرار است عمل با لیزر روی آن انجام شود، بیرون می ماند. طی این مراحل بیمار باید رو به شکم دراز بکشد.

توجه کنید که طی درمان بواسیر با لیزر شما بیهوش نمی شوید. در نتیجه پس از عمل می توانید به کارتان برسید یا حتی اگر از شهرستان های مجاور تصمیم اقدام به عمل دارید، می توانید به محل زندگی خود بازگردید. با توجه به این که لیزر مانع خونریزی می شود، بیمار پس از عمل نیاز به پانسمان هم ندارد.

مراجعه به یک دکتر بواسیر یا متخصص هموروئید خوب قطعا نقش به سزایی در روند درمان بیماری دارد.

درمان خانگی بواسیر

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بواسیر، حمام سیتز است. حمام سیتز یک حمام کم عمق با حدود سه اینچ آب گرم با نصف فنجان نمک اپسوم مخلوط شده است. این می تواند التهاب را تسکین دهد و به تمیز کردن ناحیه برای تسکین خارش کمک کند.

هموروئید را می توان در خانه با کمپرس سرد نیز درمان کرد. استفاده از آب سرد یا کیسه یخ در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش التهاب و خارش کمک کند. اگر از کیسه یخ استفاده می کنید، حتما آن را در یک حوله بپیچید تا در هنگام لمس خنک باشد، نه سرد.

کسانی که هموروئید دارند ممکن است از یک بالش دوناتی شکل برای کاهش فشار روی ناحیه استفاده کنند. اغلب می توان با حفظ تناسب اندام و خوردن یک رژیم غذایی سالم و غنی از فیبر از ابتلا به بواسیر جلوگیری کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکل خون در مدفوع، حرکات دردناک روده یا خارش شدید در اطراف مقعد دارید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. پزشک می تواند علت علائم شما را بررسی کرده و توصیه های درستی در مورد اقدامات بعدی به شما ارائه دهد.

اگر در حین یا بعد از اجابت مزاج متوجه خون شدید یا ناراحتی قابل توجهی را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است هموروئید یا سرطان مقعد باشد، اما پزشک می‌تواند به شما توصیه و تسکین دهد.

https://healthmatch.io/hemmorhoids/anus-cancer-vs-hemorrhoids#treatment-for-hemorrhoids

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا