فرهنگ و هنر

کانون سال‌هاست به حال احتضار درآمده

قدرت‌الله طاهری که باور دارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست به حال احتضار درآمده، در یادداشتی به ماجرای درخواست واگذاری کتابخانه‌های کانون واکنش نشان داده و این خبر را به معنای تخته کردن درب اصلی این نهاد که به‌گفتۀ او فرهنگ‌ساز بوده، دانسته است.

به گزارش کا 118، درحالی که در روزهای اخیر درخواست واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبرساز شده است، قدرت‌الله طاهری، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، در یادداشتی که در پی این موضوع و در صفحۀ شخصی خود منتشر کرده، آورده است: «باطل در این خیال که اکسیر می‌کنند

خبر ناگوار واگذاشتن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که در اصل و اساس به معنای تخته کردن درب اصلی این نهاد فرهنگ‌ساز است، چند روزی است که دل و دماغ از اهل فرهنگ و دلسوزان ایرانی گرفته و باد ناامیدی در فضای علم و ادب درافکنده است. به‌راستی چشم بستن بر بیش از شصت سال تجربۀ فرهنگی یک نهاد که ده‌ها نسل از کودکان این مرزوبوم را تغذیه معنوی، روحی و علمی کرده است، هنری است که از هر کسی برنمی‌آید.

بهانه‌تراشی‌هایی از نوع کمبود بودجه، زیان‌ده بودن کتابخانه‌ها و هر بهانه و دلیل دیگر، آن‌قدر خنک و بی‌مزه است که حتی کودکان نابالغ را هم اقناع نمی‌کند. وقتی کشوری مثل ایران حاضر می‌شود انرژی کشور ثالثی را مفت و مجانی تأمین کند، اگر وزیرش و وکیلش دم از بی پولی بزنند، جز خندۀ تلخ بر لبان سرد شنوندگان نمی‌نشاند.

کانون، البته سال‌هاست به حال احتضار درآمده است. وقتی نهادی با برنامه و فعالیت کاملاً تخصصی بازیچۀ سیاستمداران می‌شود و مدیریتش به عنوان حق‌الزحمه سینه‌زدن افراد در زیر بیرق احزاب و ستادهای انتخاباتی به آنها واگذار می‌گردد، باید اوضاع و احوالش به هم بریزد و به قول زعمای امروز زیان‌ده شود و بالاجبار درش بسته شود.

نه تنها کانون، که ده‌ها نهاد و سازمان فعال و اثرگذار دیگر به همین دلیل از تک‌وتا افتاده و اخرالامر نیز از بین رفته‌اند.

اما در این فروپاشی و مرگ‌ها خسرانی است که هرگز نمی‌شود آن را جبران کرد. خسران تجربه‌های اندوختۀ برباد رفته.

ای کاش افرادی که به هر دلیل و به هر نحو متصدی امور مهم شده‌اند، تدبیر کنند و مشورت بگیرند از نویسندگان و اهل هنر و نکنند کاری که فکر می‌کنند اصلاح می‌کنند و در اصل ویران می‌کنند و امیدها را به باد می‌دهند.

آری کانون را دریابیم که خشت‌های اصلی فرهنگ را در نهاد و سرشت کودکان بر می‌افرازد.»

کانون سال‌هاست به حال احتضار درآمده

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا