فرهنگ و هنر

«رستاخیز» درویش در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین

فیلم سینمایی «رستاخیز» در غرفه‌هایی که توسط برخی فعالان هنری عرب زبان در مسیر پیاده‌روی اربعین به پا شده، به زائران معرفی می‌شود.

به گزارش کا 118، فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۹۱ است که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. این فیلم در سی‌ودومین جشنواره فیم فجر رونمایی و موفق به دریافت ٩ سیمرغ بلورین و جایزه مصطفی عقاد شد اما وقتی در سال ۱۳۹۴ اکران شد یک روز هم روی پرده نماند و پس از چند سانس، از پرده پایین کشیده شد و دیگر اجازه اکران در ایران را پیدا نکرد.

در آن زمان ، مشکل اصلی تعلیق اکران این فیلم در سینما، نمایش چهره ابوالفضل العباس (ع) اعلام شد که در نهایت پس از سال‌ها، وزارت ارشاد بدون هیچ تغییری در فیلم، مجوز عرضه آن را در شبکه‌های نمایش آنلاین خارجی و سپس داخلی صادر کرد. 

توقف اکران این فیلم در سینماهای ایران در حالی بود که «رستاخیز» در برخی کشورها و جشنواره‌های خارجی بدون سانسور نمایش داده شد و موفقیت‌هایی نیز کسب کرد ازجمله جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی “فیلم بغداد” در سال ۲۰۱۵، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در همین جشنواره، جایزه ویژه بهترین کارگردانی در جشنواره بین‌المللی فیلم “غدیر” در شهر نجف در سال ۲۰۱۶ و لوح تقدیر و نشان ویژه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم “نهج” در شهرکربلا در سال ۲۰۱۷.‌ نمایش «رستاخیز» در این کشور بسیاری از مخاطبان عراقی را با فیلم آشنا کرد.

برای نمایش فیلم «رستاخیز» سازندگان این فیلم سراغ طراحی یک پلتفرم ویژه که امکان عرضه و فروش فیلم در سراسر جهان را داشته باشد و محدود به عرضه داخلی نباشد، رفتند و سرانجام اواخر سال قبل همزمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) در پلتفرم اختصاصی “هِلال چنل” (helalchannel) فیلم سینمایی «ستاخیز» را به مخاطبان داخل و خارج از ایران عرضه کردند.

حالا در آستانه اربعین حسینی زائرانی که با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند بنرها و تصاویر متعددی را از فیلم سینمایی «رستاخیز» در مسیر خود می‌بینند. این تصاویر همراه با اطلاعات کامل به صورت بروشور و دیجیتال از سوی جوان‌هایی با لباس و کلاه مخصوص فیلم سینمایی رستاخیز و مسلط به زبان‌های مختلف، به زائران عرضه می‌شود.

این حرکت آنطور که عنوان می‌شود نخستین حضور سینمای ایران در مراسم راهپیمایی اربعین است که به ابتکار و همت دوستداران فیلم سینمایی «رستاخیز» در کشورهای عرب زبان و با حمایت سازندگان این فیلم انجام می‌شود.
 

«رستاخیز» درویش در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین

«رستاخیز» درویش در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا